انار واندرفول چیست؟ مزایای انار واندرفول در مقایسه با بقیه گونه‌ها 37

انار واندرفول چیست

انار یکی از میوه‌های محبوب در میان مردم است. این میوهٔ دوست‌داشتنی خواص زیادی دارد که علاوه بر مردم، باغ‌دارها نیز به کاشت نهال این درخت علاقه دارند. این میوه انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها برای کشت در مناطق با آب‌وهوای متفاوت مناسب است. یکی از انارهای نهال‌های باکیفیت این میوه، انار واندرفول شیرین است. میوه این نوع از درخت علاوه بر شیرین بودن، آبدار هم است و طرف‌داران زیادی دارد. اگر برای شما هم این سؤال پیش‌آمده که ویژگی انار واندرفول چیست در ادامه همراه ما باشید.

جالب است بدانید که برای طعم ملس و دلچسبی که میوه انار واندرفول نی ریز دارد، از آن برای درست‌کردن رب و آب انار بسیار استفاده می‌شود. به‌طور کلی خوش‌طعم بودن از ویژگی‌های میوه درخت انار واندرفول است. اگر شما هم می‌خواهید یک باغ انار واندرفول داشته باشید و مایل هستید که بدانید نیاز آبی، آب‌وهوای موردنیاز، کود و دمای مورد نیاز این درخت به چه صورت است در ادامه همراه ما در نهالیاب باشید.

پیشنهاد ویژه نهالیاب

اگر به دنبال رقمی از انار هستید که میوه بسیار بزرگ و آبدار با رنگ قرمز و طعم ملس به همراه دانه‌های درشت و قرمز داشته باشد و همچنین مقاومت به آفات و بیماری‌ها داشته باشد، نهالیاب به شما انار واندرفول را معرفی می‌کند.

مبداء انار واندرفول کجاست؟

این نهال در کشور آمریکا به وجود آمده است البته در شهرها و کشورهای دیگری هم یافت می‌شود اما می‌توان گفت یکی از بهترین انواع انار واندرفول امریکایی است. با انجام اصلاحات بر روی انار واندرفول مشخصات آن بسیار قوی شده به‌گونه‌ای که می‌تواند هم در اروپا و هم در آسیا رشد کند. پایه انار واندرفول از انار جنگلی است.

خاک مورد نیاز انار واندرفول چیست؟

یکی از دلایلی که باعث شده است این درخت طرف‌داران زیادی را به خود جذب کند این است که در شرایط خاکی مختلف می‌تواند دوام بیاورد. در واقع این درخت در مقابل کم‌آبی، شوری و شرایط نامناسب مقاومت بسیار بالایی دارد.

ریشه‌های درخت انار واندرفول تا عمق ۱/۵ متر در خاک می‌تواند پیشروی کند پس در نتیجه بهترین خاک برای این درخت خاک رسی شنی است. درست است که این درخت را می‌توانید در خاک‌های مختلفی مثل خاک شور پرورش بدهید؛ اما انتخاب عالی برای این درخت خاک رسی شنی است.

فاصله کشت مورد نیاز انار واندرفول

پس از اتمام شخم‌زدن و تمام‌شدن زهکشی مرحلهٔ بعدی ایجاد چاله‌های کاشت است. بهترین فاصله در زمین‌های مسطح برای درخت انار واندرفول بین ۳ الی ۴ متر است. ارتفاع این گودال‌ها باید تا ۳۰ سانتی‌متر باشد.

اما اگر زمین شما دارای شیب بوده و یا شیب آن متمایل به جنوب است این فاصله را باید ۳ در ۳ مترمربع کم کنید. به طور میانگین در یک هکتار باغ انار واندرفول، ۷۰۰ نهال باید کاشته شده باشد باشد.

تا اینجا به این سؤال پاسخ دادیم که انار واندرفول چیست و ویژگی‌های آن را تا حدودی بررسی کردیم برای آشنایی بیش‌تر با ویژگی‌های محیط کشت انار واندرفول باشید.

ویژگی انار واندرفول
ویژگی انار واندرفول

ارتفاع درخت انار واندرفول چه‌قدر است؟

وقتی درخت در سنین بزرگسالی است ارتفاع زیادی ندارد. انار رقم واندرفول می‌تواند بین ۲ تا ۵ متر رشد داشته باشد. هر چه ارتفاع این درخت کم‌تر باشد هزینه‌ برداشت محصول پایین‌تر می‌آید.

شرایط دمایی لازم برای انار رقم واندرفول

درست است که این درخت در مقابل سرما مقاوم است؛ اما بیش‌ترین سرمایی که می‌تواند تحمل کند منفی ۱۰ درجه سانتی‌گراد است. اگر سرما به منفی ۱۲ یا منفی چهارده درجه برسد، در اندام‌های هوایی درخت خشکی را مشاهده می‌کنید.

نیاز به سرما؛ یکی از مهم‌ترین نکات کاشت انار واندرفول

دوره نیاز به سرما در این درخت باید در فصل پاییز و زمستان سپری شود. این دوره به درخت انار واندرفول کمک می‌کند تا در مقابل سرما و گرما مقاومت بیش‌تری داشته باشد. به‌طورکلی نیاز سرمایی این درخت ۱۵۰ ساعت قرارگرفتن در دمای ۷ درجه سانتی‌گراد است. پس از گذشتن این دوره درخت از خواب بیدار و میوه دهی آغاز می‌شود.

میزان آبیاری درخت انار واندرفول چه‌قدر است؟

انار واندرفول در مقابل کم‌آبی و خشکی مقاوم است. این درخت می‌تواند تا ۲۰ روز نبود آب را تحمل کند. اما درهرصورت آبیاری منظم کمک می‌کند تا درخت و در نتیجه میوه باکیفیت‌تری داشته باشید.

در خاک‌های سبک در هفته یک‌بار آبیاری برای این درخت کافی است. اما اگر خاک سنگین است هر ۱۰ روز یک‌بار به طور منظم آبیاری را انجام دهید.

مدت آبیاری مورد نیاز

این‌که به چه سبکی آبیاری را برای انار واندرفول انجام می‌دهید در میزان آبیاری تأثیر دارد:

  • در روش غرقابی در هر سال باید ۳۰۰۰۰ مترمکعب در هکتار آبیاری انجام شود.
  • در روش آبیاری تحت‌فشار بابلر ۷۰۰۰ مترمکعب در هکتار آبیاری کافی است.

بهترین زمان آبیاری درخت انار واندرفول زمانی است که خاک‌ پای درختان خشک شده است. البته میزان آبیاری در فصل تابستان و بهار باید با فواصل کم‌تری انجام شود و در فصل زمستان این فواصل بیش‌تر شود. به این نکته توجه کنید در سال‌های اولیه عمر درختان به دلیل کوتاه‌بودن ریشه نیاز آبی آن‌ها کم‌تر است.

عکس انار واندرفول
عکس انار واندرفول

ترک خوردن میوه؛ یکی از مشکلات درخت انار واندرفول

یکی از مشکلات انار که ممکن است برای هر باغ انار واندرفولی پیش بیایید، ترک‌خوردن میوه‌ها است. این مشکل دلیل‌های زیادی دارد؛ اما یکی از اصلی‌ترین این دلیل‌ها صفت ژنتیکی برخی از ارقام است.

اگر آبیاری به صورت نامنظم انجام بشور می‌تواند یکی از دلایل ترک‌خوردن میوه باشد. از دیگر دلایل می‌توان به بارندگی بی‌موقع یا تغییر آب‌وهوا اشاره کرد که این اتفاق معمولاً در فصل پاییز رخ می‌دهد.

در فصل تابستان تابش شدید نور خورشید می‌تواند باعث ترک‌خوردن میوه شود. این گرما همچنین باعث می‌شود که میوه زودتر برسد؛ اما اندازه‌ای کوچک داشته باشد.

یکی دیگر از عوامل ترک‌خوردن میوه انار واندرفول کم‌بودن مواد معدنی است. برای مثال اگر در میوه شما بر و روی کم باشد میوه شما دچار ترک‌خوردگی می‌شود.

عمر انار واندرفول تا ۱۰۰ سال است

شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که عوامل تاثیر‌گذار در طول عمر انار واندرفول چیست؟ از دلایلی که نهال انار واندرفول بسیار در میان باغ‌داران پرفروش است، این است که عمر این درختان تا ۱۰۰ سال می‌رسد. در واقع شما باغ‌دار عزیز با خرید یک‌بار نهال انار واندرفول می‌توانید تا ۱۰۰ سال از میوه این درخت استفاده کنید. قیمت انار واندرفول در برابر سوددهی آن بسیار به‌صرفه است.

وزن انار واندرفول در مقایسه با دیگر ارقام انار

همان‌طور که در قسمت‌های بالا اشاره کردیم دانه‌های انار واندرفول برای رب انار و آب‌گرفتن بسیار مناسب هستند؛ چرا که میوه درخت انار واندرفول یک و نیم برابر از انارهای دیگر بزرگ‌تر هستند. به طور میانگین وزن میوه درخت انار واندرفول بین ۳۳۰ تا ۴۶۰ است.

سطح ارتفاع دریا؛ نکته‌ای مهم برای تهیه نهال

یکی از نکاتی که حتماً قبل از خرید نهال انار باید به آن توجه کنید ارتفاع از سطح دریای منطقه و سازگاری آن با سطح دریای متناسب است. یکی از ویژگی انار واندرفول که باعث می‌شود باغ‌داران آن را ترجیح بدهند سطح سازگاری گسترده آن برای کاشت است. انار رقم واندرفول برخلاف ارقام دیگر می‌تواند تا ارتفاع ۱۶۰۰ متر از سطح دریا به‌خوبی رشد داشته باشد و همچنین در این ارتفاع بهترین باردهی را داشته باشد.

مقاومت در برابر آفات؛ به شرط سم‌پاشی منظم

انار واریته واندرفول می‌تواند در مقابل آفات و بیماری‌ها مقاوم باشد. اما بهتر است که در طی دوره‌های منظم سم‌پاشی را انجام بدهید. بدون بیماری‌ها و آفات این درخت می‌تواند میوه بسیار باکیفیتی را برای شما تولید کند.

عملکرد میوه در هر هکتار؛ دلیل محبوبیت انار واندرفول

باردهی این درخت در هر ۷۰۰ اصله نهال تا ۵۰ تن نیز می‌رسد. اما اگر شرایط آب‌وهوایی، رسیدگی و نگهداری از درختان به طور درستی انجام بشود و در شرایط مناسبی باشد، این عدد بسیار افزایش پیدا می‌کند.

شروع محصول دهی؛ پس از طی دوره بلوغ درخت

شروع محصول دهی در درخت انار واندرفول شیرازی و امریکایی بعد از سال سوم است. این اتفاقی است که هر باغ‌داری بی‌صبرانه منتظر آن است. سن ۵ الی ۶ سالگی بلوغ این گیاه است و حداکثر باردهی آن شروع می‌شود.

گل‌دهی درخت انار واندرفول چه زمانی است؟

اگر عکس انار واندرفول را دیده باشید در فصل بهار دارای گل‌های جذابی هستند. همان‌طور که در عکس واضح است گلدهی این درخت از اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت شروع می‌شود و پس از گذشت ۱۶۰ تا ۱۹۰ روز پس از گلدهی می‌توانید کار برداشت میوه‌های درخت را آغاز کنید.

خرید نهال انار واندرفول باکیفیت از نهالیاب

سعی کردیم در این نوشته تمامی نکات را درباره این درخت توضیح بدهیم و در نهایت به طور کامل به این جواب برسیم که ویژگی‌ها و مشخصات انار واندرفول چیست. به هنگام خرید هر نهالی با یک متخصص مشورت کنید. اگر نمی‌دانید این رقم انار برای باغ شما مناسب است یا نه، در سایت نهالیاب می‌توانید با متخصصین کشاورزی مشورت کنید.

همچنین در سایت نهالیاب فروش نهال انار واندرفول و نهال‌های دیگر را انجام می‌شود. که این نهال‌ها دارای کیفیت بالایی هستند. با مشورت با متخصصین این سایت می‌توانید بر اساس باغ، شرایط آب‌وهوایی، سرمایه و مواردی این چنین نهال باکیفیت خود را خریداری کنید. اگر در خرید نهال انار واندرفول و کاشت آن تجربه‌ای دارید، آن را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول:

مهم‌ترین ویژگی‌های انار واندرفول چیست؟

این گونه از انار در برابر شرایط دمایی و آفات مقاوم است و می‌تواند در طول عمر ۱۰۰ ساله خود باردهی بسیار بالایی داشته باشد.

خرید نهال انار واندرفول را از کجا انجام بدهیم؟

خرید نهال انار واندرفول را از سایت نهالیاب می‌توانید انجام بدهید. علاوه بر آن نهال‌های دیگر را هم می‌توانید مشاهده کنید.

عضویت در کانال ایتا

باغدار گرامی، در صورت مایل بودن به عضویت در کانال ایتا نهالیاب، لطفا روی دکمه زیر بزنید و عضو شوید.

خرید نهال از نهالیاب

نویسنده این مقاله

آیا این مقاله مفید بوده است؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 لطفا نظرات و پیشنهاد خود را با ما به اشتراک بگذارید
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس

باسلام شما. قلمه برای پیوند دارید

فاطمه ایوبی

بله موجود می باشد