آبیاری در فصل خزان و زمستان 7

ابیاری درختان

آیا آبیاری در فصل خزان اهمیت دارد؟ و به چه اندازه‌ای مهم است؟ چقدر باید آبیاری کنیم؟ و در چه زمانی از روز باید آبیاری باید انجام داد؟

آبیاری در فصل خزان به جهت زنده‌ماندن درختان در فصل زمستان بسیار مهم است.

وقتی درختان در جریان فصل بهار و تابستان بزرگ می‌شوند و میوه و محصول می‌دهند، باغداران آبیاری را منظم انجام می‌دهند؛ اما به‌محض اینکه میوه ه های درخت را برداشت می‌کنند آبیاری درخت را دیگر انجام نمی‌دهند و فراموش می‌کنند که منظم آبیاری کنند.

در اصل وقتی میوه را برداشت کردید فعالیت درختان شما بعد از آن آغاز می‌شود. در واقع درخت شما برای اینکه در سال جدید میوه بدهد باید ریشه غنی داشته باشد که مواد غذایی و آب را جذب کند و بتواند در فصل بهار به شما میوه و محصول بدهد؛ لذا نباید در این مورد کوتاهی کرد و باید به طور منظم در فصل خزان آبیاری کنید؛ اما اگر به طور مثال در تابستان هفته‌ای یکبار آبیاری می‌کنید در فصل خزان 8 الی 10 روز یکبار آبیاری درختان خود را انجام دهید.

آیا می‌دانید ریشه‌های مویی؛ مانند که آب را جذب می‌کنند در کجای خاک اطراف درخت قرار دارند؟

ریشه‌های مویی شکل در درختان 5 الی ۷ساله در 30 الی 40 سانتی‌متری در فاصله با تنه درخت در خاک قرار دارند و ریشه‌های جذب‌کننده آب در زیر خاک تا جایی جلو می‌آیند که شاخه‌های درخت به‌موازات آن در فضا جلوآمده باشند. ریشه‌هایی که معمولاً آب و مواد غذایی را جذب می‌کنند، معمولاً نزدیک به سطح زمین هستند به طور معمول در عمق 20 تا 40 سانتی‌متری خاک قرار دارد. بقیه ریشه‌ها وظیفه انتقال مواد جذب شده را به شاخه‌های درخت دارند و نمی‌توانند چیزی جذب کنند و فقط نقش منتقل‌کننده را دارند.

نحوه گسترش ریشه درخت
نحوه گسترش ریشه درخت

باغداران عزیز اگر در جریان فصل زمستان به امید اینکه باران و برف می‌بارد باشید و درختان را آبیاری نکنید احتمال دارد درختان شما را سرما بزند به‌خصوص در مناطق سردسیر احتمال دارد شاخه‌ها را سرما بزند.

حالا باتوجه‌به مطالب گفته شده این سؤال مطرح می‌شود که در جریان فصل خزان چگونه باید آبیاری کنید؟

در مرحله اول شما باید اطراف درخت را خوب شخم بزنید و بعد ازان درخت را آبیاری کنید به‌طوری‌که درخت خوب آب بخورد و تا عمق ای که ریشه‌های جذب‌کننده آب وجود دارد آب به آنها برسد. جهت تست با یک چوب داخل عمق زمین فروببرید و ببینید تا چه ارتفاعی از آن خیس می‌شود.

پس توجه داشته باشید اصل نیاز ابی درختان در فصل خزان است؛ چون در جریان فصل خزان مواد غذایی را جذب می‌کند و برای جذب نیاز به آب است؛ زیرا آب باعث می‌شود مواد غذایی تجزیه و نرم بشود و قابل‌جذب برای ریشه باشد و با آبیاری در فصل خزان باعث می‌شود که درختان را سرما نزند و درخت شما از لحاظ ابی غنی شود.

و اما در فصل زمستان وقتی که مشاهده می‌کنید که برخی از شب‌ها هوا خیلی سرد است برای جلوگیری از یخ‌زدگی، درختان خود را آب بدهید آبیاری باعث می‌شود در سطح زمین کریستال تولید شود و از نفوذ سرما به خاک و ریشه درخت جلوگیری شود.

 

نویسنده این مقاله

آیا این مقاله مفید بوده است؟

2 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 لطفا نظرات و پیشنهاد خود را با ما به اشتراک بگذارید
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها