اصلاح باغ‌های گردو با سرشاخه کاری و پیوند 253

پیوند درخت گردو

 گردو را می‌تواند یکی از پر درآمد ترین درختان در صنعت باغداری ایران رده بندی کرد. البته این درجه از اعتبار زمانی واقعیت پیدا می‌کند که رقم مناسب با اقلیم در زمان احداث باغ انتخاب شده باشد.

پارامترهای مهم در انتخاب رقم عبارت هستند از:
۱- ارتفاع از سطح دریا؛
۲- نوع بافت خاک و ترکیب مواد معدنی آن؛
۳- سختی  و مقدار آب؛
۴- طول تابستان؛
۵- مدت زمان سرمای زیر پنج درجه سانتیگراد محل کاشت؛
۶- حداقل و حداکثر دمای محیط؛
۷- موقعیت محل از نظر شیب و جبهه بندی زمین؛
۸- قابلیت گردش ماشین‌های کشاورزی در باغ.

پیوند درخت گردو

البته قیمت خرید نهال گردو و فروش محصول آن را هم می‌توان از جمله فاکتورهای  اثرگذار در انتخاب رقم و احداث باغ گردو قرار داد.
از جمله ارقام پربازده و زود بازده گردو می‌توان به رقم های اصلاح شده‌ی چندلر، فرنو، فرانکت و فرنت و همچنین روند دمونتیگناک اشاره کرد. همچنین ژنوتیپ‌های برتر ایرانی مثل گردوی تویسرکان و کاغذی و دیگر ارقام محلی که سازگاری آنرا با اقلیم خود مشاهده کرده‌اید را در رده انتخاب برای پیوند قراردهید.
تا اینجا سخن از احداث باغ گردو بود، و اما در مورد باغ‌های موجود و تبدیل آنها به باغ اقتصادی درصورت عدم  تناسب ارقام با اقلیم چه باید کرد؟

پیوند درخت گردو

سرشاخه کاری و پیوند زدن گردو را می‌توان به عنوان بهترین راه حل پیشنهاد کرد. این روش حتی برای درختان مسن هم کاربردی است. از آنجا که این کار نیاز به تخصص دارد ما سعی می‌کنیم در خصوص سرشاخه کاری و پیوند نهال گردو، مقاله جداگانه ای را منتشر کردیم تا علاقمندان به این موضع با مهارت پیوندزنی گردو آشنا شوند.

جهت آشنایی با پیوند درخت گردو لطفا از این صفحه: پیوند درخت گردو دیدن فرمایید.


سامانه نهالیاب با درج توضیحات در ذیل محصولات ارائه شده فروشگاه‌های خود به معرفی ارقام گردو و ویژگی‌های آنها پرداخته است. شما می‌توانید با مطالعه‌ی این مطالب و تطبیق نیازمندی‌های رقم‌ با زمین خود، بهترین رقم را انتخاب نمایید و سپس با استفاده از ابزار جستجوی پیشرفته‌ی سایت نسبت به خرید پیوندک گردو از یکی از فروشگاه‌های موجود در سایت اقدام کنید.

پیوند درخت گردو

کارشناسان سایت به عنوان مشاور کنار شما هستند تا باغ خود را از نظر اقتصادی بروزرسانی کنید.
از اینکه برای مطالعه‌ی این مطلب وقت گذاشتید از شما سپاسگزارم و خواهشمندیم ما را با نظرات خود در جهت رفع نقایص و پربار نمودن مطالب یاری کنید.

همچنین با دادن امتیاز به این مقاله، در نشر بیشتر چنین مطالبی تاثیر گذار باشید تا با کمک همدیگر ایرانی سرسبز و آبادتر  داشته باشیم.

تدوین: رضا سلیمی عضو تیم تولید محتوای نهالیاب

نویسنده این مقاله

آیا این مقاله مفید بوده است؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
16 لطفا نظرات و پیشنهاد خود را با ما به اشتراک بگذارید
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حمید رضا قرقچیان

سلام شما دوره اموزش خصوصی پیوند گردو هم دارید

کاربران ناشناس

متاسفانه خیر

حسن کریمی

بهتر بود روش پیوند زدن را هم بدنبال اون میاوردید

افلاطون عباسی

سلام .. گردو در هوای خیلی سرد و برف ریز دارم اما بازدهی ندارد کم زیاد ندارد. و آیا نهال گردو در روستاهای گرمسیر که نخل خرما می‌شود. نهال برای کشت هست یا نه . روستای هست در جنوب شرقی کرمان شهرستان جیرفت در روستا خیلی درتابستان گرم هست آیا گردو می‌شود کاشت یا نه

علیرضا

سلام
چگونه میتوانم باکارشناس تماس گرفت با تشکر

فواد

با سلام بسیار عالی. اینکار باید سالها پیش انجام می‌گرفت مثل ترکیه. در حال .خدا قوت برای دست اندر کاران این عمل زیبا آرزوی موفقیت دارم.

فیروز

با تشکر .خیلی مفید بود .

عزت اله مددی

سلام / اصلاح باغ گردو انجام میدید. ۹۱۰۲۲۸۲۲۷۱

اسداله مشرف زاده

باسلام ❤️ وسپاس فراوان از زحمات فراوان 💓 شما،بسیاری ازجمله مهندس درویش با پیوند درختان قدیمی گروه موافق نیستندومعتقدند که تنها محصول یک سال بدون سرما به اندازه‌ی محصول دهها سال نهال پیوندی هست ،ضمنا درتثویرپیوند تان همه درخت قطع شده که اگر پیوندها نگیرند ،درخت عملاً از بین میرود،لطفا نظرتان را بفرمایید ❤️ بادرود ❤️

کاربران ناشناس

سلام. آیا در همه انواع درختان پیوندی، محصول نسبت به وضعیتِ بدون پیوند کاهش می یابد؟

𝒎𝒐𝒉𝒂𝒎𝒂𝒅𝒉𝒐𝒔𝒆𝒊𝒏ᥫᩣ

سلام چگونه میتونم آفت درخت گردو(کرم خراط)رو از بین ببرم
از پماد های آنتی تارلو هم استفاده کردم
ولی روز به روز داره درخت هام از بین میرن