معرفی گل جعفریmarigold 0

گل جعفری گیاهی زیبا با گلبرگ های ظریف، پرپشت و خوشبو با رنگهای متنوع است که بسیار مقاوم در برابر گرما و تغییرات غیر منتظره دما می باشد. این گل رشد سریعی دارد و بوته های فشرده آن خیلی زود باغچه را با برگ و ساقه های سبز خود پر می کنند.

در میان گل‌های یک ساله، این گل جزو دست و دل‌بازترین گل‌ها است و طیفی از رنگ‌های طلایی، مسی، و برنجی را باغچه‌های تابستانی و پاییزی ما وارد می‌کند. یکی از دلایل محبوبیت گل جعفری، احتمالاً به این بازمی‌گردد که می‌تواند در تمام طول تابستان گل‌های روشن و زیبایی بدهد.

انواع گل جعفری :

• جعفری گل درشت (Tagetes_erecta) با ارتفاع حدود 90 تا 150 سانتی‌متر، بلندترین گونه به شمار می رود. آن‌ها گاهی اوقات به عنوان گل‌های جعفری آفریقایی و یا آمریکایی شناخته می‌شوند.

• گل جعفری فرانسوی (French marigolds)، تا حدی کوچک‌تر و فشرده‌تر هستند. آن‌ها که زیبا و چشم‌نواز هستند، گل‌های جذاب و پررنگ و لعابی داشته و معمولاً از ارتفاع 15 تا 60 سانتی‌متر رشد می‌کنند.

• گل جعفری آفریقایی (Tagetes erecta) تا ۴ فوت رشد کرده و گل‌های بزرگ به رنگ نارنجی یا زرد دارد.

 گل جعفری مینیاتوری(TAGETES PATULA)

گل جعفری توسط بذر تکثیر می شود و در اواسط زمستان در خزانه یا گلخانه ها کاشته می شود. پس از رشد و جوانه زنی (جوانه زنی این گیاه حدود دو هفته طول می کشد) حداقل ده سانتی متر از نهال این گیاه در اواخر فروردین ماه برای رشد بیشتر به سرزمین اصلی منتقل می شود.

شرایط نگهداری گل جعفری

آبیاری

به مقدار متوسطی آب احتیاج دارد، یعنی سطح خاک نباید خشک باشد یا از طرف دیگر نباید زیاد آبیاری شود. بنابراین بهتر است هر زمان که خاک رطوبت خود را از دست داد، آبیاری کنید. البته این گیاه دوره های کوتاه خشکسالی را به خوبی تحمل می کند.

نور

به مکانی با نور کامل و حداقل 6 ساعت تابش مستقیم آفتاب نیاز دارد. کمبود نور یکی از دلایل عدم گلدهی، نازک شدن و حتی ریزش جوانه های گل است. البته اگر دما در تابستان خیلی زیاد است، بهتر است این گیاه را کاشت تا بعد از ظهر در معرض سایه قرار بگیرد. محیط گرم و نور شدید نیز دلایل کوچک بودن گل ها و ضخیم شدن برگ ها و همچنین سوختگی در نوک و حاشیه برگ ها است.

دما

برای رسیدن به بهترین کیفیت گل، درجه حرارت باید 18-22 درجه سانتیگراد در روز و 15-18 درجه سانتیگراد در طول شب باشد. گل جعفری را می توان در مناطقی که سرمای زمستان در محدوده 4 درجه تا -7 در جه سانتیگراد می تواند به زندگی خود ادامه دهد. آن ها دوام می آورند و در واقع چندین سال زندگی می کنند. البته گلدهی مناسب این گیاه در سال آینده به هرس به موقع بستگی دارد که در قسمت هرس توضیح دادم.

خاک

به خاک زهکشی شده خوبی نیاز دارد که نه آب اضافی را از آبیاری جذب کند و نه آن را حفظ کند. بنابراین می توان از مخلوط خاک برگ + خاک معمولی + کود گاو بسیار پوسیده استفاده کرد.

هرس

این گیاه را می توان به گونه ای هرس کرد که زمان گلدهی آن افزایش یابد، اما این کار باید در زمان مناسب انجام شود. بنابراین، هنگامی که جوانه انتهایی تشکیل شد و بسیار جوان است (قبل از باز شدن گل ها)، می توان آن را به همراه جفت برگ های پایین از گیاه اصلی جدا کرد. در طول فصل گلدهی، جدا شدن گل های پژمرده باعث طولانی شدن زمان گلدهی گیاه می شود زیرا انرژی گیاه به جای تولید بذر صرف تولید گل های جدید می شود.

اگر این گیاه سال ها نگه داشته شود، می توان ساقه های بسیار طولانی این گیاه را که در گل بوده و گلدهی آنها تمام شده است، از فاصله نیم سانتی متر از نزدیکترین شاخه در مناطق تحتانی ساقه قطع کرد. اتصالات پایین با دو برش مشخص شد، تا دسترسی به گلدهی فوقانی را تسهیل کند.

تغذیه و کوددهی

در طول فصل رشد، هر 3-3 هفته یک کود محلول در فرمول 15-15-15 قابل استفاده است.

تکثیر

کشت بذر روش اصلی تکثیر این گیاه است. بذر را می توان در بستر اصلی پس از خطر سرما و در فصل بهار در بستر اصلی کاشت، یا اگر می خواهیم زودتر از حد معمول گل گیاه را بدست آوریم، این می تواند 6-8 هفته قبل از از بین رفتن سرمای زمستان و البته کاشت گیاه در محیط داخلی باشد بذر گیاه و انتقال گیاهان جوان به محیط خارج از خانه پس از زمستان، در این صورت پس از یکی دو هفته از زمان حمل و نقل و انتقال شاهد گلدهی مناسب این گیاهان خواهیم بود.

برای کاشت بذر می توان از مخلوطی از خاک برگ و خاک منظم استفاده کرد. بذرها را می توان با لایه نازکی از خاک پوشاند و بذرهای این گیاه برای جوانه زنی به نور احتیاج ندارند. جوانه زنی بذر در 7-5 روز در دمای 26-24 درجه سانتیگراد اتفاق می افتد، بعد از جوانه زنی بذر می توان دما را به 21-29 درجه سانتی گراد کاهش داد. 6-7 هفته پس از جوانه زنی بذر، گیاه به اندازه کافی بزرگ شده و می تواند گل دهد.

آفات و بیماری

گفته می شود جعفری به دلیل رایحه خود می تواند برخی آفات را به خود دفع کرده و به آنها آلوده نشود، به همین دلیل کشاورزان در برخی مناطق ترجیح می دهند این گیاه را با گیاهانی مانند گوجه فرنگی بکارند. پرورش فلفل قرمز، بادمجان، سیب زمینی و تنباکو برای کاهش فعالیت آفات در محصولات آنها، اگرچه هنوز مطالعات آزمایشگاهی و علمی اثبات اثربخشی آنها نیست.

اما این مطالعات نشان دهنده تأثیر مثبت گل جعفری فرانسوی در کاهش فعالیت نماتدهایی است که در خاک کار می کنند. در میان آفات مراقب کنه های عنکبوت (به ویژه در هوای گرم و مرطوب) و تریپس باشید. بیماری هایی مانند کپک پودری، فلور و لکه های برگ نیز از جمله بیماری هایی هستند که می توانند در شرایط عدم تهویه مناسب در اطراف گیاهان، آبیاری بیش از حد و خیس شدن برگ ها، به ویژه در طول شب تا صبح رخ دهند.

در ادامه کلیپی از تولید این گل در گلخانه نهالیاب قرار میدهیم امیدوارم از آن لذت ببرید.

لطفا نظرات خود را از طریق پایین این صفحه با ما اشتراک بگذارید.

اگر این گل نظر شما را به خود جلب کرده و خوش تون اومده از طریق لینک زیر میتوانید اقدام به خرید کنید.

لینک خرید گل جعفری

نویسنده این مقاله

آیا این مقاله مفید بوده است؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 لطفا نظرات و پیشنهاد خود را با ما به اشتراک بگذارید
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها