دسته بندی ها

فقط کالاهای موجود
   

ازگیل

خرید نهال ازگیل، فروش نهال ازگیل، قیمت نهال ازگیل

خرید نهال ازگیل، فروش نهال ازگیل، قیمت نهال ازگیل

درخت ازگیل با نام علمی Mespilus germanica از تیره گلسرخیان و هم‌خانواده با درختان میوه‌ای مانند سیب، گلابی، به، زالزالک و گلابی وحشی است. گیاه ازگیل خودبارور است و به شکل درخت پاکوتاه یا بوته‌های بلند است. در کشور ما این گیاه در جنگل‌های شمالی کشور به صورت وحشی می‌روید. برگ‌های درخت ازگیل، بیضی، کمی کشیده، نوک تیز و کناره برگ‌ها بی دندانه یا چند دندانه است و رنگ روی برگ‌ها سبز تیره و پشت برگ سبز خاکستری است. میوه ازگیل کروی شکل و به رنگ قهوه‌ای است و پوست بسیار سخت و اسیدی دارد، از این‌رو تا زمانیکه کاملا رسیده نشود، قابل خوردن نیست.

گوشت میوه ازگیل پس از رسیدن از رنگ سفید به قهوه‌ای تغییر کرده و کاملاً نرم و شیرین می‌شود. مصرف میوه ازگیل به صورت خام لذیذ، مطبوع و تقویت کننده است و برای درمان یبوست، پیشگیری از سرطان، تقویت اعصاب و کمک به درمان سنگ کلیه مفید است. از ازگیل همچنین برای تهیه شربت و کنسرو استفاده می‌شود و برگ و هسته آن در طب سنتی کاربرد دارد.

 

خاک: گیاه ازگیل به نوع خاک چندان حساس نیست و در اغلب خاک‌ها قادر به رشد است. با این وجود خاک مناسب برای کاشت هسته ازگیل در گلدان، ترکیبی از 60 درصد کوکوپیت + 40 درصد پیت ماس، 70 درصد کوکوپیت + 30 درصد کود دامی و یا 30 درصد خاک باغچه + 30 درصد ماسه+ 20 درصد برگ + 20 درصد کود دامی یا ورمی‌کمپوست است.

 

هرس درخت ازگیل

این نوع درخت نیاز به هرس ندارد و حتی شاید هرس آن به ضرر درخت تمام شود با این حال هرس ان محدود به شاخساری که شکسته یا اسیب دیده و یا شاخه های مسن که مزاحم رشد شاخه های جوانتر هستند میشود.با این اصاف بهتر است عملیات هرس در فصل خواب درخت ینی اواخر فصل زمستان انجام گیرد.

 

 

خواص میوه ازگیل:

  1. سرشار از ویتامین‌هایی مختلف است که داری ارزش غذایی بالایی است.
  2. در کاهش فشارخون موثر است.
  3. در درمان و بهبود سنگ کلیه کاربرد دارد.
  4. سرشار از آنتی اکسیدان است.
  5. در بهبود التهابات روده‌ای موثر است.
  6. مشکلات مربوط به دستگاه گوارش را رفع می‌کند.
  7. به عنوان یک چاق‌کننده عمل می‌کند.
  8. بی‌نظمی‌های دوره قاعدگی را کنترل می‌کند.
  9. اعصاب را تقویت می‌کند.

انواع درخت ازگیل:

درخت ازگیل به طور کلی به سه نوع تقسیم می‌شود: ازگیل جنگلی، ازگیل آمریکای شمالی و ازگیل ژاپنی.

ازگیل معمولی یا جنگلی:

ازگیل معمولی یا جنگلی گونه‌ای درخت ازگیل است که میوه‌ای گرد و کروی دارد که دارای طعم شیرینی است و سرشار از ویتامین‌های مختلفی است. این نوع درخت بومی مناطقی از غرب آسیا به خصوص ایران است. نام علمی و انگلیسی این گیاه Mespilus germanica است.

ازگیل آمریکای شمالی:

همانطور که از نامش پیداست بومی مناطقی از آمریکای شمالی است که نام علمی انگلیسی آن M.canescens است.

ازگیل ژاپنی:

ازگیل ژاپنی گیاهی از سرده ازگیل است که با گیاهانی همچون سیب، گلابی و زالزالک هم خانواده است. همانطور که از نامش مشخص است بومی مناطقی از ژاپن است. تاج کروی و گسترده‌ای به همراه میوه‌ای گرد و کروی دارد که دارای طعم شیرینی است.

 

شرایط اکولوژیک رشد درخت ازگیل:

  • ارتفاع: ارتفاع این گیاه بین 3 تا 9 متر است.
  • نور: گیاهی آفتاب دوست است که برای رشد به نور زیاد خورشید نیاز دارد، طوری که حداقل نور روزانه مورد نیاز بین 5 تا 6 ساعت است. توجه داشته باشید که ازگیل در جنگل‌های آفتاب‌گیر و مکانی سایه روشن رشد می‌کند.
  • دما: دمای مناسب برای رشد این گیاه بین 17 تا 20 درجه سانتی‌گراد است که در زمستان و فصل سرما تا دمای 10- را تحمل می‌کند. توجه داشته باشید که در دمای زیر صفر شکوفه و میوه نمی‌دهد.
  • خاک: در گستره وسیعی از خاک‌هایی با زهکشی مناسب رشد می‌کند. برای رشد خاک‌های آهکی، سنگین، مرطوب و شنی را می‌پسندد.
  • آبیاری: برای رشد به آبیاری متوسط و در عین حال منظمی نیاز دارد.
  • فاصله کاشت : فاصله کاشت بین دو درخت 4 تا 5 متر است و فاصله بین ردیف‌های 3 تا 4 متر است.

 

زمان و مقدار کود دهی به درخت ازگیل:

هر گیاهی برای رشد نیاز به کود دارد تا بتواند به صورت ایده آل رشد و محصول دهد. کوددهی باید متعادل باشد و نباید زیاد باشد. چرا که باعث کاهش گلدهی و در نهایت باردهی گیاه می‌شود. می‌توانید از کودهای حیوانی استفاده کنید و رشد درخت را تسهیل کنید. بهترین روش کوددهی به هنگام کاشت هسته ازگیل در گلدان انجام سه کوددهی با نسبت‌های 6-6-6 در زمان رشد گیاه است.

توجه داشته باشید اگر هدف شما از کاشت درخت ازگیل زیبایی ظاهری و طراحی فضای سبز است و نیاز به میوه ندارید می توانید کوددهی به درخت را برای افزایش سبزینگی گیاه انجام دهید.

 

 

آفات و بیماری‌های رایج درخت ازگیل:

درخت ازگیل نسبت به سایر درختان کمتر دچار آفت و بیماری می‌شود که از آفات و بیماری‌های رایج آن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

شته‌ها:

یکی از آفات رایج درختان مثمر شته‌ها هستند که درخت ازگیل نیز از این آفت در امان نیست و دچار آن می‌شود. شته نام حشره‌ای کوچک به رنگ سیاه و سبز است که خسارات زیادی را به درختان میوه وارد می‌کند. شته از طریق تجمع بر پشت برگ گیاه از شیره برگ شروع به مکیدن می‌کند که در نتیجه این عمل، سر شاخه‌ها ضعیف تر و شکوفه‌ها ریزش می‌کنند. از سموم کشاورزی شیمیایی پی متروزین، پریمور و … برای از بین بردن شته استفاده کنید. میزان و نحوه مصرف بر روی محصول درج شده است.

لاروها:

لاروها در واقع به نوزاد حیواناتی گفته می‌شود که دگردیسی کاملی دارند. نوعی حشره است که به گیاه آسیب می‌رساند و باعث ایجاد خسارت می‌شود. دارای سر قهوه‌ای رنگی است که در قسمت جلویی بال های مستطیلی شکلی با زمینه زرد رنگ دارد. از لاروهایی که به درخت ازگیل آسیب می‌رسانند می‌توان به خانواده پروانه‌ها، سوسک‌ها و مگس‌ها اشاره نمود. لارو ها باعث خسارت به گیاه می‌شوند و رفته‌رفته گیاه را از بین می‌برند.
برای از بین بردن این حشرات می‌توانید از سموم شیمیایی و همچنین برخورد فیزیکی استفاده کنید.

کرم صدپا:

کرم صدپا از آفات موجود درخت ازگیل به شمار می رود. همانطور که از نامش پیداست نام نوعی کرم همانند هزارپا است که به درخت آسیب می‌رساند. برای از بین بردن آن می‌توانید از سموم شیمیایی استفاده کنید.

بیماری سفیدک پودری:

بیماری سفیدک پودری یا قارچی سبب می‌شود تا لکه‌های ریز و سفید رنگی بر روی برگ گیاه ظاهر شود که کل برگ را می‌پوشاند و از این طریق باعث ضعیف شدن برگ و در نهایت ریزش آن می‌شود. برای از بین بردن سفیدک پودری می‌توانید از سموم شیمیایی استفاده کنید.

بیماری پوسیدگی قهوه‌ای:

این نوع بیماری باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای رنگی بر روی میوه محصول می‌شود که خسارات زیادی را به محصول وارد می‌کند. سم پاشی یکی از روش‌های از بین بردن این بیماری است.

بیماری زنگ:

این نوع بیماری باعث ایجاد لکه‌های زنگ‌زده‌ای بر روی برگ و میوه گیاه می‌شود و در نتیجه باعث از بین رفتن برگ و خراب شدن میوه گیاه می‌شود که راه حل آن استفاده از سموم شیمیایی است.

 

مزایای خرید اینترنی نهال ازگیل  نسبت به خرید حضوری(فروش آنلاین نهال درخت ازگیل از نهالیاب)

در این صفحه از وبسایت که در حال مشاهده کردن آن هستید فرصت دارید تا انواع و ارقام مختلف نهال درخت ازگیل را مشاهده کنید بیشترین ارزش این تجربه در این است که شما قادر خواهید بود قیمت خرید نهال درخت ازگیل را از تولید کنندگان متعدد(که دارای برچسب و مورد تایید نهالیاب باشد) مقایسه کرده و بهترین انتخاب قیمت و خرید را برای خود انجام دهید. با استفاده از این صفحه به شما این امکان داده می شود تا در دنیای متنوع جستجو کنید و با دقت به جزئیات و قیمت هر نهال درخت ازگیل نگاه کنید. شما میتوانید از اطلاعات قیمتی که از تولید کنندگان مختلف به دست میآورید بهترین تصمیم، جهت خرید را برای خودتان بگیرید.

قیمت نهال درخت ازگیل

قیمت تولید نهال درخت به چند عامل اصلی بستگی دارد. اولین عامل، نوع درخت است. قیمت برای انواع مختلف درخت متفاوت است. مثلا نهال درخت سرو از نهال انار گران‌تر است. عامل دوم سن نهال است. هرچه نهال بزرگ‌تر و بالغ‌تر باشد قیمتش فروش آن بیشتر است. سومین عامل فصل تولید است. در فصولی مثل اواخر زمستان و اوایل بهار که تقاضا بالاست، قیمت فروش بیشتر است. چهارمین عامل کیفیت نهال است. نهال‌هایی که سالم‌تر و قوی‌تر هستند ارزش بیشتری دارند. پنجمین عامل هزینه‌های تولید است که شامل روش تولید(پایه رویشی یا بذری)، مواد و وسایل مورد نیاز، زمین، کارگران و غیره می‌شود. ششمین عامل محل تولید است که قیمت فروش در مناطق شهری بیشتر است. هفتمین و آخرین عامل تقاضاست. هرچه تقاضا بیشتر باشد قیمت فروش نهال هم بالا می‌رود. در نهایت ترکیب این هفت عامل است که مشخص می‌کند قیمت فروش تولید هر نهال درخت چقدر خواهد بود.

 

بهترین نهال ازگیل برای مناطق سردسیری، گرمسیری و معتدل چیست؟
بهترین نهال ازگیل برای مناطق سردسیری و معتدل انواع ارقام نهال ازگیل از جمله: نهال ازگیل ژاپنی می باشد و نهال ازگیل مخصوص مناطق گرمسیری وجود ندارد.
تعداد بازدید: 125