معرفی مهم‌ترین پایه درختان میوه 11

مهم‌ترین پایه درختان میوه

در این نوشته از نهالیاب قصد داریم انواع پایه درختان میوه را به شما معرفی کنیم. به‌طور کلی بیشتر درختان مثمر و غیر مثمر بر روی پایه‌های خاصی پیوند می‌خورند و جوانه می‌زنند. کیفیت همین پایه‌ها است که مشخص می‌کند هر درخت چه ارتفاعی خواهد داشت و میوه آن چه کیفیتی دارد. برای مثال برخی از پایه‌های درخت میوه مقاومت بیشتری به آفات و بیماری‌ها نشان می‌دهند.

اگر قصد دارید با انواع پایه های درخت میوه آشنا شوید، این نوشته برای شما آماده شده است.

پایه رویشی جی اف (GF677 ) :

پایهGF677 ، از مهم‌ترین پایه های رویشی درختان میوه است که کاربردی گسترده در باغ‌های بادام، هلو و شلیل دارد و از تلاقی بادام و هلو به‌صورت طبیعی در سال ۱۹۶۵ توسط محققان انستیتو ملی تحقیقات کشاورزی فرانسه در ایستگاه تحقیقاتی گرند فرد شناسایی شد.

ویژگی‌ها و مزایای پایه رویشی جی اف

از مزایای این پایه می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • رشد مطلوب در خاک‌های ضعیف و تا حدودی باتلاقی که امکان رشد هلو در آن وجود ندارد
  • رشد در شرایط خشک که احداث باغ بادام با مشکل روبه‌رو است
  • قدرت رشد بالا (۱۰ الی ۱۵ درصد بیشتر از پایه‌های بذری هلو)
  • یکنواختی گیاهان تولید شده
  • سیستم ریشه بندی قوی
  • مقاومت در برابر انتقال نهال به دلیل وجود ریشه فرعی بیشتر

سازگاری پایه رویشی جی اف

این پایه سازگار به خاک‌های فقیر و خشک و مقاوم به کلروز آهن است. باروری خوبی حتی در خاک‌هایی با ۱۰-۲۰ درصد آهک دارد. با ارقام تجاری هلو و شلیل از لحاظ پیوند، سازگاری دارد. به دلیل ویژگی‌های شاخص ذکرشده، این پایه در ایتالیا و سایر کشورهای حوزه مدیترانه تقریباً به گستردگی پایه‌های بذری پرطرف‌دار است. پایه جی اف ۶۷۷ حساس به خاک‌های سنگین و شرایط غرقابی و فیتو فیترا، ورتیسیلیوم و نماتد حساس است.

نتایج آزمایش پایه رویشی جی اف

در بررسی اثرات پایه‌های GF677 ، کریمسیک ۸۶، PADAC99-05 ، PADAC97-36 ، PADAC9912-03، PADAC0024-01،PADAC0021-01،PADAC0022-01 بر رشد و عملکرد رقم هلوی 3-UF گزارش کردند که کمترین میزان رشد و کوچک‌ترین اندازه میوه و همچنین بالاترین میزان عملکرد در پایه 05-PADAC99 به دست آمد. بالاترین میزان رشد و بزرگ‌ترین اندازه روی پایه GF677 ایجاد شد.

قیمت و خرید پایه رویشی پایه رویشی جی اف GF677 از سایت نهالیاب

در سایت نهالیاب پایه جی اف GF677 با کیفیت عالی و قیمت مناسب به نهالکاران محترم ارائه می‌گردد. جهت خرید و مشاهده قمیت پایه جی اف GF677 بر روی خرید پایه جی اف کلیک کنید.

پایه جی ان یا گارنم GN15

پایه رویشی گارنم (دو رگه بین‌گونه‌ای هلو و بادام) پایه‌ای پر رشد است که سازگاری خوبی با شرایط آب‌وهوایی و خاک‌های بسیاری از مناطق ایران دارد و برای هلو، بادام و شلیل استفاده می‌شود. علاوه بر داشتن کلیه خصوصیات GF677 در برابر نماتدها نیز مقاوم است. همچنین در برابر کلروز خشکی و شرایط غرقاب مقاومت دارد. پایه بسیار قوی است و سازگاری خوبی به‌عنوان پایه با ارقام هلو و شلیل دارد.

پایه GN15 میوه‌های درشت‌تر و باکیفیت‌تری نسبت به GF677 تولید می‌کند. در بررسی تحمل پایه‌های هلو، بادام تلخ، GF677 و GN15 به کلروز ناشی از بی‌کربنات و کمبود آهن گزارش کردند که حساس‌ترین پایه به کمبود آهن و اسیدیته زیاد هلو و متحمل ترین پایه، بادام تلخ بود.

مقایسه پایه های درختان میوه

بین هیبریدهای هلو و بادام، GF677 تحمل بهتری به شرایط فقر آهن و حضور بی‌کربنات در مقایسه با GN15  نشان داد. محلول غذایی حاوی بی‌کربنات مانع جذب و انتقال آهن توسط ریشه‌های هلو شد؛ درحالی‌که سایر پایه‌ها مقادیر به نسبت زیاد آهن را در این شرایط جذب کردند و به اندام هوایی انتقال دادند. در این شرایط در پایه‌های GF677 و GN15 مقادیر به نسبت زیاد آهن در برگ‌ها به شکل غیرفعال بود؛ ولی در پایه بادام تلخ افزون بر جذب و انتقال زیاد آهن، مقدار زیادی از این عنصر فعال و توسط برگ قابل‌استفاده بود.

قیمت و خرید پایه رویشی پایه رویشی جی ان GN15 از سایت نهالیاب

در سایت نهالیاب پایه جی ان GN15 با کیفیت عالی و قیمت مناسب به نهالکاران محترم ارائه می‌گردد. جهت خرید و مشاهده قمیت پایه جی ان GN15 بر روی خرید پایه جی ان بزنید.

پایه‌های درخت آلبالو و گیلاس

در ادامه انواع پایه‌ درختان میوه که برای آلبالو و گیلاس مناسب هستند را به شما معرفی می‌کنیم و ویژگی‌های هر کدام را برایتان بیان خواهیم کرد.

پایه‌های درخت آلبالو و گیلاس

کریمسک:

کریمسیک ۵ (Krymsk 5): اندازه درخت را 20 الی 30 درصد نسبت به پایه مازارد کاهش می‌دهد. این پایه مناسب برای انواع ارقام گیلاس و آلبالو است و به بیماری ویروس لکه حلقوی و حساس به بیماری ویروس کوتولگی حساسیت نشان می‌دهد.

کریمسیک ۶ (Krymsk 6): اندازه درخت را 20 الی 30 درصد نسبت به پایه مازارد کاهش می‌دهد. این پایه به تنش آبی مقاوم و نسبت به بیماری ویروس لکه حلقوی و به بیماری ویروس کوتولگی حساس است.

کریمسیک ۷ (Krymsk 7): یک پایه منحصر به فرد برای گیلاس شیرین است. از نظر قوت و زودرسی شبیه محلب است ولی در برابر رطوبت خاک تحمل بیشتری دارد. همچنین مقاوم به سرما و تنش است و می‌تواند با طیف وسیعی از خاک و شرایط رشد سازگار شود.

گزیلا:

گزیلا ۶ (Gisela 6): پایه ‌های رویشی درختان میوه از نوع گزیلا ۶ از کشور آلمان تولید شده‌اند و باعث تولید درختان میوه پایه کوتاه می‌شوند. این پایه با دامنه وسیعی از انواع خاک‌ها سازگاری دارد به شرطی که خاک زهکشی شده باشد. این پایه با ارقام مختلف گیلاس و آلبالو هم سازگار است و باعث زودباردهی، محصول دهی و تولید میوه‌ای با کیفیت می‌شود. این پایه پاجوش تولید نمی‌کند و دارای شاخه‌هایی با زاویه باز بوده و زوایای شاخه‌ها اکثرا بازتر از زوایای شاخه‌های پایه‌هایی نظیر مازارد است. در برابر ویروس‌هایPDVو PNRSV مقاوم است.

گزیلا ۳ (Gisela 3): گزیلا ۳ از کوتاه‌ترین پایه های رویشی درختان میوه محسوب می‌شود و به طور گسترده‌ای با انواع خاک سازگار و بسیار زودرس است. این پایه در یک یا دو سال اول باعث رشد شدید می‌شود و پس از شروع باردهی کند می‌شود. اگر کاشت‌هایی با تراکم فوق العاده بالا را مد نظر دارید، حتما به سراغ این پایه بروید.

گزیلا ۵ (Gisela 5): این پایه درختان میوه، درختی بسیار زودرس تولید می‌کند که تقریباً نصف اندازه درختانی است که روی پایه مازارد رشد می‌کنند. نهال‌های این پایه مقاومت خوبی در زمستان دارند البته باید دارای خاکهای حاصلخیز و آبیاری تکمیلی باشند. هم‌چنین گزیلا ۵ بسیار مقاوم است و تولید میوه خوبی دارد.

گزیلا ۶ (Gisela 6): یک پایه نیمه کوتوله که درختی کمی کوچک‌تر از مازارد ایجاد می‌کند. گزیلا ۶ برای انواع خاک‌های سنگین مناسب است و ساختار درخت آن بسیار باز و گرد و بسیار زودرس است. به نظر می‌رسد نسبت به بسیاری از ویروس‌های گیلاس مقاوم است .

گزیلا ۱۲ (Gisela 12): یک پایه گیلاس زودرس و نیمه کوتوله که تقریباً 60 درصد درختی را که روی مازارد رشد می‌کند، تولید می‌کند. بسیار زودرس بوده و مقاومت خوبی در برابر ویروس دارد.

پایه‌های دیگر مناسب برای درختان گیلاس و آلبالو

پرفورمر محلب (Performer Mahaleb ): یک رشد کشت بافت از پایه محلب است که نسبت به پایه محلب مقاوم‌تر عمل می‌کند.

کولت (Colt): کوچک‌تر از مازارد و برای خاک سنگین مانند رسی لومی مناسب است. این پایه درختان میوه نسبت به سرما مقاوم نیست.

 ماکسما ۱۴ (Maxma 14): یک هیبرید مازارد-محلب و بسیار زودرس است. این پایه نسبت به خاک‌های مرطوب مقاوم بوده و در برابر کلروز اهن مقاومت بالایی دارد.

محلب (Mahaleb): یک پایه بذری است که نسبت به مازارد ریشه‌های عمیق‌تری دارد. خاک مناسب آن لومی شنی سبک است و خاک‌ها با زهکشی ضعیف و یا خاک‌های سنگین را نمی‌تواند تحمل کند. این پایه بسیار زود رس و در برابر سرما مقاوم است.

مازارد (Mazzard): یک پایه بذری مناسب برای درختان گیلاس و آلبالو است که قوی‌تر از پایه محلب است.

پایه‌های درخت شلیل و هلو

یکی از مهم‌ترین پایه های درخت شلیل و هلو لاول است که مقاومت بالایی در برابر سرما و رطوبت دارد. پایه لاول برای هلو و سایر میوه‌های هسته دار استفاده می‌شود و نسبت به سایر پایه‌ها کمی در برابر شرایط مرطوب مقاومت می‌کند. لاول تا حدودی به نماتدها و شانکر باکتریایی حساس است، اما هنوز هم یکی از بهترین پایه‌های هلو است.

پایه‌های Nemaguar، Controller 5 و Controller 9 نیز به تازگی تولید شده‌ و بسیار پر‌طرفدار هستند.

مهم‌ترین پایه میوه درختان سیب

مهم‌ترین پایه‌های درخت سیب، مالینگ و مالینگ مرتون هستند که برای اولین بار در انگلستان تولید شده‌اند. پایه‌ های درخت میوه از نوع مالینگ با حرف M و از شماره ۱ تا ۹ نشان داده می‌شوند.

ویژگی‌های پایه‌های سری مالینگ و مالینگ مرتون

پایه‌های درخت سیب

  • نیمه پاکوتاه
  • باغات حاصله از این نوع پایه‌ها با میانگین ۸۰ تن میوه در هکتار
  • زودبازده و باردهی از سال سوم به بعد
  • باغات یکدست و یکنواخت
  • بدون سال آوری
  • کیفیت بالای میوه تولیدی

در ادامه به توضیح مختصر در مورد انواع پایه‌های مالینگ و مالینگ مرتون می‌پردازیم:

پایه درخت سیب M111

در برابر شته سیب مقاومت می‌کند. سازگار با خاک‌های سبک تا سنگین است اما طوقه آن مستعد پوسیدگی است.

پایه درخت سیب M7

نهال سیب پایه مالینگ ام ،۷ نهالی تجاری و زمان رسیدن آن فصل پاییز است. کاشت متراکم در باغات تجاری از خصوصیات این نهال است. ویژگی‌های دیگر این پایه عبارت‌اند از:

  • نیمه کوتاه
  • مقاوم در برابر آفات
  • مقاوم بالا در برابر حشرات
  • سازگار با انواع خاک و آب و هوا
  • کشت در مناطق سردسیری، نیمه آب و هوایی، کوهستانی و گرم
  • دیرگل و نسبتاً مقاوم به سرمای بهاره

پایه درخت سیب MM111

  1. 11 EMLA یا MM.111 از سری مالینگ مرتون و یک پایه نیمه استاندارد است. نقاط قوت اصلی آن تحمل آفات و بیماری ها و تحمل آن برای خاک های سنگین و مرطوب است. این پایه درختانی سرپا و تنومند تولید می کند که مقاوم به سرما هستند.
  2. خرید پایه درختان میوه با کیفیت از نهالیاب

مهم‌ترین پایه درختان میوه گلابی

پایه کشت بافتی گلابی شامل یپرودووارف OHF69 و OHF87 است. ویژگی‌های این پایه‌ها عبارت‌اند از:

  • منشاء کشور آلمان و آمریکا
  • سالم و عاری از هرگونه آلودگی و بیماری
  • دارای واریته‌های پاکوتاه و نیمه پاکوتاه
  • پربارده با میانگین ۸۰ تن میوه در هکتار
  • زودبازده با باردهی از سال سوم به بعد
  • باغات یکدست و یکنواخت
  • بدون سال آوری
  • کیفیت بالای میوه تولیدی

خرید پایه درختان میوه با کیفیت از نهالیاب

در این نوشته از نهالیاب به سراغ بررسی پایه درختان میوه آلبالو، گیلاس، شلیل، هلو و گلابی و چندین درخت دیگر رفتیم. منبع ما در نوشتن این مطلب کتاب راهنمای پایه‌های درختان میوه هسته دار از دکتر گنجی مقدم و دکتر زمانی پور بوده و امیدواریم اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار داده باشیم.

اگر هنوز در انتخاب پایه درختان میوه خود شکی دارید، سوال خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. هم‌چنین می‌توانید با تماس با شماره ۰۹۱۰۶۵۰۹۱۹ سوالات خود را درباره خرید پایه میوه با کارشناسان نهالیاب مطرح کنید.

سوالات متداول:

بهترین پایه های درختان میوه کدام هستند؟

بسته به نوع درخت، زمین کاشت و شرایط محیطی بهترین پایه درخت می‌تواند برای هر باغ متفاوت باشد. در این مطلب بسته به نوع میوه، چندین پایه را به شما معرفی کرده‌ایم.

برای درخت گلابی از چه پایه‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

یپرودووارف OHF69 و OHF87 بهترین پایه‌های درختان گلابی هستند.

 

 

نویسنده این مقاله

آیا این مقاله مفید بوده است؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 لطفا نظرات و پیشنهاد خود را با ما به اشتراک بگذارید
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها