انواع خاک و چه خاکی برای کشاورزی و باغداری مناسب است؟ 10

انواع خاک

پیدا کردن یک نوع خاک مناسب کاشت، یکی از مهم ترین عوامل برای رشد گیاهان سالم است. زیرا خاک از مکانی به مکان دیگر متفاوت است. دانستن اینکه از چه خاکی ساخته شده است و چگونه می توان آن را اصلاح کرد، می تواند راه زیادی در باغ داشته باش

خاک چگونه ساخته می شود ؟ خاک از چه ساخته شده است؟

یک قسمت از خاک، سنگ شکسته است. دیگری مواد آلی است که از گیاهان و حیوانات در حال پوسیدگی تشکیل شده است. آب و هوا نیز جزئی از خاک هستند. این مواد با تامین مواد مغذی، آب و هوا به زندگی گیاهان کمک می کنند.

خاک پر از موجودات زنده زیادی مانند کرم های خاکی است که با ایجاد تونل هایی در خاک که به هوادهی و زهکشی کمک می کند، که وظیفه حفظ سلامت خاک را بر عهده دارند. آنها همچنین مواد گیاهی پوسیده را می خورند که از آن عبور کرده و خاک را بارور می کند.

نیمرخ خاک 

نیمرخ خاک به لایه ها مختلف خاک اشاره دارد. اولین مورد از مواد تجزیه شده مانند بستر برگ(leaf litter) تشکیل شده است. لایه سطحی خاک نیز حاوی مواد آلی است و قهوه ای تیره تا سیاه است. این لایه برای گیاهان عالی است. مواد شسته شده، لایه سوم نیمرخ خاک را تشکیل می دهند که عمدتاً از ماسه، سیلت و رس تشکیل شده است. در لایه زیرزمینی، ترکیبی از رس، ذخایر معدنی و سنگ بستر(BedRock) وجود دارد. این لایه معمولا قهوه ای مایل به قرمز یا خرمایی است. سنگ بستر(BedRock) فرسوده و شکسته لایه بعدی را تشکیل می دهد و معمولاً به آن سنگ پوشه یا رگولیت( regolith) می گویند. ریشه گیاه نمی تواند به این لایه نفوذ کند. آخرین لایه نیمرخ خاک شامل سنگهای غیر هوایی است.

تعاریف نوع خاک

سطح زهکشی و مواد مغذی خاک به اندازه ذرات یک نوع خاک مختلف بستگی دارد.

خاک شنی: یک نوع از خاک، خاک شنی است. شن داخل خاک در واقع ذرات کوچک سنگ فرسایش یافته است. شن نسبتاً درشت و سست است به طوری که آب می تواند به راحتی از میان آن گذر کند. این خاک برای زهکشی خوب است اما برای رشد گیاهان مناسب نیست چراکه خاک شنی آب یا مواد مغذی را نگه نمی دارد.

سیلت:

نوع دیگر خاک، سیلت است. سیلت را می توان به صورت شن نرم در نظر آورد. سیلت آب را بهتر از شن نگه می دارد. اگر شما مقداری سیلت خشک را در دستتان نگه دارید آن را تقریباً مثل آرد احساس می کنید. اگر آب را به سیلت داخل دستتان اضافه کنید، احساس می کنید نرم و لیز است.

خاک رس: خاک رس بسیار ریز دانه است. ذرات خاک رس حتی از سیلت کوچک ترند، بنابراین فضای بسیار کمی بین دانه های ریز آن برای گردش هوا یا آب وجود دارد. درنتیجه، آب خیلی خوب از خاک رس عبور نمی کند و یا فضا برای رشد ریشه های گیاهان فراهم نمی شود. اگر شما کشاورز بودید، دوست نداشتید بیشتر مزرعه تان از خاک رس تشکیل شده باشد. اما اگر کوزه گر بودید، فکر می کردید که خاک رس بهترین نوع خاک است. هنگامی که رطوبت به خاک رس اضافه می شود، می توان از آن یک کاسه سفال یا آجر ساختمانی درست کرد.

خاک لوم :ما می توانیم لوم را هم به عنوان نوع چهارم خاک در نظر بگیریم اگرچه این خاک در واقع ترکیبی از شن، سیلت و خاک رس است. خاک های لوم بسته به این که چه مقدار از هر نوع از ذرات خاک در آنها موجود باشد با هم متفاوتند. به طور کلی خاک لوم خاک دلخواه باغبان ها است. خاک لوم نوعی خاک است که رطوبت را در خود نگه می دارد و همچنین برای زهکشی خوب است. اگر شما لوم را در دستتان نگه دارید، می توانید آن را به قالب یک توپ درآورید، اما توپی که به راحتی از هم می پاشد.

بافت خاک های مختلف را می توانید با ماسه و رس اضافی و با افزودن کمپوست تغییر دهید. کمپوست جنبه های فیزیکی خاک را تقویت می کند که خاک سالم تری تولید می کند. کمپوست از مواد آلی تشکیل شده است که در خاک تجزیه می شود و حضور کرم های خاکی را تشویق می کند.

نویسنده این مقاله

آیا این مقاله مفید بوده است؟

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 لطفا نظرات و پیشنهاد خود را با ما به اشتراک بگذارید
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس

امتیاز بینندگان:۱ ستاره ها