ویژگی‌های نهال بادام جی اف 1

ویژگی‌های نهال بادام جی اف

در این نوشته درباره نهال بادام جی اف با شما صحبت خواهیم کرد. اطلاعات این مقاله عمومی است و بر اساس اقلیم، شرایط جغرافیایی، آب و هوایی و پروفیل خاک، تصمیم‌گیری متفاوت خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر فرم زیر را تکمیل فرمایید تا مشاورین ما بعد از بررسی شرایط منطقه‌ای شما و ارزیابی آن، شما را راهنمایی کنند.

پایه رویشی GF که به عنوان نهال بادام جی اف یا نهال بادام پایه gf هم شناخته می‌شود، انتخابی عالی برای رشد و تکثیر بادام محسوب می‌شود. علاوه بر این برای پیوند زدن و تولید هلو و شلیل هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه در نهالیاب همراه باشید تا همه چیز را در مورد نهال بادام جی اف بدانید.

مشخصات نهال بادام پایه gf  

این نهال هیبرید بین بادام و هلو (دورگه هلو- بادام) است و منشا آن کشور فرانسه است. پایه جی اف با انواع هلو، شلیل، بادام، آلوهای ژاپنی، اروپایی و برخی از ارقام زردآلو سازگاری دارد و با رشد قوی و ریشه‌های قدرتمند، انتخاب مناسبی برای پایه بادام محسوب می‌شود. علاوه بر این در برابر شرایط سخت مقاومت خوبی دارد و می‌تواند کمبود آهن و کلروز را به خوبی تحمل کند. اما کمی در برابر آبیاری غرقابی حساس است.

در ضمن نهال بادام جی اف در برابر انواع آفات مانند لکه سیاه، فوزیکو کوم و لکه آجری بادام مقاوم است و حتی می‌تواند با انواع اقلیم‌ها و شرایط آب و هوایی گرم، خشک و کم آبی سازگار شود. این پایه بسیار قوی است و نسبت به پایه بذری هلو، 10-15% قدرتمندتر است.

میوه حاصل از این پایه کیفیتی عالی دارد و کاملا یکدست است. در هر هکتار بیش از 60 تن میوه می‌دهد و به همین دلیل رشد سریع و بازدهی فوق‌العاده، طرفداران خود را دارد. علاوه بر این از سال سوم بار می‌دهد و زود بارده محسوب می‌شود. درخت آن به صورت عمودی رشد می‌کند و شاخه‌های جانبی تولید می‌کند.

این نهال قابلیت پیوند خوبی دارد و سازگاری بالای آن با پیوندک، آن را به یک انتخاب‌ عالی برای پیوند تبدیل کرده است. همچنین در برابر انواع تنش مقاومت خوبی دارد.

طول عمر این نهال 40 سال است و پس از آن درخت کم کم پیر می‌شود. اما به طور کلی این پایه طول عمر نهال‌ها را افزایش می‌دهد.

نکات مهم در مورد کاشت نهال بادام جی اف 

در هنگام کاشت این نهال به نکات زیر دقت کنید:

خاک مناسب برای این نهال

نهال بادام جی اف می‌تواند در انواع خاک‌های شنی، رسی و لومی رشد کند. همچنین در خاک‌های آهکی با میزان آهک بالای 12% امکان رشد دارد. PH مناسب برای آن، بین 6.5 – 7.5 است. مقاومت این نهال در خاک‌های فقیر و خشک هم خوب است و می‌تواند رشد کند. در ضمن کاشت این نهال در خاک‌های سنگین جواب نمی‌دهد.

نکات مهم در مورد نگهداری از نهال بادام پایه جی اف

نهال بادام جی اف در فصل تابستان به هرس نیاز دارد تا شاخه‌ها در حد متعادل رشد کنند و کنترل شوند. به این صورت میوه‌ها فرصت بیشتری برای رشد پیدا می‌کنند. حساسیت این نهال در برابر پوسیدگی طوقه و پژمردگی ورتیسیلیومی، متوسط است. همچنین در برابر Fusicoccum و Coryneum مقاوم است.

اما حساسیت آن در برابر شانکر باکتریایی، Stereum purpureum ،Agrobacterium tumefaciens  و  Armillaria mellea بیشتر است. علاوه بر این در برابر کلروز آهن و زنگ هلو مقاومت دارد. در ضمن بهترین فاصله بین نهال بادام پایه جی اف 4 – 5 متر است و این نوع پایه برای کاشت مجدد هم ایده‌آل است. در واقع فاقد بیماری بازگشت است.

فروش نهال پایه جی اف 

نهال بادام پایه جی اف با داشتن بهترین ویژگی‌ها و سازگاری فوق‌العاده، انتخابی عالی برای ایجاد نهالستان بادام است. در صورتی که قصد احداث باغ نهال را دارید، می‌توانید روی نهالیاب حساب کنید. برای اطلاع از قیمت انواع نهال از جمله نهال بادام پایه gf به نهالیاب مراجعه کنید.

اطلاعات این مقاله عمومی است و بر اساس اقلیم، شرایط جغرافیایی، آب و هوایی و پروفیل خاک، تصمیم‌گیری متفاوت خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر فرم زیر را تکمیل فرمایید تا مشاورین ما بعد از بررسی شرایط منطقه‌ای شما و ارزیابی آن، شما را راهنمایی کنند.

منبع:  /uzt.co.ir

 

نویسنده این مقاله

آیا این مقاله مفید بوده است؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 لطفا نظرات و پیشنهاد خود را با ما به اشتراک بگذارید
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها