چشمه پیوندک چیست؟ 5

برآمدگی کوچک  ساقه یک گیاه آوندی که ممکن است به گل ، برگ یا ساقه تبدیل شود.جوانه های گیاهی جوانه هایی هستند که شاخه ها و برگ های جدید ایجاد می کنند.

گره(Node)


گره
 ناحیه ای روی ساقه است که جوانه ها در آن قرار دارند  این محل فعالیت و رشد سلولی عالی است. در اینجا است که جوانه های کوچک به برگ، ساقه یا گل تبدیل می شوند.

هنگام هرس، مکان یابی گره های گیاه مهم است. به طور کلی، شما می خواهید یک برش هرس درست در بالای یک گره، اما نه خیلی نزدیک به آن ایجاد کنید. هرس به این روش جوانه های آن گره را تشویق می کند تا شروع به رشد کنند. در نهایت ساقه یا برگ های جدیدی تشکیل می دهد.

ناحیه بین دو گره را میانگره می گویند . طول آن به عوامل زیادی از جمله ژنتیک بستگی دارد. چندین عامل دیگر نیز می توانند بر طول میانگره تأثیر بگذارند:

  • کاهش حاصلخیزی خاک باعث کاهش طول میانگره می شود. در مقابل، استفاده از کود با نیتروژن بالا می تواند آن را تا حد زیادی افزایش دهد.
  • کمبود نور باعث افزایش طول میانگره و ایجاد ساقه دوکی می شود. اغلب در نهال هایی که در داخل خانه شروع می شوند و در گیاهان آپارتمانی که نور کافی خورشید دریافت نمی کنند، رخ می دهد.
  • طول میانگره نیز با فصل متفاوت است. رشد در اوایل فصل دارای میانگره های طولانی است. که در. در مقابل، رشد اواخر فصل به طور کلی دارای میانگره های بسیار کوتاه تری است.
  • انرژی یک ساقه را می توان بین سه یا چهار ساقه جانبی تقسیم کرد یا می توان آن را به رشد و نمو میوه منحرف کرد. در این حالت طول میانگره کوتاه می شود.
  • مواد تنظیم کننده رشد گیاه و علف کش ها نیز می توانند بر طول میانگره تأثیر بگذارند.

جوانه(bud)

 جوانه شاخه ای رشد نیافته است که از آن برگ ها یا قسمت های گل رشد می کنند. جوانه های درختان و درختچه های منطقه معتدل معمولاً دارای یک لایه بیرونی محافظ از فلس های کوچک و چرمی هستند. گیاهان یکساله و گیاهان چند ساله علفی دارای جوانه های برهنه با برگ های بیرونی سبز و تا حدودی آبدار هستند.

جوانه های بسیاری از گیاهان قبل از شروع مجدد رشد در بهار نیاز به قرار گرفتن در معرض تعداد معینی از روزها زیر دمای بحرانی دارند. این دوره که اغلب به آن استراحت می گویند، برای گیاهان مختلف متفاوت است. برای مثال فورسیتیا به یک دوره استراحت نسبتا کوتاه نیاز دارد. بنابراین، در اولین نشانه هوای گرم رشد می کند. از سوی دیگر، بسیاری از انواع هلو به 700 تا 1000 ساعت دمای زیر 45 درجه فارنهایت نیاز دارند.

در زمان استراحت، جوانه های خفته می توانند دمای بسیار پایین را تحمل کنند. پس از پایان دوره استراحت، آنها بیشتر در معرض آسیب ناشی از دماهای سرد یا یخبندان هستند.

جوانه برگ از یک ساقه کوتاه با برگهای جنینی تشکیل شده است. جوانه های برگ اغلب نسبت به جوانه های گل چاق تر و نوک تیزتر هستند

جوانه گل از یک ساقه کوتاه با قسمت های گل جنینی تشکیل شده است. در مورد محصولات میوه، جوانه های گل گاهی اوقات جوانه های میوه نامیده می شوند. با این حال، این اصطلاح نادرست است. اگرچه گل ها پتانسیل تبدیل شدن به میوه را دارند، اما به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی، عدم گرده افشانی یا سایر شرایط نامطلوب ممکن است این کار را انجام ندهند

نویسنده این مقاله

آیا این مقاله مفید بوده است؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 لطفا نظرات و پیشنهاد خود را با ما به اشتراک بگذارید
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد جعفری

لطفاً لیست پیوندک های موجود و قیمت آنها را هم اطلاع رسانی کنید.