معرفی گل سنبل (Hyacinth) 1

معرفی و گیاه شناسی سنبل

گیاه سنبل از خانواده سوسنیها و بومی جنوب غربی آسیا، جنوب و مرکز ترکیه، شمال غرب سوریه، لبنان است که در قرن 16 به اروپا وارد شده است. این گیاه، علفی و پیاز دار می باشد که بلندی آن 15 تا20 سانتیمتربوده و با تولید گلچه های زنگوله ای شکل، گل آذین خوشه ای ایجاد می کند. گل های سنبل به رنگهای مختلفی مانند سفید، قرمز، آبی، بنفش، صورتی و زرد و… وجود داشته که معمولا از نیمه اسفند تا فروردین باز میشوند. به این گل سنبل هلند نیز می گویند چرا که حدود 95% از نیاز جهانی سنبل، در کشور هلند تولید می شود.

سنبل را به دلیل رایحه قوی که دارد در گروه های بزرگ پرورش می دهند همچنین سنبل‌ها به خوبی با دیگر پیازهای بهاری ترکیب می‌شوند. بیشتر انواع پیاز سنبل نسبتاً بزرگ هستند. برای شکوفه های باغ بهاری، پیاز سنبل را در پاییز شش تا هشت هفته قبل از اولین یخبندان بکارید، آنها باید از ریشه به سمت پایین در عمق حدود 4 تا 6 اینچ با فاصله 3 تا 6 اینچ از هم قرار بگیرند کمی به آنها فضایی بدهید تا از هم باز شوند سپس با خاک بپوشانید و خوب آبیاری کنید.

نوع بلندتر آن ممکن است به راحتی بشکند پس اگر فقط تعداد کمی دارید می توانید آنها را داخل زمین و نزدیک به هم بکارید تا از یکدیگر حمایت کنند.

سنبل وحشی متعلق به خاورمیانه است. در واقع این سنبلی که در ایران وجود دارد، متعلق به کشور خودمان است. در گذشته دور نخستین بار سنبل در روم و یونان شروع به رویش کرد، اما به کل فراموش شده بود. تا اینکه در قرن شانزدهم توسط ایران به اروپا برده شد و در آنجا هم به محبوبیت رسید. 

نماد و معنی

به طور کلی سنبل نماد عشق، صلح و آرامش است.
بهتر است کمی درمورد رنگهای مختلف سنبل هم بدانید :
سنبل بنفش نمادی برای بخشش و یا عذرخواهی است.
اما سنبل زرد نماد حسادت کردن است!
سنبل سفید نشانگر علاقه و یا آرزوهای خوب برای فرد عزیزی است.
و رنگ قرمز هم نماد تفریح، خلاقیت و از نو ساختن است.

نکاتی قابل توجه هنگام خرید پیاز سنبل

• چند روز مانده به عید به گلخانه ها و گل فروشی ها بروید پیاز سنبل را تهیه کنید.

• این گیاه را می توانید در آب، خاک گلدان و خاک باغچه پرورش دهید.

پیاز گل سنبل نباید معیوب و مریض باشد.

• برای شناسایی پیاز سالم، پیاز سفت و سنگین را انتخاب کنید .

• اگر تازه کارید از طریق دیدن پیاز نمی توانید رنگ گیاه را تشخیص دهید پس از فروشنده بخواهید رنگ گل مورد علاقه تان را به شما بدهد.

• به فروشنده بگویید پیاز مخصوص باغچه و یا گلدان می خواهید. زیرا این پیاز ها متفاوت اند.

روش کاشت و نگهداری

نگهداری سنبل نسبت به سایر گلها کمی متفاوت است و همانطور که گفتیم باید دقت بیشتری در نگهداری از آن به خرج دهید.
در فصول سرد ( زمان خفتگی گیاه)، آن را مرتبا آبیاری کنید تا برای رشد مجدد آماده شود. هر سال به خاک آن کود اضافه کنید تا به این ترتیب نیازهای سنبل به مواد معدنی برطرف شود. سنبل هم مانند بسیاری از گیاهان بهاری، پیاز دارد و باید در خاک کاشته شود.

می‌توانید آن را در یک گلدان زیبا بکارید و در داخل منزل از آن نگهداری کنید. اما اگر سنبل را به صورت شاخه‌ای تهیه کرده اید،بهتر است آن را در یک گلدان شفاف قرار دهید. باید هر روز میزان آب و تمیزی آن را چک کنید، چون سنبل نسبت به باکتری بسیار حساس است.

معطربودن

سنبل به عطر شیرین و دلنشینش معروف است!

نویسنده این مقاله

آیا این مقاله مفید بوده است؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 لطفا نظرات و پیشنهاد خود را با ما به اشتراک بگذارید
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها