معرفی گل آزالیا(Azalya) 2

گیاه بسیار زیبای آزالیا به گل صدتومانی، خرزهره هندی نیز معروف است. ارتفاع و میزان گسترش این گل زیبا به حدود 5/1 متر می رسد. برگچه های آزالیا سبز تیره، نیزه ای و یا تخم مرغی باریک است. آزالیا یک گل عید است که بسیار به خاطر زیبایی که دارد پرطرفدار است.

تکثیر آزالیا

گل آزالیا را می توان از طریق بذر، خوابانیدن شاخه، قلمه و یا پیوند تکثیر کرد. تکثیر آزالیا بیشتر از طریق ریشه دار کردن قلمه در بهار و تابستان صورت می گیرد.

روش خوابانیدن

تکثیر آزالیا به روش خوابانیدن بسیار آسان است. برای تکثیر به روش خوابانیدن باید شاخه‌ای را انتخاب نمایید که کمی آویزان است و به سطح زمین نزدیک‌تر می باشد (در روش خوابانیدن نیاز به جدا شدن شاخه از گیاه مادر نیست). سپس در خاک یک سوراخی به عمق 5 سانتی متری ایجاد  نمایید. بعد شاخه ای از گیاه مادر را در آن قرار داده و با خاک گلدان بپوشانید.

یک سال به شاخه اجازه داده می شود تا ریشه های مستقلی ایجاد کند. پس از اینکه شاخه ریشه داد از گیاه مادر جدا کنید و در گلدان جداگانه بکارید.

 روش قلمه ساقه

روش قلمه زدن رایج ترین روش تکثیر آزالیا است.  بنابراین برای قلمه زدن آزالیا در اواخر بهار تا اواسط تابستان قلمه ها را از شاخه‌های کوتاه انتهای گیاه که نیمه چوبی‌ هستند جدا کنید. قلمه ها باید حدود ۱۰- ۱۵ سانتی‌متر طول داشته باشند. سپس قلمه تهیه شده را در گلدان جداگانه در یک خاک مرطوب و به عمق ۱۵ سانتی‌متر بکارید.

  • بستر کاشت قلمه آزالیا باید حاوی پیت ماس و پرلایت باشد. به نحوی که حداقل نیمی از قلمه‌ها در این بستر فرو رود.
  • حتما قلمه های آزالیا را در جای گرم نگه دارید. همچنین عملیات غبارپاشی و حفظ رطوبت بستر قلمه باعث می شود ریشه دهی قلمه‌ها زودتر صورت بگیرد.
  • جهت حفظ رطوبت می‌توانید با کمک یک کیسه پلاستیکی روی بستر قلمه را بپوشانید.
  • پس از اینکه قلمه‌های آزالیا ریشه دار شدند باید حدود ۲ الی ۴ هفته آنها را در محیطی با دمای ۷ درجه قرار دهید. سپس دما را به حدود ۲ درجه کاهش دهید.

شرایط نگهداری:

رطوبت :

آزالیا عاشق رطوبت است و شما برای تامین رطوبت مورد نیاز آن، می توانید یک زیر گلدانی حاوی سنگ ریزه برای آن تهیه کنید و یا آن را غبار پاشی نمائید.

دمای مناسب :

این گل از گرما متنفر بوده و با هوای گرم سازگار نیست، برای این که آزالیا غنچه بدهد حداقل به ۶ هفته سرما با دمای روزانه حداقل ۱۸ درجه سانتی گراد و شبانه ۱۰ درجه ایی نیاز دارد، هرچند کمتر بودن دما مشکلی برای گل ایجاد نمی کند اما بالا بودن دما ممکن است مشکلاتی را برای گل شما بوجود بیاورد.

کوددهی :

یکی از مهمترین نکات برای نگهداری و پرورش گل آزالیا توجه به تغذیه گیاه است. آزالیا را از اواخر اسفند با کود کامل و کود حاوی آهن کوددهی کنید و این کار را تا اوایل تیر ماه هر دو هفته یکبار انجام دهید. برای کوددهی می‌توانید کود را در آب آبیاری حل و همزمان با آب دادن، به گیاه برسانید.

یک نکته کاربردی برای مراقبت بهتر از گیاه آزالیا، اضافه کردن تفاله چای به خاک گلدان است. تفاله چای PH خاک را اسیدی می‌کند. بدین منظور پیشنهاد می‌کنیم ماهانه یکبار تفاله چای دم شده که سرد شده است (مثلا چای دم شده شب قبل) را به خاک گلدان اضافه کنید تا اسیدیته خاک حفظ شود.

خاک مناسب :

خاک سبک با حاصلخیزی زیاد، PH اسیدی و زهکشی مناسب برای نگهداری و پرورش گل آزالیا در گلدان مناسب است. ترکیب تورب، خاکبرگ و ماسه یا ترکیب یک قسمت خاک پیت ماس، یک قسمت خاک گلدانی، یک قسمت شن و یک قسمت خاک پرلیت انتخاب خوبی برای بستر کاشت آزالیا است.

هرس :

پس از تمام شدن دوره گلدهی آزالیا در فصل بهار آزالیا را هرس نمایید و با هرس آزالیا خود را آرایش نمایید .هرس آزالیا محدود به دوره زمانی خاصی نمی شود و حداکثر تا اوایل تیر ماه می توان آن را هرس نمود و اگر بعد از این تاریخ آن را هرس نمایید زمان کافی برای تشکیل غنچه نخواهد بود و آزالیای شما تولید شاخ و برگ بدون گل می نماید.

نور مورد نیاز :

آزالیا از برخورد مستقیم نور خورشید با خودش متنفر است و تابش مستقیم نور آفتاب به این گل می تواند باعث وارد شدن صدمه به آن شود. این گل در دو فصل سرد سال ( پاییز و زمستان ) برای رشد به نور کامل نیاز دارد اما در تابستان باید آن را در سایه بگذارید.

در ادامه برایتان چند کلیپ از این گل قرار میدهیم.امیدوارم لذت ببرید.

نویسنده این مقاله

آیا این مقاله مفید بوده است؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 لطفا نظرات و پیشنهاد خود را با ما به اشتراک بگذارید
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها