دسته بندی ها

فقط کالاهای موجود
   

بادام

خرید نهال بادام

خرید و فروش انواع نهال بادام در نهالیاب

بادام درختی با نام علمی Amygdalus communis ، درختی است چند ساله با اندازه متوسط جز گیاهان دولپه ای راسته گلسرخ سانان، تیرهگلسرخیان و سرده پرونوس است. عمر اقتصادی این درخت 50 سال است. در اصل بادام جزو مغزهای حقیقی به حساب نمی‌آید، بلکه از انواع شفت هاست که دارای یک پوسته بیرونی و یک پوشش درونی سخت است که دانه در درون آن قرار می‌گیرد.ارتفاع درخت بادام 4 تا 10 متر است و قطر آندنیز میتواند به بیش از 30 سانتیمتر برسد.

منشا بادام بومی ایران است. و از طریق ایران به اروپا منتقل شده است.دو نوع درخت بادام وجود دارد یک نوع دارای گل های صورتی بادام شیرین تولید می کند و نوع دیگر آن با گل های سفید بادام تلخ دارد.

 

ارقام بادام در ایران:

شکوفه، نان پاریل( بادام کاغذی)، یلدا ، بادام سنگی مشهد ، آذر، جواهر، کاغذی(سفید)، سهند، فرانیس(شاهرود)، غنچه، بادام سامان، ربیع، مامایی، حریر، صبا، آیدین، انواع ارقام شاهرود، محب علی، بی نظیر، منقای AI(شاهرود 6) و تاجری

 

مهمترین ارقام بومی:

بی نظیر، تاجری، سنگی مشهد، کاغذی، منقا، محب علی، فرانیس(شاهرود 12)، شاهرود 13و 15و17،آذر، سهند، شکوفه

 

ارقام بادام در اصفهان:

در تحقیقات لطیفی خواه و همکاران(1394) ارقام محلی اصفهان که عبارتند از :

علی اکبر، ربیع، سفید(کاغذی)، سفری، دو بهره، مامایی، یار الهی، کبابی، تاجری، حاج میرزایی، پوست نازک دیر گل نایین، پوست کلفت دیر گل نایین، بادام سنگی دیر گل زفره، بادام پوست نازک دیر گل زفره، شیربادام، سنگی تخت(ترمه بادام)، منقای دیرگل، شمشیری، تجارتی، مامایی فریدون شهر، بادام سنگی، بادام مجنون، بادام پوست کلفت، بادام خورشیدی، بادام خیلی دیررس، بادام درشت دو پوست، بادام نوک کلاغی، بادام پوست کلفت بزرک، بادام هلویی، بادام ریز سنگی، خر بادام شناسایی شد. این ارقام مناسب کشت در اصفهان و مناطق مشابه میباشد.

 

ارقام خارجی:

از ارقام خارجی که در ایران کشت می شوند میتوان ژوردانلو، نپلوس اولترا و ultra ne plus را نام برد.

 

نیاز خاکی:

درخت بادام طالب خاک هایی با بافت شنی،لومی شنی و شنی لومی می‌باشد که زهکشی در آنها به آسانی و به طور طبیعی صورت می‌گیرد. بادام از خاک های سنگین گریزان است. ولی با این وجود خاک های نیمه سنگین از نوع شنی رسی و سنگلاخی برای پرورش بادام نیز مناسب است.

عمق خاک در کشت بادام باید حداقل 3 متر باشد.

درخت بادام از جهت خاک قانع است و فقط باید کشت آن در زمین های رسی و مرطوب خودداری کرد.زیرا خاک های سنگین مرطوب باعث خفگی درختان بادام شده و سبب گسترش بیماری ریشه و طوقه میشود.

درختان بادام در خاک هایی با بافت لومی یکدست و با عمق زیاد بیشترین محصول را تولید می کنند.

مقاومت بادام به خاک های آهکی نسبتا زیاد است. پس میتوان در مناطقی که محصول دیگری کاشته نمیشود،نسبت به کاشت این محصول اقدام کرد.بادام 20 تا 30 درصد آهک در خاک را تحمل میکند. همچنین بادام شوری کمتر از 4 میلی موس بر سانتی متر با کاهش عملکرد کمتر از 10 درصد را تحمل میکند.

اسیدیته مناسب خاک یا PHبرای پرورش بادام حداقل 5.5 و حداکثر 8.5 میباشد.خاک های ایران غالبا دارای PH بالا بوده که کاهش آن یکی از اساسی ترین راهکارها برای برطرف کردن نیاز غذایی گیاهان به منظور تسهیل در جذب مواد غذاییی میباشد.

تحقیقات نشان داده است که سطح شوری خاک کتر از ds/m 1.5 و کمتر از ds/m 1.1 برای آب مشکلات خاصی برای پرورش بادام را ایجاد نمیکند.

 

 

شرایط اقلیمی:

بادام دارای مقاومت کمتری به سرما بوده و در مقایسه با سایر هسته دار ها و دانه دار ها به سرمای زمستانی کمتری نیاز دارد. بنابراین کمبود گذراندن سرما در ارقام مختلف بادام به ندرت مشاهده میشود.

درجه حرارت لازم برای رشد بادام حداقل 10 سانتی گراد و حداکثر 45 درجه سانتی گراد میباشد.

درجه حرارت لازم برای بیدار شدن از خواب زمستان 6+ و حداقل دمای قابل تحمل بادام در زمستان 22- درجه سانتی گراد می باشد.

اگرچه در مناطق کاشت بادام شدت نور عامل محدود کننده ای نیست ولی کاشت آن به صورت باغات متراکم مناسب نمیباشد. به خصوص برای ارقامی که به نور حساس هستند در صورتی که شدت نور کم باشد شاخه هایشان کمتر چوبی شده و آندوکارپ آنها سخت تر میشود.

درخت بادام دارای ریشه های عمیق با طول بیشتر از 3 متر و نسبت به خشکی مقاوم است لذا میتوان آن را به صورت دیم کاشت.

درخت بادام را در مناطقی بین 700 تا 2500 متر از سطح دریا ارتفاع دارند میتوان کاشت. در واقع به جزسواحل دریای خزر، دریای عمان، خلیج فارس، بندر عباس و بوشهر که برای کاشت این درخت مناسب نیستند،میتوان نسبت به کاشت آن در تمام نقاط ایران با توجه به شرایط اقلیمی و مناسب بودن نوع رقم اقدام کرد.

 

نیاز آبی :

درخت بادام به کم آبی و خشکی مقاوم است. بادام به علت داشتن ریشه های قوی به طور کلی به آبیاری کمتری احتیاج دارد. در مورد آبیاری بادام باید گفت که برخلاف تفکر باغداران،مقاومت به کم آبی این معنا را ندارد که باید به آن فقط آب کم داد. چنانچه در مواقع بحرانی مانند میوه دادن، آب کافی به این درخت داده شود محصول خوبی خواهیم داشت.

در مناطق با پراکندگی مناسب می توان بادام دیم به عمل آورد. اما در صورتی که میزان بارندگی کمتر از 200 میلی متر باشد باید باغ بادام را ابیاری کرد. میانگین آب لازم برای هر هکتار بادام کاری به روش غرقابی حدود 6 تا 7 هزار متر مکعب و با روش قطره ای حدود 3 هزار متر مکعب است.با توجه به میزان بارش در منطقه ، باغ های بادام را هر 11 تا 12 روز یکبار،از طریق سیستم های سنتی آبیاری، و در آبیاری قطره ای هر 12 تا 14 روز میتوان آبیاری کرد.

موقع گلدهی از آبیاری بادام باید خودداری گردد تا از ریزش گل و میوه کاسته شود.

از نظر کیفیت آب، درخت بادام شوری آب را تا حدود 1000 میکرو موس تحمل می کند.و کاهش محصول ندارد.

آزمایشات انجام شده نشان می دهد که در خاک های عمیق درختان بادام حدود 51 درصد رطوبت مورد لزوم را از 91 سانتی متر فوقانی خاک و 25 درصد را از 91 تا 181 سانتی متری و بقیه را از اعماق پایین تر بدست می اورد.

در تحقیقات پروانه و همکاران(1388) به این نتیجه رسیدند که پایه رویشی GF677 درمقایسه با پایه های دیگر رشد بیشتر و در مقابل خشکی مقاومت بیشتری دارد و از هر نظر بر سایر پایه ها برتری داشته و هم در کاشت آبی و هم کاشت دیم بادام توصیه می شود.

 

نکات احداث باغ بادام:

گود برداری به ابعاد حدود 1*1*1 برای کاشت نهال صورت میگیرد.

تراکم کاشت در نهال بادام حدود 100 تا 400 اصله در هکتار با توجه به وضعیت خاک و نوع نهال انجام می شود.

نحوه کود دهی :

جهت پی بردن به کمبود ها یا زیادی عناصر در بافت گیاه و نیاز کودی از تجزیه برگ گیاه استفاده میشود. زمان نمونه برداری برگ از اواخر تیرماه تا اواسط مردادماه و به صورت تصادفی از برگ های بالغ و سالم از قسمت های میانی شاخه از چهار جهت جغرافیایی از ارتفاع میان تاج و در عمق های مختلف تاج درخت انجام می شود.

 

 

 

درصد وزن خشک برگ

Ppm  وزن خشک

مقادیر عنصر

ازت

فسفر

پتاسیم

کلسیم

منیزیم

منگنز

مس

روی

بر

طبیعی

2.4

1.5

0.12

0.1

0.5

75

10

35

25

کمتر از طبیعی

1.5

0.1

0.08

0.2

0.25

20

2

20

10

بالاتر از طبیعی

0.3

0.3

0.3

2.5

0.1

200

50

80

100

حد مسمومیت

0.4

0.4

0.3

0.4

0.2

450

100

100

200

جدول 1- مقادیر عناصر در برگ بادام در اواخر تیر ماه

 

با توجه به داده های این جدول می توان در زمان تجزیه برگ در تیرماه برای استفاده یا عدم استفاده از کود و رشد بهتر درخت   و باردهی بهترین نتیجه را بدست آورد. واضح است که مقادیر نرمال یعنی اینکه درخت به کود نیاز ندارد و مقادیر حد مسمومیت و بالاتر از حد نرمال به معنی اینه کود خیلی زیادی به درخت داده شده و اصلا نباید کود اضافی داده شود و کمتر از حد نرمال یعنی اینکه درخت به کود برای رشد و باردهی نیازمند است.

با شروع بار دهی درخت، نیازهای تغذیه ای با توجه به تجزیه برگ و خاک تعیین می شود. اما به طور کلی هر ساله میزان کود های شیمیایی و دامی در هر هکتار باغ بادام توصیه می شود.

کود حیوانی باعث افزایش نگهداری آب، متعادل کردن PH  خاک، جلوگیری از فشرده شدن بیش از حد آن و افزایش قابلیت نگهداری عناصر غذایی و در اختیار دادن این عناصر در دسترس ریشه گیاهان می شوند.

کود دامی به صورت پوسیده 10 تن در هکتار مخلوط با خاک زمان استفاده اواخر اسفند ماه.

ورمی کمپوست یکی از کودهای آلی بوده و افزودن آن به خاک میتواند باعث کاهش جمعیت آفات شود.

به طور کلی کود های شیمیایی در دو زمان قبل و بعد از کاشت در زمین پخش و با خاک مخلوط می شود

 

زمان هرس درخت بادام:

درختان بادام در دو زمان (دوره خواب و دوره رشد فعال درخت)میتوان هرس نمود.

هرس اصلی درختان بادام که به آن هرس خشک یا هرس سیاه نیز گفته میشود معمولا در طول دوره خواب درخت انجام میگیرد. با توجه به شرایط اقلیمی منطقه باید هرس درخت بادام را زودتر از سایر درختان میوه شروع کرد.

هرس سبز درختان بادام که به آن هرس تابستانه گفته می شود در دوره رشد فعال درخت در فصل بهار و تابستان انجام میشود.

 

نحوه گرده افشان درخت بادام:

راهکار مناسب برای بهترین عملکرد و محصول و همچنین گرده افشانی و تلقیح مناسب درخت بادام(با توجه به شرایط کشت در منطقه)، این است که از ترکیب ارقام مناسب برای کاشت( کشت توام) استفاده شود. از آنجا که استفاده از گرده دهنده مناسب میتواند به طور قابل ملاحظه ای در افزایش عملکرد بادام موثر باشد. بنابر این کاشت توام این ارقام می تواند گامی مهم در افزایش تولید بادام کشور باشد.

 

تکثیر:

درخت بادامی که از هسته عمل آمده باشد به مصرف پایه برای پیوند بادام یا سایر میوه ها مانند هلو و غیره بکار می رود و در ازدیاد انواع مخصوص و مرغوب بادام از پیوند استفاده می شود. برای کشت هسته و تهیه نهال جهت پایه، بادام های شیرین که دارای پوست سفت و محکم می باشد و به بادام سنگی معروف است انتخاب می شوند زیرا این انواع بادام درختانی قوی و مقاوم به سرما و امراض مختلف تولید می کند.

 

پیوند:

انواع پیوندی که در پیوند کردن درخت بادام مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از پیوند شکمی، لوله، شکافی ولی پیوند شکمی برای نهال جوان بادام و شکافی برای درختان مسن بهترین نتیجه را میدهد.

 

پایه:

پایه های بذری:

بادام را روی درخت زردآلو، آلوچه و درخت بادامی که از هسته عمل آمده باشد پیوند می کنند. ولی تمایل درخت زرد آلو و آلو با درخت بادام خیلی کم بوده و درخت پیوندی حاصله در مدت کمی از بین می رود. در زمین های کم عمق یا بدون آهک و مخصوصا زمین های مرطوب که ریشه بادام نمی تواند در آنها زندگانی و رشد نماید، مجبورا بادام را روی درخت آلوچه پیوند مینمایند. بهترین پایه برای درخت بادام، نهالی است که از هسته بادام عمل آمده باشد. در موقع پیوند روی پایه بادام باید در نظر داشت که اولا شیره نباتی در این درخت خیلی دیر به جریان می افتد لذا باید در نیمه دوم پاییز اقدام به پیوند نمود و از طرف دیگر درخت بادام تا اواخر پاییز به نمو خود مخصوصا نمو قطری ادامه میدهد بنابراین باید ریسمانی که بوسیله آن پیوند را به پایه بسته اند زود باز نمود(حداکثر 20 روز پس از پیوند) اگر پایه درخت آلو و آلوچه باشد باید برعکس عمل پیوند را زود انجام داد یعنی از اوایل ماه دوم تابستان شروع به پیوند کردن نمود.

