هرس درخت گردو 195

هرس درخت گردو

باتوجه‌به اینکه درخت گردو درختی حجیم و گسترده با طول عمر و رشد زیاد است، اگر به حال خود رها شود پس از چند سال تبدیل به درختی با شاخ‌وبرگ متراکم و درهم می‌شود به همین دلیل است که هرس درختان گردو از اهمیت بسزایی برخوردار است. همچنین گردو یک درخت یک‌پایه است و از لحاظ محصول و رشد و نمو در ارتفاعات زیاد، از کمیت و کیفیت بهتری برخوردار هستند.

حتماً در باغات بومی در جای‌جای ایران دیده‌اید درختان گردویی وجود دارد که هرس نمی‌شوند و می‌بینیم که شاخه‌های درهم‌تنیده و بعضاً خشک عملاً بازدهی درخت را به‌شدت پایین آورده است. در ادامه به مباحثی خواهیم پرداخت که متوجه اهمیت ویژه هرس درخت گردو خواهید شد.

زمان مناسب برای هرس درخت گردو

باغدارانی که تجربه پرورش درختان مختلف را دارند حتماً می‌دانند نکاتی که در هرس درخت گردو وجود دارد با بقیه درختان متفاوت است، به این دلیل که این درخت در مورد هرس و برش شاخه‌ها حساس است.

دررابطه‌با میزان شیره استخراجی درخت هنگام برش شاخه‌های آن به‌اصطلاح “خون درخت” در مقایسه با سایر درختان میوه، درخت گردو بیش از حد خونریزی می‌کند. بسیاری از افراد هنگام هرس درخت گردو از میزان شیره آن شگفت‌زده می‌شوند. دلیل این امر ریشه‌های قوی درخت گردو در خاک است که باعث ایجاد فشار به خارج درخت می‌شود.

دررابطه‌با زمان هرس درخت گردو باتوجه‌به منطقه آب‌وهوایی تفاوت‌هایی وجود دارد که با رعایت آنها از آسیب به درخت جلوگیری به عمل می‌آورد.

ازبین‌رفتن زیاد آب می‌تواند منجر به آسیب بیشتر، و زیان جدی به درخت بشود. همچنین اگر در زمستان درخت را هرس کنیم، آب درخت در مناطق برش داده شده آن یخ می‌زند و باعث پارگی بافت و سایر آسیب‌های جدی و زیان‌بار می‌شود. باتوجه‌به افزایش رطوبت نیز آفات و قارچ‌های گیاهی موقعیت رشد پیدا می‌کنند و ممکن است درخت در معرض بیماری قرار بگیرد زمان مناسب و ایده‌آل برای هرس‌کردن درخت از ابتدای تیر تا پایان شهریور می‌تواند باشد و کار هرس درخت شما تا اول مهرماه به اتمام رسیده باشد.

در مناطق سردسیر هرس درخت نباید بعد از ریزش برگ‌ها (در زمستان و بهار) انجام بشود.

چگونه درخت گردو را هرس کنیم؟

بعد از اینکه درختان گردوی شما یک یا دو سال رشد کردند، می‌توانید آنها را هرس کنید، برای اینکه درخت شما شکل خوبی بگیرد و همچنین برای اینکه از شر بعضی از آفات راحت شوید بهتر است آنها را با رعایت اصول آنها را هرس کنید.

درخت خود را به‌خوبی شکل دهید، یعنی زمانی که درخت ۱ تنه اصلی با ۴-۶ شاخه جانبی دارد. شاخه‌های کم آویز، ضعیف یا آسیب‌دیده را قطع کرده و از شاخه‌هایی که با یکدیگر برخورد دارند را از هم جدا کنید. با نگهداری منظم می‌توانید درختان خود را سالم نگه دارید، از شاخه‌های خشکیده خلاص شوید.

برای هرس درختان جوان گردو نیاز به شناخت نوع عادت باردهی ارقام و نحوه رشد است. ارقام با باردهی انتهایی به شکل جامی کلاسیک و ارقام با باردهی جانبی به شکل محور تغییر شکل یافته هرس می‌شوند.

مراحل انجام کار هرس

1)اصول انجام هرس کاری

پس از حدود ۱-۲ سال از، رشد درخت گردو شما باید فرم اصلی خود را داشته باشد برای هرس‌کردن درخت گردو باید نکاتی را درباره آنها بدانیم.

-درخت باید دارای چندین شاخه نسبتاً ضخیم باشد و تقریباً 120 الی 180 سانتی‌متر قد داشته باشد. در این صورت است که شما می‌توانید شکل و فرم درخت را مدیریت کنید.

شما با مدیریت فرم شکل درخت گردو به تأمین مواد مغذی شاخه‌های بزرگ و دارای میوه کمک می‌کنید تا درخت به‌اندازه ممکن رشد کند.

2)شناسایی شاخه‌های اصلی

شاخه اصلی که در بالا قرار دارد “شاخه اصلی” شما است، که بالای درخت وضعیت را برای شاخه‌های دیگر مطلوب نگه می‌دارد. اگر می‌بینید شاخه‌های اضافی به سمت بالا درحال‌رشد هستند، آنها را با قیچی هرس کنید تا کار شاخه اصلی را مختل نکند.

3)رعایت اصول قانون ۱ به ۳

هنگام هرس درختان گردو، “قانون ۳ به “۱ را رعایت کنید. ضخامت تنه خود را بررسی کنید و تصمیم‌گیری نمایید که کدام شاخه‌ها را نگه دارید و کدام را حذف کنید از این به‌عنوان راهنما استفاده کنید. اگر شاخه‌ای بزرگ‌تر از قطر تنه پیدا کردید، آن را با زاویه 45 درجه قطع کنید. به‌این‌ترتیب تمام شاخه‌های شما مقدار متعادل مواد مغذی دریافت می‌کنند و سالم و قوی می‌شوند.

4)هرس شاخه‌های چنگالی شکل

شاخه‌های چنگالی شکل شاخه‌ای است که باعث رشد ۲ شاخه از شاخه اصلی می‌شود. این شاخه‌ها مواد مغذی بیشتری نسبت به سایر شاخه‌های درخت احتیاج دارند و اغلب به‌عنوان زالو از شاخه‌های دیگر استفاده می‌کنند که از مواد مغذی برخوردار هستند. برای جلوگیری از این امر، بهتر است که با قیچی یکی از شاخه‌ها را قطع کنید یا اینکه کلاً شاخه را قطع کنید

5)هرس شاخه‌هایی که دسترسی به گردو را سخت می‌کنند

کل درخت خود را بررسی کنید و به دنبال شاخه‌هایی باشید که دارای مسیرهای تلاقی هستند یا با هم برخورد دارند. این شاخه‌ها از نظر زیبایی غیرقابل‌قبول هستند و اغلب اسکلت داخلی درخت شما را حجیم و دسترسی به گردو را سخت می‌کنند. در نتیجه، درخت شما ممکن است خیلی جای رشد گردو نداشته باشد.

برای جلوگیری از این امر، این شاخه‌ها را در جایی که با تنه درخت برخورد می‌کنند قطع کنید.

6)هرس شاخه‌های کوتاه و ضعیف

شاخه‌هایی را که کمتر از ۴ متر طول دارند را قطع کنید. علاوه بر این، از هر شاخه‌ای که رنگ متفاوت دارند و نازک هستند را از بین ببرید. شاخه‌های کوچک و آسیب‌دیده مواد مغذی درخت شما را از بین می‌برد. شاخه‌های خود را با زاویه 45 درجه برش دهید تا کمترین آسیب به درخت شما وارد شود.

7) هرس برای صیقل‌دادن به‌ظاهر درخت گردو

هنگام هرس درختان جوان، برای کل زندگی آن شکل و ساختار درخت را ایجاد می‌کنید. هرس بعدی شما برای حفظ ساختار و صیقل‌دادن به‌ظاهر درخت شما است. برای این کار به دنبال شاخه‌های جدید و تازه‌ای باشید و آنها را با قیچی‌های باغ خود برش دهید.

برش مناسب

برش مناسب، برشی است که باعث پیرایش و اصلاح جوانه‌های درخت گردو شود. اگر شاخه‌ای بریده شود، باعث جوانه‌زدن گیاه در زیر قسمت برش ما می‌شود. نکته مهم این است که برش نه خیلی دور از شاخه ایجاد شود و نه خیلی نزدیک به جوانه. علاوه بر این زاویه برش همیشه باید کمی مورب باشد. در شکل زیر انواع برش‌ها را مشاهده می‌کنید.

انواع هرس گردو

هرس فرم

در سال‌های اولیه رشد نهال صورت می‌گیرد. بدین صورت است که از فاصله یک و نیم‌متری نهال سر برداری می‌شود و محل بریدگی با چسب باغبانی پوشانده می‌شود که این امر باعث رشد شاخه‌های جانبی درخت گردو می‌شود. در سال‌های بعد نیز تعداد شاخه‌ها کمتر شده و بقیه شاخه‌ها از روی تنه حذف می‌شوند. با این روش هرس‌کردن که تدریجی و در سال‌های اولیه رشد درخت صورت می‌گیرد فرم اصلی درخت شکل می‌گیرد.

هرس تاج درخت

هرس قسمت بالایی درخت یا همان تاج درخت می‌تواند برای شکوه و زیبایی درخت باشد. در دو سال اول، درخت گردو در تنه اصلی خود رشد می‌کند و از سال سوم به بعد شاخه‌های جانبی شروع به رشد می‌کنند

در این مرحله باید پیرایش و شکل‌دهی تاج شروع شود. در مورد درختان جوان باید به این توجه کنیم که نهال از شاخه اصلی و چند شاخه جانبی برخوردار باشد.

پس از اتمام هرس قسمت بالایی درخت تاج درخت، مثل شکل زیر چهار قسمت در نظر می‌گیریم که متشکل از یک قسمت مرکزی عمودی و سه قسمت جانبی است.

در حالت ایده‌آل، شاخه‌هایی که در زاویه ۴۵ تا ۶۰ درجه در مقابل تنه اصلی درخت قرار دارند نگه داشته و شاخه‌های جانبی اضافه را هرس می‌کنیم. بنابراین، رشد درخت گردو کاملاً روی این شاخه‌ها متمرکز می‌شود. شاخه‌های باقیمانده تقریباً در طول یک‌سوم و شاخه‌های باریک‌تر تقریباً نیمی از طول خودشان برش می‌خورند. قسمت وسط باید زاویه‌ای بین ۹۰ تا ۱۲۰ درجه با قسمت انتهایی شاخه‌های جانبی داشته باشد.

معمولاً برخلاف بیشتر درختان میوه، درخت گردو نیازی به برش آموزشی ندارد مگر در مواقع ضروری که برای به‌دست‌آوردن تاج یکنواخت مفید باشد این نوع برش استفاده میشه. برش آموزشی یعنی حذف تمام شاخه‌های شیب‌دار درحال‌رشد و مزاحم که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید. اگر شاخه‌های جانبی مستقیماً از تنه درخت خارج شده‌اند، آنها را نیز برش بدهید.

برش اصلاح

هدف از برش‌های اصلاح، ازبین‌بردن شاخه‌هایی هست که باعث بی‌ثباتی و تغییر شکل درخت می‌شوند. در نهال‌های جوان برش اصلاح نباید خیلی زود انجام بشود، چون شاخه‌های درخت نازک و ضعیف هست و سیستم ریشه آن عمیق و گسترده نیست.

در درختان گردو معمولاً شاخه‌ها را به طور شیب‌دار هرس می‌کنند. در بعضی مواقع احتمال دارد محصول دهی درخت گردوی شما زیاد باشد و سبب شکستن شاخه بشود. این اتفاق منجر به زخم‌های ناخواسته و ترک بر قسمت‌هایی از شاخه و تنه می‌شود که شما میتونید در مواقعی که آسیب‌دیدگی درخت بیشتر شد آن را با روش برش اصلاح هرس کنید و فوراً قسمت شکسته شده را برش و اصلاح کنید

شاخه‌های ضخیم را با اره‌برقی برش دهید

اگر می‌خواهید درخت گردو را سبک‌تر کنید و گاهی اوقات نمی‌شود از هرس شاخه‌های ضخیم اجتنـاب کرد باتوجه‌به وزن زیاد شاخه‌ها، برای قطع‌کردن آنها باید از اره‌برقی استفاده کنیم.

همچنین برای شروع برش، ابتدا باتوجه‌به شکل ابتدا در قسمت‌های ۱ و ۲ برشی ایجاد می‌کنیم و سپس قسمتی از شاخه را جدا می‌کنیم تا وزن آن کمتر بشود و باعث شکستگی شاخه هنگام برش و آسیب‌دیدگی به تنه نشود. سپس قسمت باقیمانده شاخه را به‌راحتی در نزدیکی تنه برش می‌دهیم. هنگامی که شاخه به طور کامل برداشته شد محل آن توسط چسب در مدت‌زمان کوتاهی پوشانده شود.

هرس باردهی

هرس باردهی در گردو به‌منظور زودتر به بار نشستن درخت می‌باشد در بعضی از درختان گردو که رشد رویشی زیادی دارند با کاهش میزان آب و ازت می‌توان فعالیت آن را مهار کرد. عمل مهارکردن در درختان گردو روش‌های متعددی از قبیل کاشت علف‌ها یا ایجاد پوشش سبز و بالاخره ایجاد رقابت بین ریشه‌های علوفه و در مضیقه گذاشتن، تا در نتیجه درخت ضعیف شده و زودتر به بار بنشیند. عمل تضعیف درختان قوی با قطع قسمتی از ریشه میسر است؛ ولی امکان دارد ضایعات حاصله خسارات زیادی به بار آورد.

مناسب‌ترین روش در تسریع عمل باردهی عبارت است از:

خم‌کردن یا به طور افقی قراردادن شاخه‌های فرعی و یا سایر اقسام هرس است. عملاً با خم‌کردن شاخه‌های فرعی در سال چهارم جوانه‌های روی شاخه‌های فرعی تحریک شده و در بعضی مواقع در همان سال یا سال بعد تبدیل به شاخه‌های میوه‌دهنده می‌شوند.

هرس میوه از ۷ تا ۹ سالگی به بعد موجب تسریع در رشد شاخه‌های بار دهنده و تقویت آنها خواهد شد.

جوانه‌های مهم در گردو

جوانه فوقانی: این جوانه ظاهری کاملاً برجسته و شاخص و ضخیم است به‌طوری‌که حجم دوم آن کوتاه بوده و در اصطلاح آن را جوانه گردن می‌گویند.

جوانه تحتانی: این جوانه پایین‌تر از جوانه فوقانی قرار گرفته و خود جوانه‌ای مجزا است. این جوانه گرد و برجسته بوده و آن را نیز جوانه جانشین می‌نامند.

هر دو جوانه ذکر شده در بالا در روی شاخه‌های قوی غالباً به طور مشخص قرار دارند و گاهی کاملاً به هم نزدیک و چسبیده هستند و در پاره‌ای از موارد تا حدود یک‌سانتی متر از هم فاصله دارند. پس از کمی رشد جوانه فوقانی با تنه یک زاویه تنگ می‌سازد و اگر جوانه تحتانی یا جانشین را موردتوجه قرار دهیم می‌بینیم زاویه‌ای قائمه داشته و اغلب شاخه‌های محکمی را تولید می‌کنند؛ لذا بهتر است از جوانه تحتانی را جانشین برای تولید شاخه استفاده شود.

هرس سال اول

در روی نهال یک‌ساله گردو و پس از آنکه ساقه آن فرم گرفت کلیه جوانه‌ای گردن یا فوقانی به‌استثنای جوانه‌های تحتانی یا جانشین را حذف کرده و پس از روییدن جوانه‌های جانشین سه بازوی اصلی و قوی به فواصل ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متر بین آنها انتخاب و بقیه را حذف می‌کنند

هرس سال دوم

در سال دوم هنگامی که‌برگ‌ها خزان کردند دنباله سرشاخه‌ها را نیز مجدداً حذف می‌نمایند. پس از قطع قسمت‌های ضعیف شده و جست‌های نارس کلیه جوانه‌های گردن را به‌استثنای جوانه‌های انتهایی که از آنها شاخه‌های سال بعد می‌روید و معمولاً تمایل بیشتری هم به بار نشستن دارند، حذف می‌نماییم. به هنگام فصل رشد گیاهی، شاخه‌های فرعی زیادی روی بازوهای اصلی می‌رویند که آنها را به دودسته تقسیم می‌کنند:

1) شاخه‌هایی که دائمی هستند و در فواصل معینی روی شاخه نگه‌داری می‌شوند.

