دسته بندی ها

فقط کالاهای موجود
   

شلیل

خرید نهال شلیل، فروش نهال شلیل، قیمت نهال شلیل

خرید نهال شلیل، فروش نهال شلیل، قیمت نهال شلیل

شلیل میوه ای هسته دار است که کشت آن در ایران به بیش از 2 قرن پیش بر می گردد. این میوه از خانواده هلو است و اولین بار بیش از 2000 سال پیش در کشور چین کشف شده است. در این مطلب قصد داریم تا به وظیفه خود به عنوان یک مرجع تمام عیار فروش و مشاوره درختان میوه، شما را با روش های کشت و نگهداری از نهال شلیل آشنا کنیم. امیدواریم این مطلب برای علاقه مندان برای احداث باغ شلیل مفید باشد.

نحوه شناسایی سلامت نهال شلیل حین خرید

نهال شلیل که از سلامت کامل برخوردار است، فاقد هر گونه بریدگی و زخم در بدنه آن است. نهال شلیل باید ریشه های سفید و تازه ای داشته باشد و تنه آن نباید خشک و شکننده باشد. بهتر است نهال های خریداری شده دارای کارت بهداشت و ضمانت نامه باشند.

عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت نهال شلیل

همانند سایر درختان میوه، نهال شلیل نیز می تواند در زمان های مختلف قیمت متفاوتی داشته باشد. اغلب درختان شلیل در زمان کمیاب شدن آنها گرانتر هستند. همچنین درخت شلیل با توجه به نژاد آن و میزان باردهی، می تواند قیمت بالاتر و یا پایین تری داشته باشد.

 

 

معرفی نهال شلیل زود بازده

بیشتر ارقام درخت شلیل مثل: شلیل انجیری، شلیل رفعتی، شلیل سان گلد، شلیل شمس، شلیل کیوتا و شلیل مغان، جزء درختان شلیل زودبارده هستند. ارقام شلیل اغلب در سال دوم کشت، باردهی خود را آغاز می کنند.

نحوه پیدا کردن نهال شلیل مناسب با منطقه جغرافیایی

تمامی درختان شلیل دارای شرایطی خاص برای پرورش هستند. این درختان به میزان مشخصی از آب و دما و همچنین خاک مناسب احتیاج دارند. مهمتر از همه، هر درخت شلیل مناسب کشت در یک ارتفاع مشخصی از سطح دریاست که هنگام خرید باید درختی که بیشترین سازگاری را با شرایط کشت شما را دارد نیز انتخاب کنید.

اهمیت گلدهی در درختان شلیل 

درختان شلیلی که در مناطق سردسیر کشت می شوند اغلب دیرگل هستند و همین امرموجب نگهداشت و عدم سرمازدگی آنها می شود. همچنین دیرگل بودن آنها باعث می شود باردهی آنها کمی دیرتر از درختانی مثل هلو انجام شود.

نحوه کاشت نهال شلیل

برای کاشت نهال شلیل باید خاک محل کشت را شخم زده و آماده کشت نمایید. اکثر درختان می بایست در سایه انداز و زمانی که آفتاب عمود در حال تابش است، نباید کشت شوند، اما نهال شلیل از این قائده مستثنی است و می توانید در هر زمانی برای کشت آن اقدام کنید.

در نظر گرفتن میزان ph خاک هنگام کشت نهال شلیل از ضروریات است و بهتر است حداکثر میزان آن به 7 برسد. حفر چالگود ها به میزان عمق 2 برابر طول ریشه آنها و بر اساس الگوی کشت انجام می شود.

رعایت عمق کاشت نهال و زیر خاک نرفتن طوقه در زمان کشت نهال از اهمیت زیادی برخوردارست. زیر خاک رفتن طوقه در بعضی از مناطق در هنگام کشت نهال و در بعضی دیگر به علت خاک دادن دستی و تدریجی در اطراف طوقه رخ میدهد گاهی مشاهده میشود که طوقه گیاه بیش از ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر پایین تر از سطح خاک قرار گرفته است بسته به تفاوتهای فیزیولوژیکی و ساختمانی بین ساقه و ریشه زیر خاک ماندن طوقه به تدریج باعث پوسیدگی بافت آبکش و اختلال در انتقال جریان شیره گیاهی میشود و در نهایت باعث پوسیدگی کامل طوقه و خفگی درختان میشود از طرف دیگر این مشکل باعث حمله آفات و بیماریها نیز میشود بررسی عوامل بیماری زا در باغهای با عمق کاشت بسیار زیاد نشان میدهد که عوامل بیماری را نمی توانند علت اصلی و تنها علت مرگ و میر درختان باشند و به احتمال زیاد عوامل دیگری نیز در بروز این مشکل دخالت دارند.

علت تفاوت قیمت نهال شلیل در نهالستان ها

تفاوت قیمت شلیل در بین نهالستان های مختلف دلایل متعددی دارد. ارائه ضمانت نامه محصول یکی از این دلایل است. همچنین باردهی و تولید بیشتر نهال، کمیاب بودن درخت و خوشنام بودن نهالستان نیز می تواند بر روی قیمت نهال تاثیر گذار باشد.

نکات مهم هنگام کاشت نهال شلیل

  • اولین و مهمترین نکته برای کشت نهال شلیل خصوصیت نورگرا بودن درخت شلیل است. این درخت به نور علاقه زیادی دارد و بهتر است در مناطق سایه و بدون نور کاشته نشود.
  • رعایت فواصل کشت که پیشتر به آن اشاره کردیم از اهمیت زیادی برخوردار است.
  • استفاده از مالچ در هنگام کشت نهال شلیل نیز به جهت حفظ رطوبت خاک، توصیه شده است. قیم گذاری و کود دهی در هنگام کاشت نباید فراموش شود.

عمر باردهی و اقتصادی درخت شلیل 

درختان شلیل در مقیاس بزرگ 8 تا 10 سال است. این رقم بسته به رسیدگی و مراقبت از درختان می تواند بیشتر شود. اما اگر بخواهیم نگاهی به عمر اقتصادی درختان بیاندازیم، زمانی که درختان شلیل کهن سال می شوند، مقاومت خود را از دست داده و زود به زود بیمار می شوند و تولید چندانی نخواهند داشت. در نتیجه حذف آنها از حفظ و نگهداری به صرفه تر می باشد.

بهترین فصل کاشت نهال های شلیل 

بهترین فصل برای کشت نهال شلیل؛ ابتدای فصل بهار است. در این فصل درختان از خواب زمستانی خارج شده و آماده سبز شدن هستنددرختان شلیل پیوندی بهتر است در اواخر تابستان و قبل از شروع شدن فصل سرما کشت شوند.

 

 

معرفی بهترین نهال شلیل سردسیری و نیمه گرمسیری

بهترین نهال شلیل برای کشت در مناطق سردسیری؛ نهال شلیل رفعتی و نهال شلیل سان گلد هستند. ارقام شلیل که مناسب کشت در مناطق معتدل و نیمه گرمسیر هستند شامل:

شلیل انجیری، شلیل شمس، شلیل سان گلدو شلیل مغان است.

ارتفاع سطح از دریا به چه معناست و چرا در پرورش شلیل مهم می باشد

ارتفاع از سطح دریا از نظر علمی به معنای فاصله زمین محل کشت درختان شلیل؛ با دریاهای آزاد است. دلیل اهمیت مقدار ارتفاع از سطح دریا در کشت درختان شلیل و سایر درختان میوه، این است که هر درختی می تواند در یک بازه ارتفاعی رشد و تولید محصول داشته باشد.

تفاوت نهال شلیل ایرانی و غیر ایرانی 

نهال های شلیل ایرانی با آب و هوا و شرایط جغرافیایی ایران آشنا تر هستند و مقاومت خوبی در برابر بیماری ها و آفات دارند. از طرفی نهال های شلیل خارجی؛ تولید و باردهی بیشتری نسبت به نمونه های ایرانی دارند و سود دهی بیشتری را به همراه دارند.

مراقبت های لازم درختان شلیل که هر کشاورزی باید آنها را بداند

درختان شلیل اغلب در 3 سال اولیه کشت نیاز بیشتری به مراقبت دارند و باید به آنها توجه شود. پایه اصلی که در اصلاح به آن تنه گفته می شود نباید دارای بریدگی و صمغ باشد. کود دهی در زمان های مشخص به خصوص در اواخر بهار و تابستان برای درختان شلیل توصیه می شود.

شایع ترین بیماری و آفات درخت شلیل 

شایع ترین بیماری ها و آفات درخت شلیل شامل: نکتار شلیل، شانکر باکتریایی درخت شلیل، پوسیدگی قهوه ای درخت شلیل و بیماری های قارچی و باکتریایی اشاره کرد، که بهتر است هر کدام را به دقت بشناسید و روش های مقابله با آنها را بلد باشید.

 

 

نهال شلیل سردسیری چه ویژگی هایی دارد؟
درختان شلیل سردسیری اغلب دارای میوه های دیر رس هستند و گلدهی درختان شلیل سردسیری دیرتر از سایر گونه های شلیل است. برگ های آنها نیز بیضی شکل است و به سرما مقاوم بیشتری دارند.
آیا می٬توان در مناطق گرمسیر نهال شلیل کاشت؟
درختان شلیل برای کشت در آب وهوای گرمسیری مناسب نیستند و بهتر است در این مناطق کشت نشوند. مناسب ترین مکان برای کشت نهال شلیل؛ آب و هوای معتدل و کوهستانی می باشد.
درخت شلیل چه زمان باردهی اولیه خود را آغاز می کند?
همانطور که که پیشتر به آن اشاره کردیم، نهال شلیل در سن 2 سالگی باردهی اولیه خود را آغاز می کند. شروع باردهی درختان شلیل به طور ویژه به آب و هوا، نور وکود دهی وابسته است و این زمان می تواند زودتر و یا دیرتر شود.
پرورش نهال شلیل در باغچه آیا ممکن است؟
بله شما می توانید نهال شلیل متناسب محل جغرافیایی خود را پیدا کرده و آن را در باغچه محل زندگی خود کشت کنید. بهتر است بدانید درختان شلیل نیاز به رسیدگی های بیشتری نسبت به سایر درختان میوه دارند در نتیجه موارد لازم برای رشد انها را فراهم سازید.
تعداد بازدید: 61