کوددهی درختان گیلاس و آلبالو 2

کود دهی درخت البالو

انجام آزمایش خاک قبل از هرگونه کوددهی ضروری است. هر باغ و زمین کشاورزی نیازهای متفاوتی دارد، بنابراین قبل از تصمیم‌گیری در مورد روش‌های کوددهی باید آزمایش خاک و برگ، باغ خود را مطالعه کنید. بااین‌حال، ما برخی از روش‌های کوددهی که معمولاً در باغداری تجاری گیلاس استفاده می‌شود را فهرست می‌کنیم.

درختان گیلاس و آلبالو به‌طورکلی مصرف تغذیه پایینی دارند (به‌ویژه آلبالو) و نیازی به کوددهی سنگین ندارند. باغداران باتجربه در زمینه پرورش درختان گیلاس و آلبالو ادعا می‌کنند که درختان گیلاس هر بهار (معمولاً در چهار سال اول زندگی خود) به‌یکبار کوددهی نیاز دارند تا زمانی که به‌اندازه کافی انعطاف‌پذیر شوند. سپس ممکن است پس از برداشت محصول درخت، لازم شود کود دیگری اعمال کنیم.

در خاک‌هایی با pH پایین (5 یا کمتر)، ممکن است کمبود کلسیم و منیزیم یا کاهش دسترسی نیتروژن، فسفر و پتاسیم وجود داشته باشد. اگر مشکل قابل‌توجه است، باغدار باید اقداماتی را برای خنثی‌کردن و افزایش pH در طول زمان با افزودن آهک در نظر بگیرد.

بسته به مشخصات مواد مغذی خاک، ممکن است لازم باشد قبل از کاشتن نهال درخت، کمپوست به خاک باغ اضافه شود. تحت شرایط خاصی (خاک با زهکشی خوب و حاصلخیز)، ممکن است نیازی به استفاده از کود نباشد.

به‌عنوان یک قاعده کلی، اگر شاخه‌های یک درخت گیلاس جوان بدون بارور، در طول یک سال 38 سانتی‌متر یا بیشتر رشد کنند، دیگر نیازی به کود دادن نداریم. به طور مشابه، طول ساقه باید 20 سانتی‌متر یا بیشتر برای درختان مولد و بالغ باشد. بااین‌حال، اگر متوجه شویم که درختان به‌درستی رشد نمی‌کنند و رشد برگ آنها کند شده است (در طول سال اول)، ممکن است یک کود غنی از نیتروژن در سال بعد (0.11-0.15 کیلوگرم نیتروژن واقعی برای هر درخت) اضافه کنیم. مقدار این کاربرد بستگی به چند سال استقرار درختان در باغ دارد. به طور معمول، 0.055 گرم کود معمولاً برای هرسال سن درخت موردنیاز است.

برخی از باغداران برای درختان گیلاس و آلبالو، کود متعادلی متشکل از مواد مغذی ضروری مانند نیتروژن، پتاسیم، فسفر را در دو سال اول معمولاً به‌صورت گرانول استفاده می‌کنند. می‌توانیم این دانه‌ها را به میزان 10-10-10، 5-10-10 N-P-K به خاک اعمال کنیم. هنگام پرورش درختان گیلاس، این نرخ‌ها می‌تواند 15-15-15 یا 10-15-15 N-P-K باشد. در سال سوم، باغداران ممکن است کودهای مایع را اسپری کنند. در نهایت، باغداران می‌توانند کودهای محلول را در سال چهارم به‌طورکلی به میزان 20-20-20 N-P-K اعمال کنند. کاربرد اصلی در اوایل بهار، 2-3 هفته قبل از شروع گلدهی انجام می‌شود. در خاک‌های بسیار فقیر و باغ‌های با تراکم فوق‌العاده، ممکن است یک یا چند کوددهی مکمل موردنیاز باشد.

در باغ‌های گیلاس با خاک‌های سبک تا متوسط، 300-700 درخت در هکتار (120-280 در هر هکتار) و عملکرد مورد انتظار 20 تن در هکتار (8 تن در هکتار)، توصیه ما بدین ترتیب است.55 کیلوگرم نیتروژن،55 کیلوگرم فسفر،88 کیلوگرم پتاسیم،44 کیلوگرم کلسیم و 22 کیلوگرم منیزیم است.

در برخی موارد، پرورش دهندگان گیلاس ممکن است در شروع گلدهی از بور استفاده/اسپری کنند. همچنین در موارد کمبود نیتروژن و پتاسیم امکان دادن کود برگی (محلول‌پاشی) در اوایل پاییز درحالی‌که شاخ‌وبرگ درخت هنوز سبز و فعال است وجود دارد.

مراقب باشید و کودها را به‌صورت دایره‌ای حداقل 45 سانتی مترفاصه از تنه درخت استفاده کنید. پس از مصرف، کودها باید به‌صورت دستی (مثلاً با بیل زدن) یا با کمک جریان آب (آبیاری یا بارندگی) در زمین وارد شوند.

بااین‌حال، اینها فقط رویه‌های استانداردی هستند که نباید بدون انجام تحقیقات خود، دنبال شوند. هر رشته‌ای متفاوت است و نیازهای متفاوتی دارد. چک‌کردن مواد مغذی خاک و pH قبل از هر کودهی کاری بسیار مهم است. آزمایش و تجزیه‌وتحلیل برگ برای شناسایی و اصلاح کمبود مواد مغذی در درختان گیلاس و آلبالو بسیار مهم است. همیشه می‌توانید از یک متخصص کشاورزی دارای مجوز مشاوره بگیرید. در سایت نهالیاب مشاورین ما آماده خدمت‌رسانی به شما باغداران عزیز هستند.

منابع:

https://extension.umn.edu/fruit/growing-stone-fruits-home-garden#cherries-682263

https://anrcatalog.ucanr.edu/pdf/2951e.pdf

https://www.cloudmountainfarmcenter.org/education/grow-tips/growing-cherries/

https://extension.oregonstate.edu/gardening/techniques/fertilizing-fruit-trees


شاید به مطالب زیر احتیاج داشته باشید


  1. معرفی درخت آلبالو
  2. خواص میوه آلبالو
  3. احداث و کاشت باغات آلبالو
  4. پایه های آلبالو
  5. نحوه کاشت نهال آلبالو در زمین اصلی
  6. گلدهی و گرده افشانی درختان آلبالو
  7. مدیریت هرس و تربیت درخت آلبالو
  8. نیار آبی درخت آلبالو
  9. نیاز خاک درخت آلبالو
  10. کوددهی درخت آلبالو
  11. بیماری های درخت آلبالو
  12. آفت های درخت آلبالو
  13. سؤالات متداول درخت آلبالو
  14. خرید و فروش نهال آلبالو در سایت نهالیاب

نویسنده این مقاله

آیا این مقاله مفید بوده است؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 لطفا نظرات و پیشنهاد خود را با ما به اشتراک بگذارید
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها