کود حیوانی چیست؟ مقایسه انواع کود حیوانی و نحوه کوددهی 5

بهترین نوع کود حیوانی برای زمین کشاورزی

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

 

یکی از عواملی که به رشد و طراوت هر گیاه، درخت میوه و سبزیجات لازم است، کود است. در حال حاضر کودهای بسیار وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای رساندن مواد مغذی به گیاهان استفاده کرد.

یکی از کودهایی که به رشد گیاه بسیار کمک می‌کند و برای استفاده در زمین‌های کشاورزی و باغ مؤثر است، کود حیوانی است. در این مطلب می‌خواهیم ببینیم کود حیوانی چیست و انواع آن را با یکدیگر مقایسه کنیم. اگر شما هم می‌خواهید کامل با کود حیوانی آشنا شوید پس تا انتها همراه ما باشید.

کود حیوانی چیست؟

کود حیوانی در واقع از فضولات حیوانات تهیه می‌شود؛ حیواناتی مانند اسب، گاو، مرغ و گوسفند. این کود در میان باغداران و کشاورزان بسیار اهمیت بسیاری دارد؛ چراکه این کود سرشار است از مواد آلی و موادی که خاک را بسیار تقویت می‌کند.

در واقع کود حیوانی باعث تقویت و آماده‌سازی خاک می‌شود. این کودها گزینه‌ی بسیار مهمی برای فرایندهای بیوشیمیایی و فیزیولوژیکی هستند.

معایب و مزایای کود حیوانی

هر کودی برای گیاه معایب و مزایایی دارد. نمی‌توان به‌دلخواه هر کودی را که دلمان خواست به باغ یا زمین یا گیاه خود بدهیم. چراکه ممکن است با این کار به گیاه خود آسیب بزنیم پس در ادامه به بررسی انواع کود حیوانی می‌پردازیم که با دانستن آن‌ها راحت‌تر از آن‌ها استفاده می‌کنید.

فواید کود حیوانی برای گیاهان

مزایای کود حیوانی:

  • اصلاح ساختار خاک و بافت آن
  • افزایش ظرفیت نگهداری آب در خاک
  • کمک به نفوذ آب در خاک
  • افزایش فعالیت‌های میکروبی و میکروارگانیسم‌های مفید
  • تأمین ماده آلی
  • کمک به بهبود هوادهی
  • تأمین مواد غذایی و کمک به افزایش تولید محصول

معایب کود حیوانی:

  • در صورت استفاده از کودهای نامرغوب باعث به‌وجودآمدن علف هرز، آفات و بیماری‌ها می‌شود
  • وجود فسفر کم‌تر در مقایسه با کودهای شیمایی
  • در اثر استفاده از کود تازه باعث سوخته شدن گیاه می‌شود

مزایای کود حیوانی بر رشد گیاهان

تفاوت کود حیوانی و کود شیمیایی

تفاوت کود شیمیایی و کود حیوانی اهمیت بسیاری دارد. چراکه با شناخت آن‌ها متوجه می‌شوید که گیاه یا باغ یا زمین خود به چه نوع کودی نیاز دارد پس در ابتدا به تعاریف این دو می‌پردازیم و مزایا و معایب آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

فواید کود حیوانی برای گیاهان

کود شیمیایی چیست؟

کودهای شیمیایی برای تأمین عناصر مهم گیاه به کار می‌رود. این عناصر شامل نیتروژن، پتاسیم و فسفر هستند. این کودها از روش‌های مصنوعی تولید می‌شوند و که دارای مواد معدنی مصنوعی و شیمیایی هستند. به این کودها کود غیرمعدنی یا شیمیایی هم گفته می‌شود. این کودها برای باغ و مزارع قابل‌استفاده هستند.

 

جدول مقایسه کود شیمیایی و حیوانی

در قسمت بالا به تعریف کود حیوانی و شیمیایی پرداختیم. در دو جدول زیر سعی کردیم که مزایا و معایب این دو کود را با هم مقایسه کنیم.

مزایای کود حیوانی مزایای کود شیمیایی
·      ساختار خاک را بهبود می‌بخشد و خاک را آماده می‌کند.

·      نگهداشت و نفوذ آب را درون خاک بهبود می‌بخشد.

·      اثراتی که به گیاه کمک می‌کند در مقایسه با کودهای شیمیایی بهتر و بلندمدت‌تر است.

·      فعالیت موجودات کوچک خاک را بیش‌تر می‌کند که این موضوع باعث تجزیه مواد آلی و آلاینده‌ها در خاک می‌شود و از این طریق مواد غذایی برای خاک قابل‌استفاده می‌شود.

·      بلافاصله بعد از رسیدن به گیاه مواد غذایی در دسترس گیاه است.

·      مواد غذایی بر اساس نیاز گیاه به‌اندازه کافی برای گیاه تأمین می‌شود.

·      آسیبی به گیاهان نمی‌زنند. در واقع مثل کودهای حیوانی که مستقیماً با فضولات حیوان سروکار دارند، بیماری‌ای برای گیاه به همراه نمی‌آورند.

معایب کود حیوانی معایب کود شیمیایی
·      ممکن است بعد از رساندن به خاک در خاک علف هرز و انواع بیماری به وجود بیاید. البته باتوجه‌به نوع حیوان فرق می‌کند.

·      ترکیب این کود می‌تواند باتوجه‌به چیزی که حیوان خورده است متفاوت باشد.

·      مواد غذایی‌ای که در این کود وجود دارد می‌تواند متفاوت باشد.

·      این کودها منبع رقیق شده مواد غذایی هستند.

·      اکثر این کودها ریز مغذی‌ها را در خود ندارند.

·      از حیات و زندگی موجودات زنده ریز در خاک پشتیبانی نمی‌کنند.

·      دارای مواد ارگانیک یا مواد عالی نیستند.

·      اگر این کودها بیش از اندازه استفاده شوند می‌توانند به بافت گیاه آسیب بزنند.

·      سرعت آزادسازی مواد غذایی در این کودها بسیار سریع است.

·      اگر آبیاری زیاد شود یا بارندگی اتفاق بیفتد، خاک مواد غذایی خود را از دست می‌دهد.

انواع کود حیوانی

کود حیوانی بر اساس نوع حیوان تولید کننده آن به ۴ دسته کود گاوی، مرغی، گوسفندی و اسبی تقسیم می‌شود. هم‌چنین این کود بر اساس میزان حرارتی موردنیاز برای تجزیه، به دودسته سرد و گرم تقسیم می‌شوند.

کود گاوی

این کود جز دسته‌بندی کودهای سرد قرار می‌گیرد چراکه برای تجزیه و پوسیده‌شدن نیاز به دمای پایین‌تری دارد. اگر شما هم باغی دارید که درختان میوه در آن زیاد هستند پس این کود برای شما مناسب است چراکه برای درختان میوه انتخاب بسیار خوبی به شمار می‌رود.

مزایای کود گاوی

دستگاه گوارش گاو بسیار عملکرد قوی‌ای دارد ازاین‌رو بذر علف هرز در آن دیده نمی‌شود به همین علت این کود برای درختان میوه بسیار مناسب است. اگر به دنبال یک منبع قوی از ازت هستید پیشنهاد می‌شود از این کود استفاده کنید چراکه ازت فراوان دارد. البته باید به این نکته توجه کنید که بستر این کود از کاه است و تجزیه آن به چیزی حدود ۴ ماه زمان نیاز دارد.

بررسی کود گاوی

اگر خاک شما با کمبود نیتروژن روبه‌رو است کود گاوی با میزان 4/0-2/0-5/0 می‌تواند به شما کمک کند. قیمت این کود اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه است. برای بسیاری از محصولات می‌توانید از این کود استفاده کنید.

بهترین زمان استفاده از این کود در فصل بهار است اما توجه داشته باشید اگر نوع تازه این کود را قبل از فصل کاشت پیدا کردید می‌توانید آن را به خاک بدهید و خاک را آماده کنید. از کاربردهای این کود می‌توان به هوادهی و ساختمان‌سازی خاک اشاره کرد.

باید بدانید که کود گاوی به زیادشدن کرم خاکی کمک می‌کند و می‌توانید از کرم‌های خاکی نیز استفاده کنید. اگر با گازهای آمونیاک و باکتری اشرشیاکلی روبه‌رو هستید می‌توانید از کود گاوی استفاده کنید. کود حیوانی گاوی این عوامل بیماری‌زا را از بین می‌برد.

قبل از استفاده از این کود به ساختمان خاک و نیاز مقدار آب گیاه یا درخت خود را در نظر بگیرید چراکه گود گاوی ظرفیت نگهداری آب در خاک را افزایش می‌دهد. باید بدانید که این کود در مقایسه با کودهای دیگر ۳۰ درصد گازهای گلخانه‌ای کم‌تری تولید می‌کند.

مزایای کود گاوی

  • دارای مواد ماکرو و ریز مغذی‌ها برای رشد گیاه، مانند نیتروژن
  • مناسب برای هر گیاهی از گیاهان زینتی گرفته تا سبزی‌ها
  • اصلاح‌کننده عالی برای خاک
  • کمک به هوادهی خاک
  • افزایش توانایی نگهداری خاک از آب
  • افزایش رشد و پربار کردن گیاه یا درخت

کود مرغی

باید بدانید که کود مرغی یا کود پرندگان یک منبع بسیار عالی از فسفر و پتاسیم است که می‌توانید برای تغذیه گیاه از آن استفاده کنید. فقط باید توجه داشته باشید مصرف بیش از اندازه آن برای گیاه سوختگی به همراه دارد.

مزایای کود مرغی

بررسی کود مرغی

اگر دارای باغی هستید پس می‌توانید از کود مرغی که دارای مقادیر بسیار زیاد نیتروژن است استفاده کنید. توجه داشته باشید که این کود را در فصل پاییز یا بهار استفاده کنید.

تنوع غذایی مرغ‌ها در مقایسه با گاو گوسفند بسیار متنوع‌تر است پس مدفوع آن‌ها طیف گسترده‌ی مواد غذایی را در بر می‌گیرد. اگر بخواهیم با کود گاوی و گوسفندی این کود را مقایسه کنیم باید به شما بگوییم که این کود میزان نیتروژن و فسفر بیش‌تری نسبت به آن دو دارد.

در هنگام استفاده از این کود باید حسابی مراقب باشید. مصرف بیش از اندازه این کود باعث سوختگی گیاه می‌شود.

مزایای کود مرغی

  • زیادشدن مواد آلی خاک
  • اصلاح فعالیت بیولوژیکی خاک
  • افزایش چسبندگی در خاک‌های شنی
  • تیره‌کردن رنگ خاک و افزایش جذب انرژی

کود گوسفندی

این کودها بسیار خشک هستند و جزء دسته‌بندی کودهای گرم قرار می‌گیرند؛ چراکه به‌سرعت تجزیه می‌شوند. توجه کنید که این نوع کود اصلاً برای درختان میوه مناسب نیستند.

بهترین زمان استفاده از کود گوسفندی

بررسی کود گوسفندی

در این کود در میزان نیتروژن در سطح بالاتری نسبت به باقی عناصر مثل فسفر و پتاسیم وجود دارد. محصولاتی مثل مارچوبه که نیاز فراوانی به پتاسیم دارند با استفاده از مود گوسفندی می‌توان نیاز آن‌ها را رفع کرد.

از لحاظ رژیم غذایی گوسفند و گاو شبیه هم هستند و استفاده از هر کود به یک میزان به هوادهی خاک کمک می‌کند.

اگر می‌خواهید که ریشه گیاه خود را محکم کنید می‌توانید از این کود کمک بگیرید. کود گوسفندی ریشه گیاه را قوی می‌کند و در مقابل آفات آن را قوی می‌کند.

کود گوسفندی بوی کمی دارد و باعث فعالیت میکروبی خاک می‌شود. این کود معمولاً در میان کاه است و از میان کاه جمع‌آوری می‌شود پس شامل بسیاری کربن است که می‌تواند به تعادل میان نیتروژن و کربن کمک کند.

مزایای کود گوسفندی

  • تأمین گوگرد، ازت، پتاسیم، روی و آهن برای خاک
  • افزایش رشد گیاه
  • تأمین نیتروژن
  • افزایش شادابی و سلامت گیاه

کود اسبی

خوب است بدانید کود اسبی نیز برای درختان میوه کاربردی ندارد؛ چراکه جزء کودهای گرم قرار می‌گیرد. این کود به‌سرعت تخمیر می‌شود و درجه حرارت بالایی تولید می‌کند.

کود اسبی

در گیاهانی که عمر کوتاه دارند مانند صیفی‌جات و انواع سبزی می‌توان از کود حیوانی اسبی استفاده کرد؛ چراکه این گیاهان طبعی سرد دارند. البته در هنگام استفاده از این کود باید به این نکته توجه کنید که اسب مقدار زیادی علف هرز می‌خورد و استفاده از این کود ممکن است همراه با علف هرز باشد. همچنین خوب است بدانید که معده اسب غذا را به‌اندازه کافی نرم و پوره نمی‌کند.

مزایای کود اسبی

بررسی کود اسبی

استفاده از این کود باعث می‌شود گیاه شما در مقابل میکروب‌ها، آفات و قارچ‌ها مقاوم شود. این کود در مقایسه با دیگر کودها از ارزش غذایی کم‌تری برخوردار است.

در کاشت بذر سبزیجات و گیاهان غده‌ای و برخی صیفی‌جات مانند کدو و خیار می‌توانید از این کود استفاده کنید.

مزایای کود اسبی

  • دارای نیتروژن و ازت فراوان در نتیجه مناسب برای اصلاح خاک‌های سنگین
  • مناسب برای زمین‌های سرد و مرطوب
  • افزایش مقاومت گیاه در مقابل آفات و باکتری‌ها
  • جلوگیری‌کردن از اسیدی شدن خاک

کود ورمی کمپوست

این کود نوعی کود آلی هوموسی است. جالب است بدانید که این کود توسط گونه‌ای از کرم‌های خاکی تولید می‌شود. برای رشد و نمو گیاه می‌توانید از این کود استفاده کنید چراکه ورمی کمپوست دارای انواع ویتامین‌ها، هورمون‌های رشد و عناصر موردنیاز گیاه است. این کود محبوبیت خاصی دارد چراکه بوی مطلوبی دارد و فاقد هرگونه آلودگی میکروبی است.

ورمی کمپوست

مقایسه کودهای حیوانی

کودهای حیوانی در مقایسه با کودهای شیمیایی از سلامت بیش‌تری برخوردار هستند و به همین دلیل محبوبیت خاصی در میان باغداران و کشاورزان دارند. این کودها دارای بسیاری از مواد مغذی برای خاک هستند و خاک را آماده می‌کنند. در ادامه به خواص انواع کودهای حیوانی می‌پردازیم.

بسته به نیازی که برای گیاه، باغ یا زمین کشاورزی خود دارید نوع انتخابی کود حیوانی شما متفاوت می‌شود. در درجه‌ی اول باید بدانید که نیاز گیاه شما چیست و سپس به انتخاب کود بروید. در ادامه خواص انواع کود حیوانی را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم تا به‌راحتی بتوانید آن‌ها را بررسی کنید.

بهترین زمان کوددهی گیاهان

جدول مقایسه انواع کود حیوانی

هر کودی برای یک یا چند نیاز گیاه، درخت و باغ استفاده می‌شود پس در ادامه انواع کود حیوانی را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم تا بهتر با آن‌ها آشنا شوید.

مقایسه کود مرغی و گوسفندی

کود مرغی کود گوسفندی
مقدار EC در این کود بالا است در کود گوسفندی نیز مقدار EC بالا است
درصد آمونیاک بسیار کم کود گوسفندی دارای بسیاری آمونیاک است
دارای مواد غذایی فراوان برای خاک در مقایسه با کود مرغی درصد مواد غذایی بسیار پایین
نمی‌توان آن را به خاک سنگین اضافه کرد مناسب برای خاک سنگین

جدول مقایسه کود گاوی و گوسفندی

کود گاوی کود گوسفندی
برای خاک‌های سنگین مناسب نیست، مناسب برای خاک‌هایی که ماسه زیادی دارند مناسب برای خاک‌های سنگین
مناسب برای استفاده در مواقع کم‌آبی گیاه مناسب برای فصل‌های بارندگی و آب زیاد درون خاک
عناصر غذایی کم‌تر دارای عناصر غذایی بیش‌تر
EC بالایی ندارد و مناسب برای خاک شور دارای EC بالا و نامناسب برای خاک شور
باعث رویش علف هرز نمی‌شود باعث رویش علف هرز می‌شود

جدول مقایسه کود گاوی و ورمی کمپوست

کود گاوی کود ورمی کمپوست
کمک به هوادهی خاک سنگین نیست و بسیار سبک است
اصلاح‌کننده عالی برای خاک سازگاری برای ماندن در آب بالا
کمک به خاک برای حفظ رطوبت بیماری برای گیاه ایجاد نمی‌کند
بیماری برای گیاه ایجاد نمی‌کند مواد پایه تشکیل‌دهنده آن کاملاً ارگانیک و طبیعی هستند
افزایش رشد بوی بد و گازهای سمی تولید نمی‌کنند

کاربرد کود حیوانی

برای استفاده این کودها برای هر درختی در این قسمت توضیحاتی آورده‌ایم که می‌توانید کارکرد هر کود حیوانی را برای هر درخت یا گیاهی بدانید.

کود حیوانی برای درخت انگور

اگر شما هم درخت انگور داشته باشید، می‌دانید که به این درخت، درخت کم‌توقع می‌گویند. به‌آسانی رشد می‌کند و برای نگهداری از آن دردسری ندارید. اما اگر میزان غنی‌بودن خاک کم باشد، ثمردهی خاک کم می‌شود. اینجاست که باید از کود استفاده کنید.

مزایای کود حیوانی برای درختان انگور

نیتروژن یکی از مواد اصلی اسید آمینه‌ها برای ساخت پروتئین است که از طریق کود حیوانی می‌توانید آن را برای درخت انگور خود تأمین کنید. همچنین وجود پتاسیم، روی و بور موجود در کودهای حیوانی باعث می‌شود تا درخت انگور شما رشدی چند برابری داشته باشد.

کود حیوانی برای درخت انجیر

درخت انجیر دارای برگ‌هایی پهن و پنجه‌ای است. در هر گیاه یا درختی کمبود مواد غذایی در ظاهر آن نمایان می‌شود. از طریق کود حیوانی می‌توانید درختان انجیر خود را از لحاظ دریافت نیتروژن، پتاسیم و فسفر تأمین نمایید.

کود حیوانی برای درخت گردو

افرادی که باغ درخت گردو دارند احتمالاً با این مسئله که درختشان دیگر مثل سابق بار نمی‌دهد روبه‌رو می‌شوند. وقتی این مشکل پیش آمد زمان استفاده از کودهای حیوانی است. با استفاده از کودهای حیوانی می‌توانید تفاوت محصول خود را ببینید و متوجه افزایش کیفیت آن‌ها شوید.

مزایای کود حیوانی بر درخت گردو

از زمان‌های قدیم باغداران و کشاورزان تمایل داشته‌اند که به‌جای کود شیمیایی از کود حیوانی استفاده کنند. چراکه این کود آزمایش خود را پس داده و مطمئن‌تر است. معمولاً استفاده از کود مرغی در باغ‌های گردو بهتر عمل می‌کند اما باید نیاز گیاه و باغ خود را در نظر بگیرید و سپس به انتخاب کود دست بزنید.

کود حیوانی برای درخت سیب

کود حیوانی برای درخت سیب یک انتخاب مطمئن و کارآمد است. از بهترین کودهای حیوانی برای درخت سیب کود گاوی است. استفاده این کود برای درخت سیب باعث می‌شود تا  ظرفیت تبادل کاتیونی خاک افزایش پیدا کند. یعنی وقتی از کود برای این درخت استفاده می‌کنید فعالیت موجودات زنده خاک زیاد می‌شود و این قضیه به خاک کمک می‌کند. از طرفی دیگر با کودهای حیوانی مواد آلی درون خاک افزایش پیدا می‌کند.

در اصل وظیفه اصلی کود گاوی تغذیه خاک و رشد درختان و گل‌ها است. البته می‌توانید از کود گوسفندی نیز استفاده بکنید. مهم این است که در نظر بگیرید این کود را برای چه نیازی قرار است استفاده کنید.

کود حیوانی برای درخت انار

اگر شما هم می‌خواهید که درخت اناری پربار و با رشد سریع داشته باشید پس می‌توانید از کودهای حیوانی استفاده کنید. برای آماده‌شدن خاک این کودها بسیار کمک می‌کنند و تأثیر بسزایی در رشد اولیه درخت خواهند داشت. در هر مرحله از کوددهی باید در ابتدا به درخت خود توجه کنید.

تاثیر کود حیوانی بر درخت انار

کود حیوانی برای درخت خرما

درخت خرما از آن دسته از درخت‌هایی است که برای رشد نیاز به گرما دارد. وجودداشتن گرما و وجود موادی که خاک نیاز دارد کمک به رشد چند برابری این درخت می‌کند. بهترین کود برای درخت خرما کودی است که بتواند اکثر نیازهای آن را رفع کند. کود حیوانی برای این درخت می‌تواند این کار را انجام بدهد.

کود حیوانی برای درخت بادام

در مورد درخت بادام باید بدانید که معمولاً ۳ الی ۴ سال اول باری ندارد و در باقی مسیر بارور می‌شود. برای این‌که بتوان خوب از این نوع درخت مراقبت کرد باید قبل از کاشت خاک را به‌دقت برای این درخت آماده کرد. کود حیوانی به درخت ما کمک می‌کند که بهتر به باروری برسد.

مزایای کود برای درخت بادام

کود حیوانی برای باغ انگور

کود حیوانی برای باغ انگور بسیار مفید است و باعث می‌شود که مرغوبیت خاک افزایش پیدا کند. این نوع کود کمک می‌کند تا خاک عمر بیش‌تری داشته باشد و به خاک قوی‌تری تبدیل شود. بالابودن عناصری مثل پتاسیم، آهن، گوگرد و کلسیم در کودهای حیوانی سبب می‌شود تا درختان انگور رشد بیش‌تری داشته باشند.

همان‌طور که در قسمت‌های بالا گفتیم کود حیوانی دارای نیتروژن زیادی است و این نیتروژن به درختان ما کمک می‌کند که زودتر گل بزنند و جوانه بدهند. استفاده مداوم و به‌جا از کودهای حیوانی باعث سرحال بودن و رشد سریع باغ انگور ما می‌شود.

کود حیوانی برای سبزیجات

استفاده از این کود برای سبزیجات یک انتخاب بسیار مناسب است. اما باید توجه کنید زمانی که از کود حیوانی برای سبزیجات استفاده می‌کنید به‌صورت کودهای فراوری شده از آن‌ها استفاده کنید. در غیر این صورت آفات و بیماری‌های سبزی‌های شما را از بین خواهند برد. بعضی از افراد برای کوددهی سبزیجات خود از فضولات پرندگان خود استفاده می‌کنند که این کار بسیار اشتباه است چراکه باعث می‌شود سبزی ما دچار سوختگی شود.

تاثیر کود حیوانی بر سبزیجات

کود حیوانی برای گوجه‌فرنگی

هنگامی که از کود حیوانی برای گوجه‌فرنگی استفاده می‌کنید، در نتیجه محصولی پربارتر خواهید داشت. معمولاً کود مرغی برای گوجه و صیفی‌جات استفاده می‌شود. این کود به افزایش حاصلخیزی خاک کمک می‌کند و باعث افزایش عملکرد کمی و کیفی گیاه می‌شود. این کود کمک می‌کند خاک ما آماده شود و محصول بهتری دریافت کنیم.

بهترین کود حیوانی برای زعفران

اگر محصول شما زعفران است باید به شما بگوییم که استفاده از کود گاوی بهترین انتخاب برای زعفران است. کود گاوی یک منبع غنی کامل برای زعفران است و می‌تواند نیازهای آن را رفع کند.

اگر در زمان اشتباهی کود گاوی را به زمین خود اضافه کنید باعث می‌شود تا محصول شما از بین برود. بهترین زمان استفاده از کود گاوی برای زعفران دقیقاً زمانی است که زمین برای کشت آماده است. قبل از کشت می‌توانید این کود را به زمین منتقل کنید. توجه داشته باشید در زمین زعفران خود حتماً از کود گاوی پوسیده شده استفاده کنید تا از آفات و بیماری‌ها برای محصولات جلوگیری شود.

کود حیوانی برای صیفی‌جات

یکی از اصلاح‌کننده‌های بسیار خوب برای خاکی که قرار است در آن صیفی‌جات کاشته شود، کود حیوانی است. این کود کمک می‌کند تا زمین برای کشت بسیار مناسب شود. با استفاده از کود گاوی و مرغی می‌توانید حاصل‌خیزی خاک را افزایش دهید و برای صیفی‌جات ما عالی به نظر می‌رسد. البته هنگام انتخاب کود باید منطقه، آب‌وهوا و شرایط اقلیمی کاملاً در نظر گرفته شود.

کود حیوانی برای زمین کشاورزی

کودهای حیوانی یکی از بهترین انواع کود برای زمین‌های کشاورزی است. البته قابل‌ذکر است که این کودها باید فراوری شده باشند. در صورت استفاده از کودهای غیر فراوری شده نتیجه دلخواه شما حاصل نمی‌شود.

بهترین کود حیوانی برای گلدان

گیاهانی که درون گلدان قرار می‌گیرند هرچند وقت یکبار نیاز به کوددهی دارند. چراکه فضای گلدان کوچک است و ریشه گیاه سریع‌تر از مواد مغذی خاک استفاده می‌کند. کودهای حیوانی را به‌صورت جامد باید گل‌های گلدانی بدهید. این کودها باعث می‌شوند تا خاک ظرفیت نگهداری آب و زهکشی خاک را بهبود می‌بخشد. همچنین رشد موجودات مفید خاک را افزایش می‌دهند.

مزایای کود حیوانی برای گیاهان

کود حیوانی برای باغچه

اگر خاک باغچه شما دارای خاک ماسه‌ای و بسیار سبک است یا دارای خاک رسی است و سنگین است کود حیوانی می‌تواند گزینه مناسبی باشد. کود حیوانی به باغچه شما کمک می‌کند تا خاک درون آن تقویت شود و از فرسودگی زمین جلوگیری می‌کند. اگر کود حیوانی را به‌صورت تازه استفاده کنید نه‌تنها بوی بدی ایجاد می‌کند بلکه باعث وجود حشرات و آفات در باغچه شما می‌شود.

کود حیوانی برای ذرت

ذرت را باید در خاک‌هایی که ویژگی‌هایی مثل نرم بودن، داشتن عمق کافی و قابل نفوذ هستند کاشت. اگر خاک سنگین باشد نمی‌توانید ذرت را داخل آن بکارید. استفاده از کودهای حیوانی قبل از کشت کمک می‌کند تا خاک برای کاشت آماده شود. این آمادگی باعث می‌شود تا محصول شما به کیفیت بالایی برسد.

کود حیوانی برای گندم

در خصوص استفاده کود حیوانی برای گندم بهتر است قبل از کاشت کود را به زمین اضافه کنید چراکه ممکن است این کود همراه خود آفات و علف‌های هرز داشته باشد.

کود حیوانی برای سیب‌زمینی

استفاده از کود برای سیب‌زمینی حساس‌تر از باقی چیزهاست. چراکه باید دقت کنید در هر مرحله از رشد سیب‌زمینی دقیقاً به چه کودی نیاز دارد. کود حیوانی می‌تواند برای سیب‌زمینی بسیار مفید باشد اما باید توجه داشته باشید که در صورت استفاده از کود حیوانی نیازهای گیاه را شناسایی کنید.

کود حیوانی برای سانسوریا

سانسوریا از آن دسته گیاهان آپارتمانی است که بسیار حساس است. با کوددهی منظم می‌توانید مراقب گیاه سانسوریای خود باشید.  البته استفاده از کود حیوانی برای سانسوریا توصیه نمی‌شود چراکه همراه خود آفات و علف هرز دارد. اگر استفاده می‌کنید از کودهای پوسیده استفاده کنید.

کود حیوانی برای درخت پرتقال

برای جواب‌دهی استفاده از کود برای درختان پرتقال نیاز به یک برنامه منظم و مداوم است. فکر نکنید با یکبار کود دادن که محصول نهایی شما خیلی باکیفیت می‌شود بلکه شما برای استفاده از کود حیوانی باید یک برنامه منظم برای درختان پرتقال خود داشته باشید.

مزایای کود حیوانی برای درخت پرتقال

کود حیوانی برای پتوس

پتوس یک گیاه آپارتمانی است که اگر به آن از لحاظ نور، آب و کود رسیدگی شود یک گیاه پرسرعت در رشد است. بهتر است برای این گیاه از کودهای گیاهی مایع است؟فاده کنید.

کود حیوانی را چگونه استفاده کنیم

استفاده از هر کودی بستگی به نیاز گیاه یا درخت شما دارد. برای بعضی از درختان و گیاهان باید یک برنامه منظم و مداوم داشته باشید. اما به‌طورکلی باید بدانید که وقتی کود را استفاده می‌کنید باید به مواردی از قبیل زمان، عمق کوددهی توجه کنید. در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم:

نحوه کوددهی

باید بدانید که کودهای حیوانی در دسته کودهای فعال قرار می‌گیرند. پس زمانی که درون هوای آزاد قرار می‌گیرند مقدار زیادی ازت از آن‌ها آزاد می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق باید زمانی که می‌خواهید کود را استفاده کنید، باید با خاک و کاه روی آن را بپوشانید.

زمان مناسب کوددهی

زمانی که انتخاب می‌کنید برای کود دادن به زمین به عواملی مثل شرایط اقلیمی و زمین بستگی دارد و باید این عوامل را مدنظر قرار بدهید. اگر زمین شما در مناطق سرد قرار دارد بهترین زمان برای رساندن کود به زمین اواخر پاییز در آبان و آذر است. اما اگر در منطقه‌ای هستید که زمستان خیلی سرد نیست بهتر است کود را در ماه‌های فروردین و اسفند به زمین استفاده کنید.

انواع کود حیوانی برای مزارع

عمق کوددهی

در مناطقی که هوا سرد است و خاک زمین سنگین بهتر است که عمق کوددهی زیاد نباشد. به دلیل تراکم زیاد مواد در خاک اکسیژن قادر به نفوذ در عمق‌های زیاد نیست. اما اگر خاکی سبک و شنی باشد طبیعت این خاک گرم است و بهتر است که کود در عمق 25 تا 30 سانت به زمین منتقل شود.

نحوه کوددهی کود حیوانی

میزان استفاده از کودهای حیوانی برای درختان

کودهای حیوانی بیش‌تر برای بالابردن توان خاک استفاده می‌شوند و به بهبود خواص فیزیکی خاک کمک می‌کنند. همچنین باعث می‌شوند تا قدرت نگهداری آب در خاک بالا برود پس می‌توانید در سال از این کودها در سال در هر هکتار  10 تا 40 تن استفاده کنید.

خرید کود حیوانی

خرید کود حیوانی باکیفیت یکی از چیزهایی است که باید به آن دقت شود. از طریق سایت نهالیاب می‌توانید بهترین انواع کود حیوانی را خریداری کنید. بدون بیرون رفتن از منزل و دردسرهای پیداکردن این کود به‌آسانی می‌توانید از این سایت خرید خود را انجام بدهید.

قیمت کود حیوانی

قیمت کود حیوانی به نوع، میزان و عناصر آن بستگی دارد. در سایت نهالیاب می‌توانید قیمت انواع کود حیوانی را مشاهده گنید و با کم‌ترین قیمت و بالاترین کیفیت از این سایت تهیه کنید. توضیحات این کودها در سایت نهالیاب به طور کامل قرار داده شده تا بتوانید کودها را مورد بررسی قرار بدهید.

سخن پایانی

استفاده از کود باعث می‌شود تا محصول درختان شما، گیاهان و زمین‌ها و باغ‌ها کیفیت بالاتری داشته باشند و رشد خوبی را در پی داشته باشند. پس اگر باغ یا زمین کشاورزی دارید یا حتی برای گیاهان آپارتمانی خود یک برنامه دقیق کوددهی داشته باشید.

در سایت نهالیاب علاوه بر کودهای حیوانی می‌توانید کودهای دیگر را خریداری کنید و همچنین محصولات کشاورزی دیگر را مشاهده کنید. اگر شما هم از کودهای حیوانی استفاده کرده‌اید نظر خود را در مورد تجربه خود با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

مشخصات کود پوسیده و فراوری شده چیست؟

بدون بو می شود، حشره ای اطراف آن نمی باشد، حالت پودر پیدا کرده و شبیه خاک خواهد شد ،دمای کود در مرحله فراوری بالا است و همین دما باعث می شود کود استریل شود.

علت زرد شدن برگها پس از مصرف کود دامی چیست؟

گاهی پس از مصرف کود دامی، برگ های گیاه شروع به زرد شدن می‌کنند. برخی کشاورزان معتقدند علت زرد شدن برگها، قوی بودن کود دامی بوده است. اما واقعیت این است وقتی کود دامی نپوسیده به خاک اضافه می‌شود چون بخشی از باکتری های تجزیه کننده کود، برای فعالیت خود به نیتروژن نیاز دارند،با ریشه گیاه در رقابت برای جذب نیتروژن خاک، رقابت کرده و برنده می‌شوند.

نویسنده این مقاله

آیا این مقاله مفید بوده است؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 لطفا نظرات و پیشنهاد خود را با ما به اشتراک بگذارید
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس

امتیاز بینندگان:۲ ستاره ها

آرمین عباسیان

ضمن تشکر از مطالب مفید و ارزشمند ارائه شده در این مقاله به نظر من بهتر بود خلاصه آنرا با آدرس دهی موضوعی در ابتدای مقاله می‌نوشتید تا کاربران راحتتر بتوانند به موضوع مورد نظر خود برسند.