گلدهی و گرده افشانی درخت آلبالو 3

گلدهی و گرده افشانی درخت آلبالو

گلدهی آلبالو بصورت جانبی روی شاخه های یکساله، سیخکهای ۲ ساله و مسن تر انجام میگیرد. این میخکها به مدت ۱۰ تا ۱۲ سال عمر کرده و محصول تولید میکنند طول عمر سیخکهای آلبالو از گیلاس کمتر میباشد. بیشتر میخکهای بارده آلبالو، روی شاخه های ۲ تا ۳ ساله قرار دارند. هر جوانه گل دارای ۲ تا ۴ گل میباشد. گلهای آلبالو دو جنسی (هرمافرودیت) و کامل بوده و حاوی ۵ کاسبرگ، ۵ گلبرگ سفید، ۲۲ تا ۴۴ پرچم و یک مادگی دو برچه ای است. معمولاً دمگل های آلبالو بلندتر از گیلاس میباشند. طول دوره گلدهی آلبالو معمولاً ۲ تا ۳ هفته میباشد. زمان تمام گل در آلبالو زمانی است که ۷۵ درصد گلها باز شده باشند. دوره پذیرش کلاله معمولا کمتر از ۴ روز است. انگیزش جوانه های گل در آلبالو در طول تابستان صورت میگیرد. هوای گرم تابستان ممکن است، سبب اختلال در انگیزش جوانه های گل و تولید میوههای دوقلو در سال بعد میگردد آلبالو جزء درختان میوه ای است که نیاز سرمایی تقریباً بالایی دارد. عدم تأمین نیازسرمایی، موجب گلدهی نامنظم، ریزش جوانه های گل و عدم هم زمانی گلدهی آن با سایر ارقام شده و بدین صورت باعث میشود تا میوه کمتری تشکیل گردد.

درختان آلبالو خود بارور بوده و مشکل گرده افشانی خاصی در مورد آنها( به استثناء برخی ارقام محدود) گزارش نشده است. درختان آلبالو را میتوان به صورت تک درخت کشت کرد و با این که در یک باغ تجاری در یک کرت، به کشت تنها یک رقم آلبالو اکتفا کرد. اما کشت بیش از یک رقم آلبالو در یک باغ و وجود زنبورها در زمان گرده افشانی، به تلقیح بهتر گلها و در نتیجه به تولید محصول بیش تر آلبالو کمک می کند.

زنبورها بایستی زمانی به باغ آورده شوند که حدود ۱۰ درصد گلها باز شده باشند. حذف کامل علفهای هرز قبل از ورود کندو و به باغ، الزامی بوده و سبب افزایش کارایی گرده افشانی میگردد. گزارشهای جدید نشان میدهد که گرده افشانی آلبالو با زنبور عسل بسیار موفق انجام میگیرد. چرا که در سومین روز باز شدن گلهای آلبالو، شهد فراوانی تولید میشود.

مدیریت گلدهی و گرده افشانی درختان آلبالو و گیلاس:

مهم ترین ویژگی زیستی قابل توجه گیلاس، ناسازگاری آن میباشد در این رابطه نه تنها تعداد زیادی از ارقام خود ناسازگار میباشند، بلکه تعداد قابل توجهی از آنها نیز با ارقام دیگری که داخل یک گروه ناسازگار قرار میگیرند، ناسازگاری دارند. آلبالو با وجود این که ارقامی خود ناسازگار با کمی خود ناسازگار دارد، ولی غالباً چنین به نظر میرسد که خود سازگار باشد بنابراین برای تلقیح نیازی به ارقام گرده افشان دارد. گرده آلبالو میتواند گل گیلاس را تلقیح کند. گرده افشانی توسط حشرات انجام میشود و هر دو گیاه برای تولید میوه کافی نیاز به کندو گذاری دارند.

خود ناسازگاری این درختان از نوع گامتوفیتی میباشد. به منظور تولید محصول اقتصادی ضروری است، گرده افشانی با موفقیت انجام گیرد. زیرا در میوه های هسته دار بیشتر میوه هایی که دارای رویان ناقص می باشند در یکی از مراحل رشدمیوه میریزند.بنابر این برای رقم های خود ناسازگار بایستی در زمان احداث باغ رقم های گرده زای مناسب گزینش و با رقم اصلی کشت شوند.ویژگی های رقم های گرده زا میتواند روی ویژگی های کمی،کیفی میوه و مغز رقم اصلی و سرانجام بازار پسندی آن اثر داشته باشد.

 

 

 


شاید به مطالب زیر احتیاج داشته باشید


  1. معرفی درخت آلبالو
  2. خواص میوه آلبالو
  3. احداث و کاشت باغات آلبالو
  4. پایه های آلبالو
  5. نحوه کاشت نهال آلبالو در زمین اصلی
  6. گلدهی و گرده افشانی درختان آلبالو
  7. مدیریت هرس و تربیت درخت آلبالو
  8. نیار آبی درخت آلبالو
  9. نیاز خاک درخت آلبالو
  10. کوددهی درخت آلبالو
  11. بیماری های درخت آلبالو
  12. آفت های درخت آلبالو
  13. سؤالات متداول درخت آلبالو
  14. خرید و فروش نهال آلبالو در سایت نهالیاب

نویسنده این مقاله

آیا این مقاله مفید بوده است؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 لطفا نظرات و پیشنهاد خود را با ما به اشتراک بگذارید
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس

امتیاز بینندگان:۵ ستاره ها

کاربران ناشناس

امتیاز بینندگان:۴ ستاره ها