دسته بندی ها

فقط کالاهای موجود
   

گوسفندی

گوسفندی

کود گوسفندی

نکته حائز اهمیت در مورد کودهای گوسفندی، محتوای پتاسیم بالای آنهاست. بنابراین در کشت‌هایی که به پتاسیم زیادی نیاز داشته باشند می‌تواند مفید باشد. این کودها بهتر از کودهای گاوی هستند. جمع‌آوری و حمل آنها راحت‌تر بوده و چون فرم آنها به‌شکل گلوله است، فرایند کمپوست کردن آنها سریعتر انجام می‌شود، زیرا فرم گلوله‌ای باعث می‌شود ورود جریان هوا به داخل توده کمپوست براحتی انجام شود و همچنین نسبت به سایر کودها سریعتر خشک می‌شود.

عرضه گوشت گوسفند و گوساله زنده پایین تر از نُرم کشور در استان سمنان |  خبرگزاری ایلنا

کود گوسفندی بسیار خشک می باشد و به علت نداشتن بستر زودتر تجزیه شده و استفاده می شود. این کود از لحاظ حرارتی نسبتا گرم است. این کود به دلیل خواص بسیار زیاد، کاربردهای بسیار زیادی در کشاورزی دارد. زیرا کود حاوی باقی مانده مواد آلی و غذایی حاصل از گوارش گوسفند است که برای تقویت خاک زمین های کشاورزی بسیار مفید است. و از دیرباز تاکنون توسط کشاورزان برای تقویت خاک استفاده می‌شده است. کود گوسفند دارای سرعت تجزیه بسیار بالا ( به دلیل نداشتن بستر) و دوام کمتر در خاک نسبت به دیگر کودهای دامی است. کود گوسفند حاوی مقادیر زیادی از گوگرد، ازت، پتاسیم، کلسیم، منگنز، روی و آهن است که برای تقویت خاک های زراعی و رشد گیاهان بسیار مفید است.

 

فواید کود گوسفندی

به دلیل سرعت تجزیه بالای کود گوسفندی باید در مصرف آن احتیاط کرد زیرا به دلیل این سرعت بالای تجزیه ممکن است در صورت استفاده کود در مقادیر زیاد گیاه بسوزد و از بین برود. وقتی کود به سرعت تجزیه می شود مقادیری آمونیاک آزاد می کند که در صورت زیاد بودن آن امکان مسمویت گیاه وجود دارد. کود گوسفند نوعی کود گرم محسوب می شود.

بهترین زمان برای کود دادن به زمین های کشاورزی یک ماه پیش از کشت محصول است. برای کود دادن به گیاه باید از گاو آهن، دیسک و یا کولتیواتور استفاده کرده و کود و خاک را در عمق 15 سانتی متری به خوبی مخلوط کرد.

استفاده از کود گوسفندی برای تولید و رشد کرم

کود گوسفندی برای رشد کرم ها نیز مفید می باشد. می توان از کود گوسفند برای پرورش و رشد کرم ها و تولید وری کمپوست استفاده کرد. البته باید مراقب باشید که برای این کار درصدی از کود گاو و خوراک های مکمل کرم را با کود گوسفندی مخلوط نمایید. دادن کود گوسفند به تنهایی به کرم ها کار اشتباهی است زیرا ممکن است موجب مرگ کرم ها شود.

فواید کود گوسفندی

کود گوسفند از تمامی کود های دامی دیگر غنی تر است.

گوسفند سالیانه مقادیر زیادی کود تولید می کند به گونه ای که میزان کود تولید شده از گوسفند در طول یک سال 25 برابر وزن خود گوسفند است. پس اگر 100 راس گوسفند در گله وجود داشته باشد سالیانه حدودا 125تن کود تولید می شود.

در طی دوره پرواربندی که معمولا 3 یا 4 ماه طول می کشد. به طور متوسط 30 تا 40 تن کود گوسفندی تولید می شود که کودی بسیار غنی و مفید است و به دلیل دارا بودن مواد تخمیر کننده زیاد به سرعت تجزیه شده و برای تقویت زمین های کشاورزی مفید می باشد.

همچنین جمع آوری و بسته بندی کود در محل پرواربندی و کود دهی به زمین های کشاورزی آسان تر از کودهای دیگر است. می توان با جمع آوری و بسته بندی کود حاصل از گوسفندان سود بیشتری بدست آورد.

 

تعداد بازدید: 32