2) شاخه‌های موقت که بایستی به‌تدریج آنها را حذف نمود. رشد شاخه‌های دائمی را با سرکردن تقویت می‌کنند و سایر جست‌ها را نیز با خم‌کردن آنها به حالت افقی درمی‌آورند تا زودتر به بار بنشینند. البته در هر دو حالت از رشد شاخه‌های مضاعفی که از جوانه‌های گردن می‌رویند، جلوگیری و بر عکس جست‌های کوچک قسمت زیرین بازوها نگهداری می‌نمایند.

زیرا روی چشمک جست‌های کوچک و زیرین شاخه‌ها ایست که گل‌های دیررس یا نر می‌رویند و عمل تلقیح را تکمیل می‌کنند. چشمک‌های گردن را با چاقو یا هر تیغ تیز مکانیکی قبل از باز شدن یا پس از آنکه جست‌های تازه و سبزی از آن روییدند حذف می‌کنند. بهترین موقع هرس کمی پس از باز شدن جوانه‌ها است؛ زیرا در این حالت به‌خوبی می‌توان جوانه‌های قوی را تشخیص داد محل برش بایستی درست در بالای جوانه باشد و پس از برش محل آن را با چسب مخصوص باغبانی پوشاند.

هرس درختان بالغ

1)درختان بالغ را هر ۳ تا ۵ سال یک‌بار برای حفظ شکل شان هرس کنید. هنگام هرس درختان جوان، برای همیشه شکل و ساختار درخت را تعیین می‌کنید. هرس بعدی شما برای حفظ ساختار و صیقل‌دادن به‌ظاهر درخت شما است. برای این کار به دنبال شاخه‌های جدید و تازه‌ای باشید و آنها را با قیچی باغ خود برش دهید.

2)شاخه‌های کوتاه یا آسیب‌دیده را قطع کنید تا شکل شاخه اصلی حفظ شود. درست مانند کاری که در هنگام هرس درختان جوان خود انجام دادید، درختان خود را برای شاخه‌های کوتاه‌تر از (۱۲۰ الی ۱۵۰ سانتی‌متر) بررسی کنید و به دنبال شاخه‌های آسیب‌دیده بگردید. اگر شاخه آویزان یا مریضی پیدا کردید، آنها را با زاویه ۴۵ درجه در نزدیکی تنه قطع کنید.

این کار باعث می‌شود درخت شما در هنگام رشد و تولید گردو سالم باشد.

می‌توانید از قیچی باغ استفاده کنید، زیرا این شاخه‌ها زیاد ضخیم نیستند و می‌توان آن‌ها را با قیچی باغ هرس کرد.

3)برای سالم نگه‌داشتن درخت خود، هر شاخه چنگال و یا دوشاخه را از بین ببرید با رشد شاخه‌های جدید، ممکن است شاخه چنگال ظاهر شود و یا ممکن است شاخه‌ها شروع به رشد در یکدیگر کنند. در صورت مشاهده شاخه‌های چنگال یا دوشاخه، آنها را با استفاده از قیچی‌های باغ یا اره دستی قطع کنید برش خود را تاحدامکان به تنه درخت نزدیک کنید و با زاویه ۴۵ درجه آن‌ها را هرس کنید.

در صورت تمایل می‌توانید قسمت کوچک‌تر از شاخه‌های چنگال را قطع کرده و بخش بزرگ‌تر را نگه دارید. اگر شاخه به سمت وسط و بالای درخت باشد و ظاهر درخت را زشت نکند می‌توانید این کار را انجام دهید.

استفاده از ابزارهای مناسب

1) از قیچی باغ برای برش شاخه‌های به ضخامت (۵ سانتی‌متر) استفاده کنید. هنگام اصلاح شاخه‌های نازک، اگر شاخه در حدود (۱۳۰ الی ۱۵۰ سانتیمتر) باشد می‌توانید به‌راحتی از یک قیچی باغ استفاده کنید. برای هرس‌کردن، به‌راحتی قیچی خود را در قسمتی از شاخه که نزدیک تنه قرار داده و آن را قطع کنید.

قیچی‌های باغ ابزار کوچک و دستی است که برای قطع شاخه‌ها یا ساقه‌ها استفاده می‌شود. قبل از شروع، ابزار خود را با محلول رقیق سفیدکننده یا با استفاده از الکل ضدعفونی کنید. این به جلوگیری از شیوع بیماری کمک می‌کند.

2) اگر درخت شما بین (۱۵۰ الی ۲۱۰ سانتیمتر) ضخامت دارد، یک اره دستی به‌خوبی می‌تواند شاخه‌های شما را قطع کند اره را در جایی که شاخه نزدیک تنه درخت قرار دارد قرار دهید و آن را قطع کنید.

هنگام استفاده از اره تیغ را از بدن خود دورنگه دارید تا از صدمات جلوگیری شود.

مراقب سقوط شاخه‌ها باشید قبل از ایجاد، برش برنامه‌ریزی کنید که چگونه آنها سقوط خواهند کرد و مطمئن شوید که به وسایل نقلیه یا وسایل در فضای باز آسیب نمی‌رسانند علاوه بر این افراد برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی باید در فاصله‌ای امن قرار بگیرند

برای قطع‌کردن شاخه‌های بزرگ و ضخیم با ضخامت بیش از (۱۵ سانتی‌متر) از اره‌برقی استفاده کنید. اگر بخواهید شاخه‌های ضخیمی را از درختان بالغ قطع کنید، ایمن‌ترین گزینه استفاده از اره‌برقی است. اره‌برقی را محکم نگه داشته و آن را به‌صورت عمودی روی شاخه پایین بیاورید تا برش شما ایجاد شود.

مطمئن باشید سقوط شاخه به کسی آسیب نمی‌رساند.

عینک ایمنی بپوشید، اره‌برقی را از بدن خود دورنگه دارید و با مراقبت از اره‌برقی استفاده کنید. از یک فرد بخواهید تا به شما در قطع شاخه‌ها کمک کند.

قبل از شروع، برش مسیری برای فرار از شاخه در حال سقوط تعیین کنید باید بتوانید از مسیر فرار کنید. اگر با اره‌برقی تجربه ندارید استخدام یک متخصص ممکن است گزینه‌ای مطمئن‌تر باشد.

4) از قسمت‌های مهم هرس درخت گردو هرس شاخه‌های بلند است. برای رسیدن به شاخه درختان بلند از نردبان یا جرثقیل استفاده کنید اگر شاخه‌های درختان بالغ را هرس می‌کنید، رسیدن به بالای شاخه دشوار است. نردبان با اندازه طویل را در کنار درخت قرار دهید و با ابزار خود از آن بالا بروید تا شاخه‌ها را هرس کنید اگر درخت شما بسیار بلند است، جرثقیل اجاره کنید، تمام دستورالعمل‌های مربوط را دنبال کنید و از جرثقیل برای دسترسی به بالای درخت خود استفاده کنید. همیشه فردی با خود همراه داشته باشید تا در صورت آسیب‌دیدگی شما را به بیمارستان منتقل کند.

اگر از ارتفاعات نمی‌ترسید و در استفاده از ابزار و تجهیزات مشابه تجربه دارید این کار را انجام دهید. اگر با ماشین‌آلات سنگین یا تجهیزات این‌گونه آشنایی ندارید استخدام یک متخصص حرفه‌ای توصیه می‌شود.

5) اگر یک درخت گردو بسیار بزرگ و بلند دارید یک حرفه‌ای را استخدام کنید هرس درختان بزرگ به ابزاردقیق، دقت و توانایی رسیدن به ارتفاع بالا نیاز دارد. اگر یک درخت گردوی بزرگ دارید و نمی‌توانید به بالا درخت بروید پیشنهاد ما استخدام یک متخصص باشد.

فرد متخصص می‌تواند درخت شما را با رعایت موارد ایمنی هرس کند، بنابراین نیازی نیست نگران صدمه‌زدن به خود یا آسیب رسیدن به درخت باشید.

هرس درختان بارده

هدف اصلی از این هرس تولید محصول منظم زیاد و باکیفیت بالا است در کل این هرس چهار هدف عمده دارد

1)کنترل اندازه درخت

2)حفظ قدرت رشد و باردهی سیخکها

3)تولید شاخه‌های جدید برای جایگزینی شاخه‌های پیرتر و کم بارورتر

4)حذف شاخه‌های ضعیف خشک و مزاحم و ایجاد تسهیلات برای عملیات زراعی

هرس درخت گردو کهن‌سال بیشتر از ۳۰ سال

نمونه دیگر از هرس، هرس‌کردن درختان کهن‌سال گردو که بیشتر از ۳۰ سال سن دارند هست که به‌منظور جوان کردن درخت شاخه‌های پیر و درهم را هرس کرده و با این کار شاخه‌های جوان میوه دهی زیادتری خواهند داشت..

نکات ایمنی را جدی بگیرید

هنگام کار با وسایل و اره از دستکش ایمنی استفاده کنید.

اطمینان حاصل کنید که نردبان ایمن و ثابت هست و یا از فردی برای کمک در ثابت موندن نردبان کمک بگیرید.

زمانی که هنگام هرس‌کردن درخت آسیب دیدید سریعاً به بیمارستان مراجعه کنید.

مطمئن باشید، هنگام برش شاخه‌های ضخیم، افراد و یا وسایل و یا حیوانات در معرض سقوط شاخه قرار نگیرند.

منبع : کتاب سیر تا پیاز درخت گردو از مهدی نیک بخت

نویسنده این مقاله

آیا این مقاله مفید بوده است؟

4 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
20 لطفا نظرات و پیشنهاد خود را با ما به اشتراک بگذارید
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس

سلام از راهنمایی کامل شما در خصوص حرص واقعا استفاده کردیم، خیلی کامل و جامع بود با تشکر فراوان.

کاربران ناشناس

واقعا عالی بود.

ابراهیم کیه

سلام خداخیرتون بده بابت انتقال آگاهی

ناشناس

عالی کامل ومفید خسته نباشید

کاربران ناشناس

توضیح شما تصویر قبل از هرس و بعد از هرس کمتر استفاده شد ه
بااحترام رمضانعلی عبدی
۰۹۳۶۳۷۸۹۲۴۹

کاربران ناشناس

با عرض سلام
در مورد زمان سم پاشی و کودهی و مواد مناسب و با کیفیت که در باغ گردو باید استفاده شود نیز
مطالب بگذارید

حسین

خوب واموزنده

سید چمنی

متشکرم از مطلب مفیدتان
درختان گردوی دارم که حدود ۳۰ سال سن دارند .از ارقام بومی هستند.خیلی رشت کرده اند.باردهی انها خیلی کم است.شاخه های از انرا قادر نیستم برداشت کنم.
لطفا بفرمایید که آیا میشه انها را هرس کرد.از چه ارتفاعی هرس کنم؟با توجه به شیوع بیماری قارچی آیا آیا بریدن شاخه های قطور منجر به خشکی درختان نمیشود.
پس از برش دادن شاخه های برش داده راباچه چیزی پوشش دهم
ممنونم

علی بخشی

لطفاً برای انتقال بهتر مفهوم بیشتر از عکس و تصویر استفاده کنید.
با تشکر فراوان

کاربران ناشناس

ممنون خیلی خوب بود

علی متین

با درود فراوان.خوب بود ممنون ازاطلاعاتی که به مردم می‌دهید.ولی اگر عملیات هرس با نشاندادن عکس ویا فیلم…..همراه باشد خیلی مثمر ثمر می‌شود.ولی باز هم ممنونم از زحمات شما

احمدی

نیاز به فردی بر ای هرس درختان گردو دارم

کاربران ناشناس

بسیار عالی بود سپاسگزاریم