انتخاب پیوندک اصلاح شده و نگهداری آن برای پیوند زدن 36

پیوندک قطعه ای از مواد رویشی است که از درخت گرفته می شود و نوع میوه ای را که می خواهید پیوند بزنید را تولید می کند.

در ادامه قصد داریم نحوه تهیه پیوندک را به شما آموزش دهیم. لذا قبل از آن شما باید با اجزای یک شاخه درخت آشنا باشید. در شکل زیر اجزای مختلف یک شاخه درخت را مشاهده میکنید. جهت آشنایی کامل با اجرای یک شاخه درخت با مقاله آناتومی شاخه درخت مراجعه فرمایید.

نحوه انتخاب و تهیه پیوندک

چوب پیوندک را از گیاهان سالم و بدون ویروس انتخاب کنید. سعی کنید از درختان مسن تر از 8 تا 10 سال خودداری کنید زیرا احتمالاً برای حداقل 5 تا 7 سال یا بیشتر شکوفا شده اند و احتمالاً به بیماری های ویروسی ناشی از گرده مبتلا شده اند. نهالستان‌های تجاری هر سال درختان بلوک مادری را هرس می‌کنند تا از شکوفه‌دهی جلوگیری کنند و چوب پیوندک قوی تولید کنند. 

1. در زمانی که درخت خواب است، قبل از اینکه جوانه ها شروع به متورم شدن کنند، پیوندک ها را ببرید. اگر جوانه های پیوندک باز شوند، ممکن است رطوبت از پیوندک خارج شود و احتمالاً پیوندک را تا حد شکست پیوند کم آب کند.

2. بهترین ماده چوب پیوندک رشد جدید تابستان گذشته است، زیرا بافت جوان توانایی بهبود زخم بالایی دارد.  از جوانه (پایانه) انتهای شاخه، در امتداد ساقه به عقب برگردید تا زمانی که حلقه ای را در اطراف قطر ببینید. به این قسمت اصطلاحا terminal bud scale scare گفته می‌شود و در شکل بالا میتوانید مشاهده کنید.من پیشنهاد می کنم برش اولیه خود را تا دو سانتی متر یا بیشتر از حلقه رشد اندام پایین بیاورید.

در شکل زیر نحوه رشد یک شاخه درخت در تابستان را نشان میدهد. برای تهیه پیوند شما باید در اواخر زمستان قسمت یک ساله را انتخاب کنید.

عکس زیر دو شاخه یک ساله را نشان می دهد که من در اواخر زمستان از بالای درخت جدا کرده ام. طول این شاخه ها بین 60 تا 70 سانتی متر است. جوانه ها از هم دور هستند و چوب قطر مناسبی برای چوب پیوندک دارد. وقتی پیوندک‌ها را برش می‌زنم، این شاخه‌های بلند را به چوب‌هایی می‌شکنم که حداقل سه جوانه دارند. من قسمت سر شاخه را دور می اندازم، جایی که جوانه ها خیلی نزدیک به هم قرار گرفته اند و شاخه خیلی نازک است. 

3. قطر قلمه های پیوندک ها دارای قطری به اندازه مداد هستند. 

4. شاخه هایی با ظاهر سالم را انتخاب کنید که در زوایای تقریباً 45 درجه رشد می کنند. ظاهراً پیوندک های شاخه های زاویه دار زودتر از شاخه هایی که مستقیماً به سمت بالا رشد می کنند جوانه های میوه تولید می کنند.

5. پس از برداشت، پیوندک ها را با نام مناسب برچسب بزنید.

6. جهت نگهداری پیوندک ها باید آنها را در دمای خنک نگهداری کنید.زیرا آب آنها تبخیر میشود و خشک می‌شوند.

در سایت نهالیاب شما کاربران گرامی می‌توانید جهت خرید پیوندک و آشنایی با افرادی که در کشور عزیزمان به تهیه و تولید پیوندک پرداخته‌اند میتوانید از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.

نویسنده این مقاله

آیا این مقاله مفید بوده است؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 لطفا نظرات و پیشنهاد خود را با ما به اشتراک بگذارید
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها