هر آنچه باید درباره استفاده از کود ورمی کمپوست بدانید! 3

کود ورمی کمپوست

هنگامی که می‌خواهید خاک زمین خود را تغذیه کنید، راه‌های زیادی در برابر شما وجود دارد. از انواع کودهای شیمیایی گرفته تا روش‌هایی مثل شخم زدن برای اکسیژن رسانی به خاک. اما استفاده از کود ورمی کمپوست یکی از بهترین این راه‌ها است. در این نوشته درباره اینکه کود ورمی کمپوست چیست و چه کاربرد‌هایی دارد با شما صحبت می‌کنیم. با ما در نهالیاب همراه باشید.

کود ورمی کمپوست چیست؟

یکی از انواع کود که به صورت ارگانیک و طبیعی تولید می‌شود کود ورمی کمپوست است. در فرایند ساخت این کود، کرم‌های خاکی ضایعات‌ غذا را می‌خورند و آن را تبدیل به کود ورمی کمپوست می‌کنند. ورمی کمپوست سطح بیشتری از مواد مغذی را نسبت به کودهای دیگر دارد.

مزایای استفاده از کود ورمی کمپوست چیست؟

۱- استفاده از این کود در تراکم خاک اثر مثبتی دارد و محیط ریشه گیاه را بهبود می‌بخشد.

۲- ورمی کمپوست نفوذپذیری خاک را بهتر می‌کند. در نتیجه خاک دربرابر فرسایش و روان‌آب‌ها مقاوم می‌شود.

۳- استفاده از کود ورمی کمپوست ظرفیت نگه‌داری آب را بهبود می‌بخشد. در نتیجه در زمانه کم آبی می‌تواند گیاه شما را بهتر آب‌رسانی کند.

۴- این کود باعث می‌شود ریزمغذی‌ها و مواد مورد نیاز خاک به خوبی تأمین شود. تحقیقات نشان داده‌اند ورمی کمپوست سه برابر بیشتر از روش‌های دیگر کود دهی، مواد مغذی حیاتی را در دسترس گیاه قرار می‌دهد.

۵- کود ورمی کمپوست PH خاک را تنظیم می‌کند.

مواد مغذی

مقدار دقیق مواد مغذی در این کود را می‌توانید در جدول زیر ببینید.

نام ماده مغذیمقدار
نیتروژن۲-۳ ٪
پتاسیم۱.۸۵- ۲.۲۵ ٪
فسفر۱.۵۵- ۲.۲۵ ٪
سدیم۰.۳- ۰.۰۶ ٪
کلیسم و منیزیم۲۲.۶۷ -۴۷.۶ ٪ میلی‌گرم در ۱۰۰ گرم
مس۹.۵- ۲ میلی‌گرم در کیلوگرم
آهن۹.۳ – ۲ میلی‌گرم در کیلوگرم
روی۱۱.۵ – ۵.۷ میلی‌گرم در کیلوگرم
گوگرد۵۴۸- ۱۲۸ میلی‌گرم در کیلوگرم

همچنین ورمی کمپوست دارای آنزیم‌هایی مثل آمیلاز، سلولز، لیپاز و کیتیناز است که باعث تجزیه بهتر مواد مغذی می‌شود و آن‌ها را در اختیار گیاه می‌گذارد. به علاوه کود ورمی کمپوست هورمون‌های محرک رشد مثل اکسین، سیتوکینین و هورمون گل‌دهی جیبرلین را در خود دارد.

مقایسه ورمی کمپوست و انواع کود دیگر

کود ورمی کمپوست سرشار از هورمون‌های گیاهی و آنزیم‌های مورد نیاز خاک است. زمانی که این مواد مغذی به آرامی وارد خاک می‌شوند می‌توانند به بازسازی ساختار خاک و بهبود آن کمک کنند.

در ادامه مزایای کود ورمی کمپوست را در مقایسه با دیگر انواع کود به شما توضیح می‌دهیم.

مقایسه کود ورمی کمپوست و کود شیمیایی

کودهای شیمیایی مواد معدنی‌ای هستند که به صورت مصنوعی در کارخانه‌ها تولید می‌شوند. انواع متخلفی از کودهای شیمیایی وجود دارد اما آن‌ها معمولاً با درصد وجود سه عنصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم دسته بندی می‌شوند. در ادامه کودهای شیمیایی را با کود ورمی کمپوست مقایسه می‌کنیم.

کیفیت محصول بهتر

 استفاده از ورمی کمپوست باعث می‌شود تا میوه‌ها و محصولات زراعی با کیفیت بهتری تولید شوند. برای مثال تولید گندم با استفاده از ورمی کمپوست باعث می‌شود میزان تولید ۳۵ درصد افزایش یابد و گل‌ها بزرگتر شوند و ماندگاری بالاتری داشته باشند.

انتشار مواد مغذی

در روش استفاده از کود ورمی کمپوست مواد به آرامی در طی دوره زمانی آزاد می‌شوند و ریشه گیاه فرصت دارد تا به مرور مواد مغذی مورد نیازش را جذب کند. در مقایسه کودهای شمیایی خیلی سریع مواد مغذی خود را آزاد می‌کنند که ممکن است بر اثر بارندگی یا تجزیه زیر نور خورشید سریع از بین بروند.

مطالعات نشان می‌دهند از ۱۰۰ کیلوگرم کود شیمیایی استفاده شده در یک زمین، تنها ۲۵ درصد آن جذب گیاه می‌شود و باقی‌مانده تجزیه شده و به آمونیاک تبدیل می‌شود.

مقاومت در برابر بیماری‌ها و آفت‌ها

محصولاتی که با ورمی کمپوست تولید می‌شوند، مقاومت بیشتری در برابر آفات و بیماری‌ها دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد کشاورزانی که از ورمی کمپوست استفاده می‌کنند تا ۷۵ درصد کاهش حمله آفت‌ها را گزارش کرده‌اند.

افزایش ظرفیت نگه‌داری آب

جالب است بدانید کود ورمی کمپوست می‌تواند تا ۹ برابر وزنش آب را در خود نگه دارد. به همین خاطر اگر در مناطق کم آب کشاورزی می‌کنید می‌تونید به سراع استفاده از کود ورمی کمپوست بروید. این کود باعث جوانه زدن سریع‌تر گیاه می‌شود و میزان آبیاری گیاهان را کاهش می‌دهد. در صورتی که با استفاده از کودهای شیمیایی میزان آبیاری ثابت می‌ماند.

آلوده کردن خاک

استفاده از کود شیمیایی باعث می‌شود تعادل مواد معدنی در خاک به هم بخورد و حتی سفره‌های آب زیر زمینی و رودخانه‌ها را آلوده کند. در صورتی که کود ورمی کمپوست کاملاً‌ طبیعی است و ضرری برای خاک یا آب ندارد.

مقایسه کمپوست معمولی و ورمی کمپوست

کمپوست معمولی کودی است که بدون کمک کرم‌ها و از زباله‌های طبیعی تولید می‌شود. در مقایسه کمپوست معمولی و ورمی کمپوست به موارد زیر اشاره می‌کنیم:

  • مدت زمان تولید شدن ورمی کمپوست تنها ۴ هفته و نصف زمان تولید کود کمپست است.
  • باکتری‌های مفید کمپوست در مقایسه با ورمی کمپوست بسیار کمتر هستند.
  • کمپوست معمولی میزان بیشتری آمونیوم دارد در صورتی که ورمی کمپوست حاوی نیترات بیشتری است. به علاوه میزان پتاسیم، فسفر، گوگرد و منیزیم در ورمی کمپوست بیشتر است.

مقایسه کود ورمی کمپوست و کود حیوانی

ورمی کمپوست در مقایسه با کود حیوانی، تخلخل بیشتری داشته و میزان آب بیشتری را در خود نگه می‌دارد. در نتیجه نیاز به آبیاری در گیاه را ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد. به علاوه میزان مواد مغذی در ورمی کمپوست ۳ تا ۴ بار بیشتر از کود حیوانی است.

چگونه از کود ورمی کمپوست استفاده کنیم؟

باید بدانید که اگر کود ورمی کمپوست بدون هیچ پوششی روی سطح خاک بماند خشک و بدون مصرف می‌شود. پس باید آن را با خاک خود مخلوط کرده و در تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید. در این صورت کود ورمی کمپوست تا یک سال ماندگاری دارد. اگر کود شما خشک شد می‌توانید مقداری آب روی آن بپاشید تا رطوبت مورد نیازش را دوباره به دست بیاورد.

کود ورمی کمپوست برای چه گیاهانی مناسب است؟

از ورمی کمپوست می‌توانید برای گیاهان گلدانی یا گیاهان زراعی در مزرعه‌ها استفاده کنید. برای این کار:

  • اگر گیاه گلدانی دارید یک مشت از ورمی کمپوست را با خاک آن ترکیب کنید و گیاه را در آن بکارید. مقدار مصرف کود ورمی کمپوست برای گیاه‌های گلدانی نباید بیشتر از ۱۰ تا ۲۰ درصد مقدار خاک گلدان باشد.
  • اگر می‌خواهید از ورمی کمپوست برای درختان استفاده کنید یک مشت از آن را در ته چاله کاشت و نزدیک ریشه قرار دهید و روی آن را با خاک معمولی بپوشانید.

جمع‌بندی

در این نوشته به معرفی کود ورمی کمپوست و مقایسه آن با انواع دیگر کود پرداختیم. همان‌طور که دیدیم ورمی کمپوست مواد مغذی بیشتری دارد و بدون اینکه تجزیه شود این مواد را در اختیار ریشه گیاه می‌گذارد. به علاوه برای تغذیه خاک نیز موثر است و آسیب زیست محیطی ندارد.

خوشحال می‌شویم بدانیم شما چه تجربه‌ای درباره استفاده از کود ورمی کمپوست دارید؟ به نظر شما می‌توان آن را با کودهای شیمیایی و حیوانی جایگزین کرد؟

فراموش نکنید می‌توانید برای خرید کود و بهترین نهال‌های مورد نیاز خود به سایت نهالیاب مراجعه کنید.

منابع:

https://www.agrivi.com/blog/vermicomposts-role-in-farming

https://askgardening.com/vermicompost-fertilizer-comparison/

نویسنده این مقاله

آیا این مقاله مفید بوده است؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 لطفا نظرات و پیشنهاد خود را با ما به اشتراک بگذارید
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها