دسته بندی ها

فقط کالاهای موجود
   

خرید بادام آذر از نهالیاب،فروش بادام آذر از نهالیاب،قیمت بادام آذر از نهالیاب،

ویژگی‌ها و شرایط کاشت و پرورش نهال بادام آذر

 

اطلاعات این مقاله عمومی است و بر اساس اقلیم، شرایط جغرافیایی، آب و هوایی و پروفیل خاک، تصمیم‌گیری متفاوت خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر لطفا با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.تا بعد از بررسی شرایط منطقه‌ای شما و ارزیابی آن، شما را راهنمایی کنند.

 

بادام یکی از خوراکی‌ها و خشکباری است که کاربردهای زیادی دارد. هم چاغاله آن در اواخر بهار طرفداران زیادی دارد و هم خود بادام در ظرف آجیل زود خورده می‌شود. روغن آن مصارف مختلفی دارد و حتی از پوسته سبز و چوبی آن هم استفاده می‌شود. بادام آذر یکی از انواع بادام است که خواص و ویژگی‌های منحصر به فرد خودش را دارد. این نوع بادام معمولا مقاومت خوبی در برابر سرمای دیررس بهاره دارد و به همین دلیل به آن بادام دیرگل آذر هم گفته می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد با من در نهالیاب همراه باشید.

نهال بادام آذر چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

بادام آذر اصالتا فرانسوی است ولی به طور گسترده در ایران هم کشت می‌شود. شهر آذر در استان آذربایجان شرقی، یکی از تولیدکنندگان اصلی این نوع بادام است. نهال بادام آذر معمولا دیرگل است و در برابر سرمای بهاره مقاومت خوبی دارد. این نوع بادام میوه با کیفیتی دارد و تجاری محسوب می‌شود.

پوست بادام آذر تقریبا نیمه کاغذی است و تقریبا مغز آن، 40% از کل میوه را تشکیل می‌دهد. این نوع بادام خودسازگار نیست و برای باروری به رقم‌های دیگر هم نیاز دارد. در واقع باید گرده گل یک رقم دیگر با تخمدان گل بادام آذر یا بالعکس ترکیب شوند تا درخت بارور شود.

بادام آذر پیوندی از ترکیب دو نوع بادام ایتالیایی کریستومورتو (پدر) و بادام فرانسوی آی (مادر) به وجود می‌آید و بازدهی خیلی خوبی دارد. قوی بودن این درخت باعث شده است که عمری حدودا 40 سال داشته باشد.

برگ‌های این نوع بادام نوک باریک، نوک تیز و نیزه‌ای شکل است. لبه‌های آن هم ممکن است صاف یا دندانه‌دار باشد. شکوفه‌های بادام آذر سفید و صورتی کمرنگ هستند و در فصل بهار درمی‌آیند.

بادام آذر پوستی سبز و کرک‌دار دارد؛ مغز آن سفید رنگ و دو لپه‌ای است و توسط یک پوست قهوه‌ای نازک احاطه شده است. این نوع بادام در ایران معمولا به صورت دیمی آبیاری می‌شود و به همین دلیل رشد سریع و قوی ندارد. به ندرت ارتفاع آن به 6-8 متر می‌رسد. از سال سوم شروع به باردهی می‌کند و باردهی آن در سال پنجم اقتصادی است.

خواص بادام آذر برای بدن و سلامتی

بادام آذر به دلیل داشتن روغن و چربی‌های غیر اشباع، کلسترول مضر خون را کاهش می‌دهد. این نوع بادام یکی از منابع غنی ویتامین B است و باعث افزایش توانایی مغز شده، انرژی را افزایش می‌دهد و خستگی را از بین می‌برد. علاوه بر این مقدار زیادی آهن و مس دارد و درمانی عالی برای کم‌خونی است. قند خون را هم کنترل می‌کند.

مصرف این بادام به دلیل داشتن انواع ویتامین‌ها برای کودکان و زنان باردار مفید است. کلسیم موجود در آن هم از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند و باعث رشد و استحکام دندان‌ها و استخوان‌ها می‌شود. علاوه بر این پتاسیم موجود در آن باعث تقویت حافظه می‌شود. همچنین از روغن آن در صنایع آرایشی-بهداشتی هم استفاده می‌شود.

 

نهال بادام اذر تا چه ارتفاعی رشد می‌کند؟

هرس کردن سالانه این درخت ممکن است از ارتفاع آن بکاهد. اما اگر شرایط کافی برای آن فراهم باشد، به طور میانگین تا 7 متر هم رشد می‌کند.

 

نکات مهم در کاشت نهال بادام آذر

شرایط خاک برای رشد نهال بادام آذر

خاک رسی و شنی مناسب به همراه زهکشی صحیح، تاثیر زیادی در رشد نهال دارد. همچنین بهتر است خاک خاصیتی اسیدی داشته باشد و PH آن، 6.5 باشد. گرچه می‌تواند در خاک‌های قلیایی و خنثی هم رشد کند. ریشه نهال بادام آذر در خاک به صورت عمودی رشد می‌کند و به همین دلیل عمق خاک و نرمی آن، اهمیت زیادی دارد.

 

شرایط مناسب برای رشد درخت بادام آذر

نهال بادام دیرگل آذر همانطور که از اسمش مشخص است، دیرگل بوده و به سرمای کافی نیاز دارد. این نهال باید دوره سرمایی را در طول زمستان طی کند تا برای جوانه زدن آمادگی داشته باشد. تحمل بادام آذر در برابر سرما خیلی خوب است و می‌تواند تا 20- درجه سانتی گراد را هم تحمل کند. بنابراین یکی از بهترین ارقام برای مناطق سردسیر که سرمای دیررس بهاره دارند، نهال بادام رقم آذر است.

البته این نوع بادام توانایی تحمل آب و هوای خشک را هم دارد. مورد دیگری که برای کشت و پرورش بادام آذر مهم است، نوررسانی کافی به نهال است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم نهال بادام آذر را در زمین‌هایی با شیب رو به جنوب بکارید تا نور کافی به همه درختان برسد.

در صورتی که درخت بادام آذر نور کافی دریافت نکند، رشد آن با مشکل مواجه می‌شود و باروری هم سخت خواهد شد. آبیاری این نوع نهال هم مورد مهم دیگری است که باید به آن توجه شود. این نوع بادام سالانه به 6-8 هزار مترمکعب آب در هر هکتار نیاز دارد. البته می‌توان آن را به صورت دیمی هم پرورش داد. به شرطی که در منطقه مورد نظر سالانه بیش از 400 میلی متر باران ببارد.

میزان آبیاری نهال در سال اول کشت، هفته‌ای یک بار و در سال‌های بعدی 2-4 هفته یک بار است. ریشه این نوع بادام به غرقابی شدن حساس است و نباید از این نوع آبیاری استفاده شود.

 

زمان کاشت نهال بادام آذر

بهتر است نهال بادام آذر را اواخر پاییز بکارید. البته اگر زمستان منطقه مورد نظر خیلی سرد باشد، بهتر است کاشت به اواخر زمستان یا ابتدای بهار موکول شود.

 

هرس کردن درخت بادام نهال آذر

اسپورهای درختان بادام بعد از 4-5 سال دیگر امکان جوانه زایی ندارند؛ به همین دلیل حذف کردن شاخه‌های بی ثمر اهمیت زیادی دارد. به این صورت شاخه‌های جوان رشد می‌کنند و باردهی درخت هم تنظیم می‌شود. البته هرس کردن هم باید به طور اصولی انجام شود و اگر در این زمینه اشتباهی رخ دهد، ممکن است درخت از بین برود. پس هرس را در کنار فردی متخصص و کاربلد انجام دهید.

 

بیماری‌ها و آفات درخت بادام آذر

این نوع بادام هم مانند برخی ارقام دیگر دچار بیماری‌ها و قارچ‌های مختلف می‌شود. آفت‌هایی هم مثل زنبور مغزخوار بادام خساراتی وارد می‌کنند و باعث کاهش بازدهی درخت می‌شوند. علاوه بر این بادام آذر به بیماری‌ها و آفت‌هایی مثل:

  • ·         آفت سرشاخه خوار بادام
  • ·         پژمردگی ناشی از قارچ ورتیسیلیوم
  • ·         بیماری شانکر باکتریایی
  • ·         بیماری غربالی
  • ·        و لکه آجری برگ بادام

دچار می‌شود که بیشتر در باغ‌های موجود در شهرهای اصفهان، قزوین و آذربایجان شرقی دیده می‌شود. بهتر است برای از بین بردن این بیماری‌ها به متخصص مراجعه کنید.

البته برای مورد آخر یعنی لکه‌های آجری کافی است برگ‌های ریخته شده به همراه برگ‌ها و شاخه‌های آلوده که جدا کرده‌اید را بسوزانید. شخم زدن خاک هم باعث مخفی شدن برگ‌های آلوده ریخته در زیر خاک می‌شود. سمپاشی درختان هم روش خوبی برای از بین بردن قارچ‌ها و بیماری لکه آجری است.

یکی دیگر از روش‌های موثر برای مبارزه، شخم زدن خاک پیش از شکوفایی و باز شدن جوانه‌ها است، این کار باعث می‌شود برگ‌های آلوده زیر خاک مدفون شوند؛ همچنین سم پاشی درختان با استفاده از قارچ‌کش‌های سمی در کنترل و مهار بیماری لکه آجری بادام موثر است.

 

روش کوددهی نهال بادام آذر

برای کوددهی بادام آذر از روش چال کود استفاده می‌شود. در این روش زیر شاخه‌های درخت و در هر چهار طرفِ آن گودال‌هایی به عمق 30-50 سانتی متر حفر می‌شود. سپس کودهای فسفر، پتاسیم، سوپرفسفات و کودهای حیوانی گاو، گوسفند و مرغ داخل آن ریخته می‌شود. مقدار کود به سن درخت و میزان نیاز آن بستگی دارد.

نهال بادام آذر به چه صورت سم‌پاشی می‌شود؟

این نوع نهال همانند ارقام دیگر بادام به آفت‌ها و بیماری‌های مختلف دچار می‌شود. سمپاشی به موقع می‌تواند این آلودگی‌ها را رفع کرده و سلامت درخت را تضمین کند. بهترین زمان برای سم‌پاشی، زمستان و در زمان گلدهی درخت است. برای آماده کردن سم حتما غلظت و میزان حجم آن را در هر لیتر آب را از متخصص بپرسید تا غلظت بالای آن به درخت و گل‌های آن آسیب نزند.

 

نکات مهم در مورد برداشت بادام آذر

نهال بادام دیرگل آذر چقدر باردهی دارد؟

میزان بار هر درخت به شرایط آب و هوایی و سن درخت ارتباط دارد. مثلا درخت در 2 سال اول ممکن است اصلا بار ندهد؛ اما از سال سوم به بعد شروع به باردهی می‌کند. میزان میوه این درخت به طور میانگین در سال چهارم، 5 کیلوگرم و از سال ششم به بعد، 35 کیلوگرم است.

بادام یکی از پنج درخت سودآور است؛ چون میوه آن همیشه ارزش بالایی دارد. درختان بادام در هر هکتار حدودا 4 هزار کیلوگرم بادام تولید می‌کنند. اگر کاشت به صورت دیمی باشد، 700 کیلوگرم بادام به دست می‌آید.

 

قیمت نهال بادام آذر

بادام آذر یکی از 30 نوع رقم مختلف بادام در ایران است که طرفداران خود را دارد. این رقم خواص زیادی دارد و باغداران زیادی به دنبال احداث باغ با رقم آذر هستند. اگر شما هم به راه‌اندازی باغ بادام علاقه دارید، می‌توانید نهال بادام دیرگل آذر را از نهالیاب که توسط تولیدکنندگان محتلف از سراسر کشور ایران ارائه میکنند، راتهیه کنید. نهالیاب با ارائه انواع نهال با کیفیت و قیمت عالی، به ایرانی سرسبز و زیبا می‌اندیشد.

 

اطلاعات این مقاله عمومی است و بر اساس اقلیم، شرایط جغرافیایی، آب و هوایی و پروفیل خاک، تصمیم‌گیری متفاوت خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر لطفا با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.تا بعد از بررسی شرایط منطقه‌ای شما و ارزیابی آن، شما را راهنمایی کنند.

تعداد بازدید: 73