معرفی گل پامچال Primrose 1

گل پامچال با نام علمی Primula vulgaris از جمله گیاهان علفی هست که با استفاده از لقاح مصنوعی حدودا ۴۰۰ الی ۵۰۰ گونه مختلف از آن به وجود آمده؛ این گیاه از خانواده Primulaceae بوده و امروزه در بسیاری از مناطق مختلف یافت می شود. 

از گیاه پامچال شش گونه علفی زودرس و بهاره در ایران وجود دارد که شامل پامچال الوان، هفت رنگ، لرستانی و… می شوند که برخی از آنها تنها در ایران رشد کرده اند.

مناسب ترین دما برای گل پامچال، دمای معمولی اتاق یعنی چیزی در حد ۲۰ درجه سانتی گراد می باشد و ارتفاع این گیاه ۲۵ الی ۶۰ سانتی متر است.

پامچال یک گل زود رس است که در انواع مختلفی از جمله بهاره و چندساله وجود دارد اما اکثر گونه هایی که در بازار فروخته می شوند به صورت گیاهانی یک ساله هستند؛ اما با وجود این که که گل پامچال گیاهی فصلی است، مراقبت درست از آن در باغچه یا گلدان ها باعث افزایش طول عمر آن می شود. زادگاه طبیعی گل پامچال مناطق کوهستانی مرطوب یا نقاط صخره ای که رطوبت بالایی دارند می باشد و به صورت خودروی در آنها رشد می کند. به همین دلیل باغچه هایی که با سنگ تزئین شده اند برای گل پامچال مناسب اند و با کاشت گیاه جلوه ای زیبا به خود می گیرند.

برگ های گل پامچال گرد یا تخم مرغی، با رنگی سبز و کرک روی آنها رشد می کنند و گل های این گیاه به صورت تکی، فشرده و درشت در وسط برگ ها ظاهر می شوند و طیف رنگی متنوعی از جمله زرد،‌ صورتی، سفید، آبی، قرمز، مسی، ارغوانی و… را شامل می شود که عطری خوشبو و دلنشین دارند. 

پامچال گیاهی مقاوم به سرما و جابجایی ودر واقع گیاهی  نشائی است در صورتی که قصد خرید نشاء آماده دارید و مقصودتان انتقال آن به باغچه است، بهتر است پامچالهایی را انتخاب کنید که فقط یک ماه از عمرشان گذشته و سه یا چهار سانتی متر رشد کرده اند.

نیازهای گل پامچال

دما: پامچال به سرما مقاوم است ولی دمای مناسب برای رشد آن به طور متوسط ۱۵-۱۲ است. آنها را تا زمانی که ۳ تا ۴ جوانه گل دیده شود در دمای ۵ تا ۷ درجه پرورش می دهند و زمانی که جوانه های گل دیده شدند (دی- اسفند)، می توان در دمای ۱۳درجه پیش رس کرد.

آب و هوای خنک را بسیار دوست دارد و دمای هوا را تا ۲۶ درجه می تواند تحمل کند و گرما که زیاد شود کم کم گلها و برگهای خود را از دست می دهد.

مدت پیش رس کردن به طور معمول بین ۲ تا ۴ هفته است. اگر این عمل پیش از نمایان شدن جوانه های گل انجام شود به تشکیل گل های ضعیف و برگ های زیاد می انجامد. پیش رس کردن در دمای بالاتر از ۱۳ درجه باعث بلند و ضعیف شدن ساقه گل می شود. به طور کلی برای گل دهی به دمای کم نیاز دارد و دمای بالا از گل دهی جلوگیری می کند.

آبیاریآبیاری این گیاه خیلی زیاد است. به گونه ای که هیچ گاه نباید اجازه دهید تا سطح خاک خشک شود.

نور: گل پامچال نور کامل و غیر مستقیم نیاز دارد و محیط نیم سایه با نور کافی بسیار مناسب است؛ البته در زمستان چون نور پخش و کم است باید 2 تا 6 ساعت نور مستقیم دریافت کند ولی بیشتر نه چون گیاهی روز کوتاه است و روز بلند و نور زیاد و شدید مانع گل دهی آن می شود. نور خیلی کم هم ضرر دارد و باعث ریزش گل، عدم شکوفایی غنچه ها و رنگ پریدگی کلی گیاه می شود.

رطوبت: نیاز آبی این گیاه بالاست و هرگز نباید خاک گلدان خشک شود. از نظر رطوبت نسبی، گیاه به رطوبت بالا (۹۰-۷- درصد) نیاز دارد.

خاک و کود: بهترین خاک برای پامچال خاک سبک، غنی، با تهویه و زهکش مناسب و مرطوب نه خیس نیاز دارد و به خاک آهکی و قلیایی حساس است.

ترکیب مناسب خاک می تواند 1) خاک باغچه + خاکبرگ پوسیده + پیت ماس  2) خاک باغچه + خاکبرگ + پیت ماس + کود دامی پوسیده + پرلایت + کوکوپیت باشد.

تعویض گلدان بعد از فصل گل دهی انجام گیرد. به نیتروژن، فسفر، یتاسیم و آهن نیاز دارد و در فصل رشد هر ماه یکبار با کود مایع کودهی انجام دهید. البته در شرایط آبیاری زیاد خیلی زود دچار کمبود منگنز می شود و باید از ریزمغذی ها همراه با کود اصلی استفاده کرد.

پامچال گیاهی مقاوم به سرما و جابجایی و در واقع گیاهی نشایی است. در صورتی که قصد خرید نشاء آماده دارید و مقصودتان انتقال آن به باغچه است، بهتر است پامچالهایی را انتخاب کنید که فقط یک ماه از عمرشان گذشته و سه یا چهار سانتی متر رشد کرده اند. پامچال در گلخانه های سرد که درجه حرارتش کمتر ۱۰ درجه باشد، تولید جوانه های گل نموده و در این صورت در زمستان به گل می نشیند. هر قدر که بعد از تشکیل غنچه ها هوا گرمتر شود گلهایش زودتر باز می شوند.

تکثیر گل پامچال

تکثیر این گیاه به ۲ صورت انجام می‌شود: ۱- بذر ۲- تقسیم بوته

۱- بذر: در مورد روش اول می‌توان گفت قبل از کشت، گلدان‌ها را از خاک غنی از شن خاکبرگ و کود‌های گیاهی پر کرده و دانه‌ها را در عمق 5 میلیمتری خاک بکارید. بوته این گیاه را در اوایل پاییز در گلدان بکارید، گل پامچال برای رشد نیازمند رطوبت و درجه حرارت خنک است.

گلدان را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. ph مناسب خاک برای رشد گیاه ۶.۵ است. خاک گلدان باید همیشه مرطوب باشد، برای زه‌ کشی بهتر است در کف گلدان ۲ یا ۳ سوراخ ایجاد کنید. آبیاری گیاه باید حداقل ۳ بار در هفته انجام گیرد و خاک گلدان قبل از آبیاری مجدد مرطوب باشد.

توجه شود که بذر گیاه پامچال به سرعت به خواب می‌رود و قوه نامیه (قدرت جوانه‌زنی‌ و به وجود آمدن گیاه از بذر) خود را از دست می‌دهد، پس تکثیر به روش بذر روش مناسبی برای تکثیر این گیاه نیست.

۲- تقسیم بوته: در روش دوم که تقسیم بوته نام داشت، گیاه را از درون گلدان خارج کرده و ریشه‌های آن را تقسیم می‌کنند و در گلدان‌های جداگانه می‌کارند که این کار بسیار متداول است. برای انجام این کار، گلدان را آبیاری کرده تا خاک و ریشه‌های گیاه به طور کامل خیس شوند، سپس گیاه را از درون گلدان بیرون کشیده و با استفاده از دست و اگر لازم بود چاقو، ریشه‌ها را به تعداد دلخواه تقسیم می‌کنیم و در گلدان‌های جدید می‌گذاریم.

شرایط گلدان‌ها برای تکثیر گل پامچال به روش تقسیم بوته همانند گلدان‌هایی می‌باشد که بذر در آنها کاشته می‌شود، با این تفاوت که گلدانی که بوته تقسیم شده در آن است به نسبت آبیاری و مواد غذایی مقداری نیاز بیشتری دارد.

آفات و مشکلات خاص: مشکلات متعددی مانند زردی، سوختگی حاشیه برگ ها و سوختگی می تواند در اثر آبیاری بیش از حد، PHبالا (کلروز آهن)، و کمبود منیزیم ایجاد شود. سمیت آمونیوم، نیتروژن زیادی . EC  بالا می تواند منجر به آسیب دیدگی ریشه و نیز مشکلات برگی شود. برگ های بزرگتر از حد، در اثر نیتروژن زیادی یا دمای بالا ایجاد می شود.

اگر برگ ها بیش از اندازه بزرگ شوند، یا بر اثر نیتروژن زیاد است و یا دمای بالای هوا اسن و در صورتی که برگ های گیاه زرد شد، کمبود آهن علت ان است. با کود آهن تغذیه کنید.

لطفا نظر خودتون را برای ما از طریق پایین این صفحه ارسال کنید و ایده های جدید و دیدگاه هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.

اگر این گل جزو انتخاب های شما گردید. میتوانید آن را از سایت نهالیاب خریداری کنید جهت خرید بر روی لینک زیر بزنید

لینک خرید گل پامچال

نویسنده این مقاله

آیا این مقاله مفید بوده است؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 لطفا نظرات و پیشنهاد خود را با ما به اشتراک بگذارید
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها