آفت درخت گیلاس و آلبالو 3

آفت گیلاس و آلبالو

مگس میوه ی گیلاس

مگس میوه ی گیلاس جزء مهمترین آفات شایع در دنیا میباشد. این نوع مگس بومی آمریکای شمالی است که در سال ۱۹۴۰ در ایالات شمال شرقی آمریکا مشاهده شده است. لاروهای بالغ که در روی درخت میزبان زندگی میکنند از میکروارگانیسم ها و دانه های گرده موجود در روی سطح برگ، مدفوع شته ها و زخمهای میوه های گیلاس تغذیه میکنند.

علایم اصلی: لاروها قسمت گوشتی میوه را سوراخ و در نزدیکی هسته تغذیه میکنند. شفیرگی به مدت ۳ تا ۴ هفته و در خاک است.

نشانه های آلودگی: رنگ زرد و یا قرمز مایل به زرد میوه از اواخر خرداد به بعد ظاهر میشود.

نوع بررسی: کنترل پرواز با تله های زرد و رو به جهت جنوب یا جنوب غربی درختان صورت میگیرد

آستانه تحمل:در هر روز ۱ تا ۲ حشره در هر تله زرد؛

توضیحات: واریته ها به ویژه از چهارمین هفته رسیدن به به در خطر هستند. تخمها فقط روی میوه هایی که در حال تغییر رنگ هستند رها میشوند.

یکی از علایم شناسایی این مگس این است که بالهای دودی رنگ دارد که روی آنها نوارهایی به رنگ قهوه ای نقش بسته است. تا اواخر اردیبهشت ماه به دلیل سخت و نامناسب بودن پوست میوه ی گیلاس برای تخم ریزی اغلب مگسهای ماده به وجود آمده در طبیعت از بین میروند و نیاز به سمپاشی نمیباشد. زمان ظهور حشرهها، به وسیله تله های زرد چسب دار و نصب آنها در تاج درختان منطقه قابل پیش بینی است این تله ها توسط یک ماده چسبنده پوشیده شده است. برای شکار کردن مگس ها به طعمه ای که در داخل تله چسبنده قرار داده شده است کربنات آمونیوم با استات آمونیوم و پروتئین هیدرولیز کننده اضافه میشود یا در ظرفی جداگانه بر روی تله قرار میگیرد بایستی به این نکته توجه کرد که قبل از این که مگسهای بالغ در بهار ظاهر شوند تله ها در باغ کار گذاشته شوند.

شکار مگس گیلاس توسط تله زرد چسبدار
شکار مگس گیلاس توسط تله زرد چسبدار

 

یکی دیگر از روشهای مبارزه غیر شیمیایی با این آفت آبیاری باغها در زمستان است که امکان یخ زدگی در سطح خاک را ایجاد میکند و سبب مرگ شفیره ها میشود. برای اثر بخشی بیشتر یخ آب، زیر و رو کردن خاک در سطح سایه انداز درختان گیلاس قبل از یخ آب توصیه میشود. در اواخر اردیبهشت که حشرات کامل آفت در طبیعت ظاهر میشوند میتوان به کمک مواد جلب کننده که با یک حشره کش مخلوط میشود مانند طعمه مسموم عمل کرد و مگسها پس از تغذیه از بین خواهند رفت و قادر به تخم ریزی و خسارت به میوه نخواهند بود.

شته گیلاس

علایم اصلی: خروج از تخم های زمستانی در هنگام بهار و تشکیل کلونی در قسمت انتهایی شاخهها و پیچش برگ

نشانه های آلودگی: مرحله دوم گلدهی ظاهر میشود.میتوان با بررسی چشمی آن را تشخیص داد.

آستانه تحمل: ایجاد اولین کلنی ها و ۲ تا ۵ کلنی در ۱۰۰ شاخه

توضیحات: برای جلوگیری از تولید عسلک، کنترل باید به هنگام و زود انجام شود. شته میزبان خود را تغییر میدهد. میزبان تابستانی آن سیزاب و علف ماست میباشد.

مدیریت: برای شته گیلاس دشمنان طبیعی زیادی وجود دارند که شامل کفشدوزک ها میباشند.

سر خرطومی گیلاس

سرخرطومی گیلاس به دو صورت خسارت میزند: خسارت اول مربوط به حشره کامل میباشد که از جوانه ها برگها و میوه ها تغذیه مینماید. تغذیه مستقیماً از عضو مورد حمله صورت گرفته و در این راستا قسمت مورد حمله از بیرون خورده میشود. تغذیه روی برگ، هم در حواشی و هم در پهنک آن انجام میگیرد. بدین شکل که لبه های برگ به طور نامنظم خورده شده و در پهنک نیز سوراخهایی به اندازه و شکلهای مختلف ایجاد میگردد. تغذیه روی میوه گیلاس بسیار مشخص میباشد. بدین صورت که دور تا دور آن گودالهای کوچک و بزرگی ایجاد میشود. حشره کامل برای تخم ریزی با خرطوم خود در میوه گودالی ایجاد نموده و سپس تخم خود را کف آن گودال قرار میدهد. به عبارت دیگر، تخم گذاری این آفت نیز خود نوعی خسارت محسوب میشود خسارت عمده آفت مربوط به لارو بوده و چون به هسته حمله میکند اغلب باعث ریزش میوه ها میگردد این حشره زمستان را به صورت کامل در داخل هسته میوه های آلودهی ریخته شده روی زمین، یا در خاک سپری میکند. با ساعد شدن شرایط آب و هوا لارو تبدیل به شفیره شده و در بهار همزمان با تشکیل میوه، حشره کامل ظاهر میشود با شخم و یخ آب زمستانه برای از بین بردن لاروهای زمستان گذران میتوان این آفت را کنترل کرد.

بید زمستانی

علایم أصلى: لاروها معمولاً قبل از گلدهی از تخمهای زمستانی خارج شده و برگ و جوانه های گل را میخورند (در طول خواب زمستانی) و بعد به میوه ها نیز آسیب میرسانند.( قبل از گلدهی)

می توان با بررسی تعدادی از شاخه ها و بررسی چشمی آن را تشخیص داد.

آستانه ی تحمل: ۲ تا ۳ تخم در ۱ متر از مهمیزهای میوه؛

۳ تا ۴ لارو در هر ۱۰۰ خوشه جوانه

توضیحات: به کارگیری نوارهای چسبناک برای به دام انداختن ماده ها در مهرماه، چسب زنی جدید در بهمن و اسفند و اسپری باسیلوس توصیه میشود.

 


شاید به مطالب زیر احتیاج داشته باشید


  1. معرفی درخت آلبالو
  2. خواص میوه آلبالو
  3. احداث و کاشت باغات آلبالو
  4. پایه های آلبالو
  5. نحوه کاشت نهال آلبالو در زمین اصلی
  6. گلدهی و گرده افشانی درختان آلبالو
  7. مدیریت هرس و تربیت درخت آلبالو
  8. نیار آبی درخت آلبالو
  9. نیاز خاک درخت آلبالو
  10. کوددهی درخت آلبالو
  11. بیماری های درخت آلبالو
  12. آفت های درخت آلبالو
  13. سؤالات متداول درخت آلبالو
  14. خرید و فروش نهال آلبالو در سایت نهالیاب

منبع : کشت ارگانیک آلبالو و گیلاس از رقیه نجف زاده

نویسنده این مقاله

آیا این مقاله مفید بوده است؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 لطفا نظرات و پیشنهاد خود را با ما به اشتراک بگذارید
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس

امتیاز بینندگان:۵ ستاره ها

کاربران ناشناس

امتیاز بینندگان:۵ ستاره ها