وظایف یک باغبان موفق در فصل خزان 21

وظایف باغبان در فصل خزان

در این مقاله قصد داریم وظایف مهم یک باغدار موفق در فصل خزان را برای شما توضیح بدهیم. پس تا آخر این مقاله با نهالیاب همراه باشید و حتماً سؤالات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

اولین وظیفه‌ای که یک باغدار باید در فصل خزان انجام دهد این است که علف‌های هرز را در باغ خود از ریشه بکند و دور بریزد انجام این کار در فصل خزان باعث می‌شود تخم علف‌های هرزه همراه خود این علف‌های هرز از باغ خارج شود و در مدت فصل خزان باقی نخواهند ماند و برای فصل رشد جدید مزاحمت ایجاد نکنند ضمناً بعضی از علف‌های هرز مانند علف صبح بخیر که به شکل گندمی است بسیار خطرناک است و اگر قسمتی از آن در زمین بماند در فصل بهار کل باغ شما را پر خواهد کرد. در نتیجه شما باید در فصل خزان باغ خود را از علف‌های هرز خالی کنید.

وظیفه دوم یک باغدار موفق شخم‌زدن خاک اطراف تنه و ساقه درخت است تا روزهایی که آفتاب هست خاک خوب آفتاب بخورد و گرما و سرما باعث می‌شود خاک خوب غنی شود و امراض و آفات آن از بین برود و محیط رشد درخت شما تبدیل به یک محیط سالم بشود.

موضوع سوم: بعضی از مواقع امراض در خاک وجود دارد و از طریق پاجوش‌های اطراف تنه درخت بالا می‌آیند و تنه درخت را فرامی‌گیرند و در نهایت درخت را مریض می‌کنند؛ لذا شما باید هرس پاجوش انجام دهید و پاجوش‌ها را از ریشه در بیاورید. (آنها را قیچی نکنید از ریشه در بیاوردید) تا امراض منتقل نشود و مواد غذایی درخت شما را هم مصرف نکند.

وظیفه چهارم این است که باغدار قیچی و اره خود را بردارد و شاخه‌هایی که در تابستان و بهار خشک شده باید قطع کند همچنین شاخه‌هایی که به علت دادن میوه زیادسنگین شده و شکسته شده را، قطع کنید و همچنین شاخه‌های مریض را هم باید قطع کند. بعد از حذف شاخه‌ها خشک، مریض و شکسته شما باید urea spray (کود سفید یا اوره) کنید.

روشی که از کود سفید برای کنترل آفات و امراض در فصل خزان برای درختان استفاده می‌شود را Urea spry  می‌گوییم. در ابتدا باید منافع و مزایای استفاده از کود سفید را برای شما توضیح بدهیم و بعد از نحوه انجام Urea spry را توضیح می‌دهیم.

Urea spry  دو فایده بسیار مهم را دارد:

  • باعث می‌شود تمام قارچ‌ها از بین بروند و همچنین خاصیت تجزیه‌کنندگی را دارد. همچنین آفات را نیز از بین می‌برد. ممکن است تخم حشرات، تخم شپشک‌ها یا تخم کرم مغز خوار و غیره در بخش‌های مختلف یک درخت‌مانند برگ‌ها شاخه‌ها وجود داشته باشد و قرار است نسل خود را برای سال‌های دیگر تداوم دهد. وقتی کود سفید را اسپری می‌کنید به درخت باعث می‌شود این آفات و امراض را تجزیه کند و وقتی تجزیه شدند در معرض سرما قرار می‌گیرند و از بین می‌رود
  • تجزیه‌کردن برگ‌های درختان و علوفه جاتی که در اطراف درخت است و کود سفید در تجزیه برگ‌ها و علف‌ها بسیار مؤثر است و در نتیجه باعث به‌وجودآمدن کود برگ می‌شود و با Urea spry کردن باعث می‌شود زمین شما غنی شود؛ زیرا با تولید کود برگ در تابستان ریشه درخت از این کود استفاده می‌کند.

باتوجه‌به اینکه مزایا Urea spry  را برای شما گفتیم حالا می‌خواهیم بدانیم که چطور آن را آماده کنیم و سپس به درخت خود اسپری کنیم.

یک کیلوگرم کود سفید را در 20 لیتر آب حل کنید و داخل سم‌پاش بریزید و لباس محافظ خود را هم حتماً بپوشید و سپس از بالای درخت تا پایین آن، تمام شاخه‌ها و تنه درخت  و تمام برگ‌ها و علف‌ها روی زمین اطراف درخت را اسپری کنید به‌طوری‌که خوب، خیس بشوند. با این کار شما در فصل جدید از بیشتر آفات و امراض در امان هستید.

وظیفه ششم شما آبیاری است 3 الی 4 روز بعد از urea spray (کود سفید یا اوره) کردن درختان خود باید آنها را خوب آبیاری کنید و حسابی درختان غرقاب شود به‌طوریکه تا عمق 30 سانتی‌متری خاک آب، فرو برود.

به طور خلاصه این شش وظیفه را برای شما باغدار عزیز لیست می‌کنیم:

  1. حذف علف‌های هرز از باغ
  2. شخم‌زدن اطراف تنه درخت
  3. هرس پاجوش‌های اطراف تنه درخت
  4. حذف شاخه‌های خشک، مریض و شکسته
  5. Urea spray کردن درختان
  6. آبیاری خوب درختان

نویسنده این مقاله

آیا این مقاله مفید بوده است؟

2.3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 لطفا نظرات و پیشنهاد خود را با ما به اشتراک بگذارید
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها