کود دهی در خزان ،آموزش کود دادن به درختان میوه در خزان، زمان مناسب و روش مناسب کود دهی (fertilizer) 147

آیا شما می دانید چگونه در فصل خزان درختان خود را کود دهید؟ و چطور متوجه بشویم که آیا درخت اصلا به کود نیاز دارد یا خیر؟ و روش کوددهی چگونه است؟ و اگر قرار باشد در فصل خزان کوددهی را انجام بدهیم در کدام فصل خزان باید این کار را کرد؟

اگر در ذهن شما اینگونه سوالات میباشد لطفا تا پایان این مقاله با نهالیاب همراه باشید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

اگر این توصیه ها را با دقت انجام ندهید و توجهی نداشته باشید ممکن است بازدهی خوبی را نداشته باشید.

قبل از اینکه مشخص کنیم در فصل خزان چه نوع کودی را به درختان بدهیم باید به این سوال پاسخ دهیم که ایا درختان ما نیاز به کوددهی دارند یا خیر ؟ بدین جهت باید درخت را بررسی کنیم و سه موضوع را مد نظر قرار دهیم: اول اینکه خاکی را که درخت در آن رشد کرده را بررسی کرد که چه نوع خاکی است و اگرخاک حاصلخیز باشد نیاز نمیباشد کود بدهید.

اگر دستگاهی در اختیار دارید PH خاک را باید بسنجید که بین شش تا شش و نیم باشد نیاز نمی باشد کود بدهیم اگر پایین تر یا بالاتر باشد شما باید حتما کود بدهید اما متاسفانه اکثریت باغداران ممکن است دستگاهی برای اندازه گیری نداشته باشند لذا راه حلی که برای این مشکل داریم این است که اگر در زمین خود تازه میخواهید نهال بکارید نیاز نمی باشد کود دهید یا اگر درختان شما از یک تا یک و نیم متر ارتفاع دارند نیازی نمیباشد که کود دهی کنید یا در مواقعی که درخت شما به خوبی رشد کرده و کلان شده است و شاخه های حدودا از 25 الی 30 سانتیمتر بیشتر رشد کرده است علایم این است که زمین شما حاصل خیز است و نیازی به کوددهی ندارد. ولی اگر نهال درخت دو،سه یا چهار ساله است و شاخه های آن کمتر از 25 سانتیمتر رشد کرده است در این حالت لازم است که عمل کوددهی انجام شود.کودی که در فصل خزان باید استفاده کنید کود دی آمونیوم فسفیت(DAP) یا همان کود سیاه می باشد. حالا چگونه از این کود استفاده کنیم؟ اولین کاری که باید انجام دهید حتما در دستان خود دستکش داشته باشید زیرا برخورد این مواد با پوست دستان شما ممکن باعث جذب شود و در آینده سبب ایجاد بیماری شود همچنین اگر بیماری ریه دارید حتما از ماسک استفاده کنید.

حالا این سوال مطرح میشود که کود را در کدام ناحیه اطراف درخت بریزیم؟ کنار ساقه درخت یا با فاصله از ساقه درخت؟ دوستان عزیز کود رابه ساقه درخت نباید برخورد کند زیرا باعث ایجاد بیماری قارچی و بسیاری از مشکلات دیگر می شود. با توجه به سن درخت اگر درخت کوچک میباشد به اندازه نیم متر فاصله از تنه درخت و اگر درخت بزرگ است به اندازه 80 سانتی متر الی یک متر، کود را به صورت یک حلقه دور درخت میریزیم و با یک بیل آنها را نرم داخل زمین می کنیم.این کار باعث می شود ریشه های درخت آرام آرام مواد غذایی را جذب و رشد کند و در اول بهار برای شما برگ و گل و میوه می دهد.

روشی دیگر برای ریختن کود این می باشد یک مربع دور ساقه درخت تصور کنید و در چهار گوشه آن کود را بریزید و سپس توسط بیل با خاک مخلوط کنید.

شاید به مطالعه این مطلب علاقه مند باشید: شش وظیفه یک باغدار موفق در فصل خزان

و موضوع آخر : اینکه در چه موقع از فصل خزان باید کوددهی را انجام بدهیم؟ زمانی که درخت شما به خواب زمستانی می رود و برگ ریزان اتفاق می افتد و برگ ها در حال ریختن می باشد و رشد درخت متوقف می شود در این موقع کوددهی بهترین تاثیر را می دهد.

نکته ای که باید توجه کنید اینکه همانطور که در عکس زیر مشاهده میکنید بعد از اینکه کوددهی انجام میشود و خاک را بیل میزنید ممکن است محفظه های خاک باز شود و در زمستان ریشه های درخت یخ بزند. جهت در امان ماندن از یخ زدگی ریشه ها حتما در زمستان که هوا سرد میشود درختان خود را آبیاری کنید زیرا باعت میشود سطح زمین یخ بزند و این بلور و کریستال ها از انتقال سرما به داخل زمین خود داری کند.

نویسنده این مقاله

آیا این مقاله مفید بوده است؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 لطفا نظرات و پیشنهاد خود را با ما به اشتراک بگذارید
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس

سلام به مهندس عزیز ایا از کود ۱۲۱۲۳۶ هم استفاده نکنیم یا فقط اگر رشد خوبی داشته امسال از کود سیاه استفاده نکنیم … مثلا درختهای من بالای ۵۰سانت هم رشد داشته و نمیخواد از هیچ کودی استفاده کنم یانه از ۱۲۱۲۳۶ استفاده کنیم ولی از کود سیاه استفاده نکنیم … ممنون

مرتضی فراهانی

بسیار عالی بود .روش کود دهی برای نهال و درختان چندساله وابیاری مارپیچی به دور ساقه اساسی وعلمی و کم خرج میباشد

ایرج حسن پور

در مورد کود های دامی و فرآوری آنها توضیح دهید ممنونم از شما