پایه های رویشی:

استفاده از پایه های رویشی در احداث باغ های میوه دنیا به دلیل مزایای آنها در حال حاضر به شدت مورد استفاده قرار میگیرند. این مزایا عبارتند از:

  • احداث باغ های میوه مدرن و متراکم
  • همگن بودن باغ و سهولت در انجام عملیات داشت و برداشت
  • افزایش بهره وری مصرف آب و کاهش هزینه های تولید میوه
  • کاهش دوره نونهالی و عملکرد در هکتاربیشتر
  • کاهش عادت سال آوری یا تناوب باردهی در باغ های میوه
  • افزایش خصوصیات کیفی میوه مانندشکل ، رنگ، و زمان رسیدن
  • القاء مقاومت یا تحمل به شرایط نا مساعد محیطی و آفات و بیماری ها
  • پایه رویشی مهم دربادام عبارتند از: GF و GN

 

 

آفات و بیماری های درخت بادام:

آفت مغز خور بادام به نام  Eorytoman amygdalis  مخصوص بادام است و این آفت از زنبور کوچکی است به رنگ سیاه. مغز خوار بادام میوه جوان را سوراخ کرده و یک تخم در آن میگذارد، پس از مدت معین تخم باز شده و حشره مغز داخل بادام را می خورد.

مبارزه:

نظر به اینکه چغاله بادام در ایران خورده می شود لذا سم پاشی و استعمال محلول های سمی بسیار خطرناک است و فقط جهت مبارزه می توان به جمع آوری و سوزاندن بادام های مبتلا اکتفا کرد.

جهت آشنایی مفصل با بیماری ها و آفات درخت بادام میتوانید مقاله های زیر را مطالعه کنید.

 

 خرید نهال بادام در نهالیاب

در این صفحه، که در حال حاضر آن را مشاهده می‌فرمایید، یک مجموعه گسترده از نهال‌های بادام با انواع مختلف از جمله نهال‌های پایه رویشی و بذری و ارقام گوناگون نهال بادام برای خرید و مشاهده قیمت در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. این صفحه به شما این امکان را می‌دهد تا با دقت قیمت خرید و خصوصیات هر یک از این نهال‌ها را از طریق فروشندگان معتبر و با تأیید سایت نهالیاب، که دارای برچسب یا لیبل از موسسه بذر و نهال کشور می‌باشند، بررسی کرده و در نهایت به تصمیم خرید مطمئنی دست یابید. این اطلاعات دقیق و معتبر از منابع مورد اعتماد برای راحتی و اطمینان شما در فرآیند خرید نهال بادام ارائه شده است. کاوش در مشاهده انواع گیاهان تا خرید نهایی، با پشتیبانی و اطمینان کامل از جانب ما، به یک تجربه یکتا تبدیل می‌شود. بنابراین، اگر سوالات خاصی دارید یا به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، همیشه در دسترسیم.

 

منابع: کتاب آموزش کاشت نوین درخت بادام از پیمان طهماسبی، پرورش درختان میوه از محمد شیری

 

آیا نهالیاب به تمام استان‌های کشور ارسال دارد؟ بله، نهالیاب برای تمام استان‌ها و شهرهای مهم کشور از جمله اصفهان، تهران، کرج، مشهد، کرمان، قزوین، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، تبریز، ارومیه، شبستر، خوی، مازندران، گیلان، ساری، گرگان، رشت، شیراز، خوزستان، قم، شهرکرد، کاشان، خرمشهر، آبادان و غیره را دارد.

 

 

 

 

 

 

فاصله مناسب کاشت درخت بادام چقدر است؟
فاصله مناسب کاشت درخت بادام به پارامترهای مختلفی مثل الگوی کاشت، کیفیت خاک و اقلیم منطقه بستگی دارد. به طور مثال در منطقه‌ای با خاک لومی ( شنی رسی) و با EC آب زیر 4000 و هوای معتدل و الگوی کاشت مربعی، فاصله 4 در 4 مناسب است. درکل این فاصله از 3*4 تا 6*9 در نظر گرفته می‌شود.
تعداد بازدید: 138