پایه‌های آلبالو 1

پایه های درخت آلبالو

در کشت نوین درختان میوه اصولاً از درختانی استفاده می‌شود که مرکب از دو جزء رقم پیوندی (تولید گل و میوه) و پایه هستند. از پایه‌های آلبالو و گیلاس می‌توان به پایه‌های بذری گیلاس، محلب، آلبالو، مازارد (گیلاس وحشی)،

پایه‌های کلونی (Colt (Prunus avium * pseudocerasus) )و F.12/1 اشاره نمود. در زیر به معرفی برخی خصوصیات پایه‌های مهم می‌پردازیم:

مازارد یا گیلاس وحشی (Prunus avium)‏ :

منشأ آن به اروپای مرکزی و جنوبی و آسیای صغیر بر می‌گردد. میوه آن عموماً کوچک و تیره بوده که دارای هسته بزرگی است. نهال‌های بذری این پایه را معمولاً مازارد با گیلاس وحشی می‌نامند موقع رسیدن ۱۲-۹ متر ارتفاع دارد. درختانی قوی، عمودی و نیمه مقاوم به سرما بوده و تنه‌ای به قطر 3۰ سانتی‌متر و زبر دارند. شاخه‌ها کوتاه، صاف و به رنگ خاکستری تیره با چند عدسک کوچک هستند. شاخه‌های فرعی ضخیم، بلند، قهوه‌ای مایل به خاکستری، صاف با عدسک‌های کوچک ناپیدا هستند. ریشه‌ها به‌خوبی منشعب و فیبری هستند. ریشه دهی در طول ریشه اصلی، متراکم و فراوان است. ریشه‌های جدید ضخیم و گوشتی هستند قوی‌بودن، رشد آسان، ایجاد ساقه مناسب، مناسب‌بودن با خاک‌های زهکشی شده، سازگار با همه ارقام گیلاس و آلبالو، تولید میوه‌های بزرگ از دیگر ویژگی‌های این پایه به‌حساب می‌آید

محلب یا آلبالو تلخه (Prunus mahaleb)‏

مبدأ آن به اروپای مرکزی و جنوبی و آسیای صغیر بر می‌گردد. نهال‌های بذری این پایه را محلب، آلبالو تلخه، گیلاس معطر و سنت لوسی نیز می‌نامند. درختان کوچکی هستند که رشد کمی داشته و به طور عمودی رشد می‌کنند. قسمت بالای آنها باز بوده و اغلب بوته‌ای شکل هستند. طول دمگلهای انتهایی بین 0.6تا 0.8سانتی‌متر، گرد تخم‌مرغی شکل بوده، میوه‌ها سیاه مایل به قرمز، خیلی قابض، ترش و غیرخوراکی هستند. ریشه‌ها زیر و ریش ریش به‌صورت تنک منشعب هستند ریشه‌های جدید آن نازک و دراز هستند. ریشه‌های اصلی نهال بذری در مقایسه با مازارد، خالی از ریشه فرعی است. نیمه قوی تا قوی، تنها مناسب خاک‌های، سبک، شنی آهکی و خشک است. حساس به صدمه موش‌ها، ریشه دهی پایین و مقاوم به یخ‌بندان بودن از دیگر ویژگی‌های این پایه به‌حساب می‌آید.

آلبالو (Prunus cerase)‏:

شواهد نشان می‌دهد که p.cerasus از یک دانه گرده بدون کاهش کروموزومی P.avium که با ‏P.fruiticosa pall در منطقه قفقاز اروپای شرقی دورگ‌گیری شده، به‌دست‌آمده است. این درختان کوچک بوده و پوست خاکستری محکم و صافی داشته و دارای ریشه جوش هستند. برگ‌ها کوتاه، تخم‌مرغی شکل و به طول ۱۰ الی 7 سانتی‌متر هستند که به طور ناگهانی نوک آنها کوتاه می‌شود بافت سفت به رنگ سبز روشن یا سبز مایل به خاکستری دارند که به طور مضاعف اره‌ای است. دمبرگ یا پایه پهنگ غده‌های کم‌وبیش رشد نکرده دارد که صاف بوده یا دارای کرک‌هایی پراکنده بر روی رگبرگ‌های سطح زیری هستند. مشخصات ریشه آن به P.avium شبیه است. پاکوتاه کننده یا نیمه قوی بوده و باعث کنترل رشد می‌شود. مقاوم به یخ‌بندان بوده و همیشه سازگار با درختان گیلاس و آلبالو نمی‌باشد. نیازمندی‌های خاکی متوسط تا بالا را دارد. اندازه میوه توسط هرس و آبیاری اضافی به دست می‌آید. مناسب کشت بعد از گیلاس یا خودش نمی‌باشد.

‏F12/1‏

این پایه یک کلون بریتانیایی است که تکثیر آن از طریق رویشی انجام‌گرفته و به طریق خوابانیدن شاخه با موفقیت ازدیاد می‌شود. این پایه قدرت کمتری نسبت به سایر پایه‌ها داشته و موجب پاکوتاهی درخت نیز می‌شود. این پایه با تمام ارقام گیلاس و اکثر ارقام آلبالو سازگار است. ولی تحت شرایط ضعیف‌تر سازگاری و باروری کمتری دارد. هنوز هم به‌خاطر آسانی تکثیر، مهم است.

کلت (Colt)‏

این پایه از تلاقی Prunus mahaleb x Prunus pseudocerasus حاصل شده است. سازگاری متوسطی دارد. ریشه‌های هوایی زیادی داشته و دارای ریشه‌های از پیش تشکیل شده است. این پایه یخ‌بندان زمستانه را به‌خوبی تحمل می‌کند. از نظر میوه دهی زودرس بوده و باردهی خوبی دارد

ماکسما بلبارد ۱۴ (14 Maxma belbard)‏

این پایه حاصل تلاقی Prunus mahaleb x Prunus avium است منشأ آن آمریکا بوده و سازگاری خوبی دارد. ریشه دهی این پایه عمیق است. این پایه به انواع کلروز مقاوم بوده، ولی به فیتوفترا حساسیت متوسطی دارد.

ژل-سل-آ5(gel-sel-A5)

این پایه حاصل تلاقی Prunus cerasus * Prunus canescence می‌باشد. با مواد عاری از ویروس تا به حال خوب سازگاری نشان داده است. زودبازده بوده و تمایل به باردهی بالایی دارد. تکثیر آن به‌سختی بوده و تا کنون فقط از طریق کشت بافت ممکن بوده است. حساس به مواد ویروسی بوده و درنتیجه باعث ریزش برگ می‌شود.

در ادامه به برخی پایه‌های پاکوتاه اشاره می‌شود:

تابل – ادبریز (Table dabriz):

پایه‌ای پاکوتاه بوده و منشأ آن ایران، ولی در فرانسه انتخاب شده است. احتمالاً برای کشت ارگانیک ضعیف است.

گزیلا و پی کیو (Piku) :

پایه‌ای پاکوتاه بوده و منشأ آن آلمان است.

جی‌ام (GM):

پایه‌ای پاکوتاه بوده و منشأ آن بلژیک است.

از بین پایه‌های ذکر شده باتوجه‌به شرایط مناسب از آن پایه استفاده می‌کنیم.


شاید به مطالب زیر احتیاج داشته باشید


  1. معرفی درخت آلبالو
  2. خواص میوه آلبالو
  3. احداث و کاشت باغات آلبالو
  4. پایه های آلبالو
  5. نحوه کاشت نهال آلبالو در زمین اصلی
  6. گلدهی و گرده افشانی درختان آلبالو
  7. مدیریت هرس و تربیت درخت آلبالو
  8. نیار آبی درخت آلبالو
  9. نیاز خاک درخت آلبالو
  10. کوددهی درخت آلبالو
  11. بیماری های درخت آلبالو
  12. آفت های درخت آلبالو
  13. سؤالات متداول درخت آلبالو
  14. خرید و فروش نهال آلبالو در سایت نهالیاب

نویسنده این مقاله

آیا این مقاله مفید بوده است؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 لطفا نظرات و پیشنهاد خود را با ما به اشتراک بگذارید
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس

امتیاز بینندگان:۴ ستاره ها