مزایا و معایب شاخه بری و هرس در فصل خزان 14

هرس درختان میوه در پاییز

ایا شاخه بری و هرس در فصل پاییز ضرر دارد یا نه ؟

در این مقاله قصد داریم در مورد زمان مناسب برای هرس و شاخه بری درختان میوه توضیح بدهیم و آیا در فصل خزان شاخه بری انجام بدهیم یا خیر؟

فواید شاخه بری و هرس در فصل خزان

شاخه بری یک اصل بسیار مهم در فصل خزان است.وقتی در فصل خزان شاخه‌بری می‌کنید باعث ایجاد زخم در درختان می‌شود. در جریان فصل زمستان آفات و امراض و در نتیجه شیوع آن کمتر است و لذا زخم‌های ایجاد شده روی شاخه درخت زودتر و راحت‌تر ترمیم می‌شود. در قسمت‌هایی که زخم ایجاد می‌شود امراض انتقال نمی‌یابد. چون درجه حرارت، برای فعالیت امراض و حشرات مناسب نمی‌باشد و خود حشرات هم به حالت خواب‌رفته و نمی‌توانند فعالیت کنند.

وقتی در فصل خزان و استراحت، درختان را هرس می‌کنید یک نوع ایجاد تعادل بین ریشه و شاخه‌ها و ساقه درخت به وجود می‌آید.

وقتی شاخه‌بری را در فصل رشد انجام می‌دهید جوانه‌های خفته را بیدار می‌کنید و برای فصل آینده به رشد و حاصل دهی درخت لطمه وارد می‌شود.

با شاخه‌بری در فصل خزان تعادلی بین ریشه و شاخه و ساقه درخت ایجاد می‌شود. بدین شکل که در جریان فصل زمستان ریشه‌ها به میزانی مواد غذایی را جذب می‌کنند که جوانه به شاخه‌های درختان موجود است. مثلاً اگر 100 جوانه در شاخه‌های یک درخت باشد و 50 عدد جوانه را قطع کنید، در خزان ریشه‌های درخت مواد غذایی را به‌اندازه 50 جوانه جذب می‌کنند و آماده می‌شود تا برای این 50 جوانه مواد غذایی را برساند. اما اگر شاخه‌ای که 100 جوانه دارد و 50 جوانه‌اش را در فصل بهار هرس کنید ریشه‌ها به‌اندازه 100 جوانه مواد غذایی جذب کرده در نتیجه بیش اندازه مواد غذایی را جذب کرده و نواقص و عدم هماهنگی بین ریشه و ساقه ایجاد می‌شود. در نتیجه هرس در خزان باعث ایجاد تعادل و هماهنگی بین ریشه و ساقه درخت می‌شود.

معایب شاخه‌بری در فصل خزان

در فصل خزان شاخه‌بری تنها یک مشکل به همراه دارد این که ترس از سرمازدگی و یخ‌زدگی شاخه‌های درخت وجود دارد.

ما سه نوع آب‌وهوا داریم: سرد، معتدل، گرم

در فصل خزان در مناطق معتدل و گرم می‌توانید در فصل خزان با خیال راحت شاخه‌بری کنید و مشکلی به وجود نمی‌اید.

اما در منطقه سرد در فصل خزان شاخه‌بری نکنید؛ چون تا اول فصل بهار درخت شما خواب است و با شاخه‌بری در خزان باعث می‌شود جوانه‌ها و یا شاخه‌های درخت یخ بزند پس در مناطق سرد در فصل خزان شاخه‌بری نکنید.

 

نویسنده این مقاله

آیا این مقاله مفید بوده است؟

4 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 لطفا نظرات و پیشنهاد خود را با ما به اشتراک بگذارید
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اعظم حیدری

عالی

علی کلانتردهنوی

بنابه تجربه خودم ،قبل ازیخبندان خوب است.وحتمأجای برش شاخه های نسبتابزرگ راباچسبی که باسم قارچ کش مخلوط می‌باشد ببندیم.موفق باشید.