خاک لومی چیست ؟ 2

خاک لومی

درختان و گیاهان برای رشد کردن به شرایط خاصی نیاز دارند. وجود خاک، آب، اکسیژن و دی اکسید کربن، نور خورشید و کلی آیتم دیگر برای رشد نیاز دارند. خاک، یکی از اصلی‌ترین نیازهای گیاهان است. خاک محیط رشد را برای ریشه فراهم می‌کند تا بتواند ریشه‌زایی کند و مواد مغذی را به ساقه و برگ‌ها برساند. خاک لومی شنی یکی از بهترین انواع خاک است که برای رشد درختان مختلف از جمله بادام پیشنهاد می‌شود. این نوع خاک فرمولاسیون خاصی دارد و افراد متخصص می‌توانند آن را تهیه کنند و ارائه دهند. اما برای آشنایی با ویژگی‌های آن می‌توانید با من در نهالیاب همراه باشید تا آن را بهتر بشناسید.

خاک لومی یکی از بهترین انواع خاک برای پرورش انواع گیاهان و درختان است. این خاک ترکیبی از شن و ماسه، گل و لای و خاک رس است و برای افزایش حاصلخیزی زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معمولا این نوع خاک چنین ترکیبی دارد:

·         40-52% شن و ماسه 

·         28-50% سیلت یا گل و لای 

·         7-27% خاک رس 

لومی از ریشه Loam که در زبان انگلیسی به معنی نوعی خاک حاوی خاک رس، ماسه و گل و لای است. خاک لومی، بهترین نوع خاک برای رشد و پرورش گیاهان محسوب می‌شود.

شن و ماسه در این خاک ذرات درشت‌تر هستند و برای تهویه خاک مناسب هستند؛ اما ذرات رس که ریزتر هستند باعث نگه‌داری رطوبت در خاک می‌شوند. اما معمولا درصد خاک رس کم است تا با حفظ رطوبت بیش از حد، مانع از رشد ریشه گیاه نشود.

اندازه ذرات سیلت هم حد فاصل ذرات خاک رس و شن و ماسه است. گل و لای رطوبت را بیشتر از شن و ماسه حفظ می‌کند، اما مواد مغذی کمتری نسبت به خاک رس دارد. اما به هر حال باعث ترکیب و اختلاط شن و ماسه و خاک رس می‌شود. 

گاهی اوقات به خاک ناشی از طغیان آب در کنار رودخانه‌ها هم خاک لومی گفته می‌شود.

چرا خاک لومی برای پرورش گیاهان انتخاب می‌شود؟

باغداران و کشاورزان برای پرورش گیاهان و درختان مثمر به خاک مرغوب نیاز دارند. خاکی که مواد مغذی گیاه را در خود داشته باشد و با داشتن بافتی مناسب، آب را به راحتی به جریان درآورد و به اندازه کافی در خود حفظ کند. در ضمن ریشه گیاهان هم در خاک مرغوب به راحتی رشد می‌کند.

خاک لومی خاکی است که همه این ویژگی‌ها را دارد. این نوع خاک برای کشاورزی و زراعت بسیار ایده‌آل است. چون بافت متخلخلی دارد و سرعت و جریان آب در آن کاملا مناسب است. به این صورت آب کافی به ریشه گیاهان می‌رسد. در ضمن مواد آلی لازم برای گیاه را هم در خود دارد؛ و حتی می‌توان هر چند وقت یک بار آن را با مواد آلی لازم پر کرد.

ویژگی‌های خاک لومی، یکی از بهترین انواع خاک

خاک لومی مزایای زیادی دارد. به همین دلیل در باغبانی و کشاورزی به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به چند مورد از ویژگی‌ها و مزایای این خاک اشاره می‌کنیم.

·         حفظ مواد مغذی

·         امکان حرکت آب و هوا در این خاک

·          همه نوع ذره‌ای با اندازه‌های مختلف در آن وجود دارد

·         فضای کافی برای تهویه خاک و ریشه گیاه

·         حاصلخیزی عالی

·         مغذی بودن

چطور می‌توانیم خاک لومی را بسازیم؟

درست است که ترکیب و میزان تقریبی هر یک از اجزای این نوع خاک مشخص است، اما نمی‌توان با اضافه کردن مقداری رس به شن و ماسه و بالعکس، خاک لومی ساخت. اگر این کار به درستی و طبق اصول انجام نشود، ممکن است چیزی شبیه به سیمان تولید شود.

اول اینکه خاک لومی باید شامل هر سه اجزای فوق باشد و ساخت آن فرآیندی مداوم است. در واقع هر سال مواد آلی آن تجزیه می‌شوند و با تجزیه این مواد، زهکشی خاک بهتر بوده و گیاهان شرایط بهتری برای رشد دارند. علاوه بر این موجودات مفید در خاک جذب می‌شوند و این باعث افزایش سلامتی خاک می‌شود.

از آنجایی که گیاه از مواد عالی موجود در خاک استفاده می‌کند، خاک در هر فصل باید اصلاح شده و مواد آلی به آن افزوده شود. میزان افزایش این مواد به خاک، به نیاز خود خاک ارتباط دارد، اما معمولا یک لایه مواد آلی به خاک افزوده می‌شود و خاک چند سانتی متر بالا می‌آید.

نحوه تشخیص بافت خاک لومی از سایر خاک‌ها

خاک لومی را می‌توان در آزمایشگاه توسط انواع آزمایش‌های خاک‌شناسی بررسی کرد و تشخیص داد. البته افراد با تجربه و کشاورزانی که سال‌ها است کار می‌کنند، می‌توانند بافت خاک را تشخیص دهند و لومی بودن آن را تایید کنند.

برای اینکه بتوانید خاک را تشخیص دهید، ابتدا مقداری از آن را مرطوب کنید. البته نه اینکه خاک کاملا خیس و غرقاب شود. پس از اینکه آن را خیس کردید، در دستتان فشار دهید. اگر خاک لومی باشد، پس از فشار دادن و باز کردن دستتان، شکل خاصی به خود می‌گیرد، سپس ترک می‌خورد و بخش‌هایی از آن جدا می‌شود.

حرف آخر

بسیاری از درختان و گیاهان از جمله نهال بادام برای رشد به خاک لومی نیاز دارند. در صورتی که از این نوع خاک استفاده کنید، رشد ریشه و درخت راحت‌تر و بهتر خواهد بود و محصولات مرغوب‌تری هم خواهد داد. اگر قصد احداث باغستان دارید و می‌خواهید بهترین نتیجه و محصول را بگیرید، می‌توانید خاک لومی را از مراکز معتبر فروش خاک و گلخانه‌ها تهیه کنید.

اطلاعات این مقاله عمومی است و بر اساس اقلیم، شرایط جغرافیایی، آب و هوایی و پروفیل خاک، تصمیم‌گیری متفاوت خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر فرم زیر را تکمیل فرمایید تا مشاورین ما بعد از بررسی شرایط منطقه‌ای شما و ارزیابی آن، شما را راهنمایی کنند. 

منبع: wikipedia | bazram | iranderakht 

نویسنده این مقاله

آیا این مقاله مفید بوده است؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 لطفا نظرات و پیشنهاد خود را با ما به اشتراک بگذارید
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها