کدام نهال بادام بهتر است ؟ مرغوب ترین نهال بادام چیست ؟ پرفروش ترین نهال بادام کدام است و چطور می‌توانیم پربارترین نهال بادام را پرورش دهیم؟ 5

یکی از مهم‌ترین مواردی که در خرید بادام مطرح می‌شود، انتخاب نوع و نژاد نهال است. اگر ندانیم کدام نوع بادام به منطقه ما و آب و هوایی که در آن فعالیت کشاورزی داریم، می‌خورد، ممکن است کلی ضرر کنیم. به همین دلیل باید بدانیم هر یک از ارقام بادام چه ویژگی‌هایی دارند، چطور کشت و نگهداری می‌شوند و باردهی آن‌ها به چه صورت است. به این صورت سردرگم نمی‌شویم و می‌توانیم بهترین نهال بادام را انتخاب کنیم. به دلیل اهمیت این موضوع، تصمیم گرفتیم بهترین ارقام بادام را معرفی کنیم. با من در نهالیاب همراه باشید تا به جواب همه سوالاتتان برسید.

نکات مهم در انتخاب بهترین نهال بادام

وقتی می‌خواهید بهترین نوع نهال بادام را برای کشت و پرورش انتخاب کنید، توجه به یک سری نکات اهمیت زیادی دارد. مثلا باید به آب و هوای منطقه‌ مورد نظر توجه کنید. سردسیر یا گرمسیر بودن منطقه خیلی اهمیت دارد. اگر به چنین نکاتی توجه نکنید، ممکن است نژاد نامناسبی برای منطقه خودتان انتخاب کنید و بعدا ضرر زیادی ببینید.

به طور کلی مناطقی که زمستان‌های معتدل و تابستان‌های گرم دارند، بهترین مکان برای کشت و پرورش بادام محسوب می‌شوند. البته برخی توانایی مقاومت در برابر سرمای شدید را دارند و بازدهی برخی دیگر در این شرایط کمتر می‌شود. 

اما معمولا عملکرد بادام‌های زود گل با سرمای هوا کاهش پیدا می‌کند و شکوفه‌ها در همان ابتدا از بین می‌روند. اما ارقام دیرگل در مناطقی مثل آذربایجان که سرمای دیررس بهاره دارند، بهتر رشد می‌کنند. پس به طور کلی هر نوع بادامی که برای کشت انتخاب می‌کنید، باید با آب و هوا و شرایط جوی، خاک و … همان منطقه متناسب باشد. در این صورت بهترین نهال بادام محسوب می‌شود.

بهترین رقم بادام چیست ؟ – محل کشت بهترین ارقام بادام

همانطور که گفتیم بهترین نهال بادام به منطقه انتخابی و شرایط لازم برای همان بادام بستگی دارد تا بیشترین بازدهی و عملکرد را داشته باشد. به طور کلی دو نوع بادام داریم. بادام شیرین که شکوفه‌ای سفید و صورتی دارد و بادام تلخ که شکوفه‌های آن سفید است.

در حال حاضر حدودا 30 رقم بادام وجود دارد که هر یک شرایط و ویژگی‌های خاص خود را دارند. برخی بومی ایرانی محسوب می‌شوند. مانند:

  • مامایی
  • تاجری
  • بی نظیر
  • سنگى مشهد
  • منقا
  • کاغذی
  •  محب علی
  • شاهرودی 12
  • آذر
  • سهند
  • و شکوفه

برخی دیگر هم ریشه خارجی دارند ولی در حال حاضر در ایران هم کشت می‌شوند. مانند:

  • یلدا
  • فرانیس
  • و نان پاریل

مناطق شمال غرب کشور مثل آذربایجان غربی میزبان ارقامی مثل آذر، سهند، شکوفه و نان پاریل است. همچنین بادام‌های شاهرودی 12، شاهرودی 21 و نان پاریل در شمال شرق به عمل می‌آیند. مرکز کشور هم میزبان ارقام مامایی، ربیع و سفید است.

ویژگی‌های ارقام بادام

درختان بادام و میوه آن‌ها، هر یک شرایط خاصی برای رشد و خصوصیات مربوط به خودشان را دارند. مثلا بادام‌های آذر، شکوفه، سهند و شاهرودی 12 برای مناطق سردسیری مناسب‌تر هستند. این بادام‌ها دیرگل هستند و مقاومت خوبی در برابر سرمای بهاره دارند.

از طرفی ارقامی مانند بادام کاغذی، منقا، سفید و نجف آبادی، زودگل هستند و بهتر است در مناطق گرمسیر کاشته شوند. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که دیرگل بودن ویژگی خوبی است؛ اگر درختان گرده‌زا هم دیرگل باشند، عملکرد گیاه بسیار بهتر می‌شود.

بادام پوست کاغذی، بهترین نهال بادام برای کاشت در ایران

بادام کاغذی هم بین مصرف‌کنندگان و هم بین باغداران محبوبیت خاصی دارد. این بادام همانند اسمش پوست نازکی دارد و مغز آن به راحتی با دست جدا می‌شود. این نوع بادام زود گل محسوب می‌شود و به خاطر رشد سریع، بازده خوبی هم دارد.

بازدهی درخت بادام کاغذی معمولا 5 سال پس از کاشت نهال است و بین 25-30 سال باردهی دارد. پس از این زمان باردهی آن کمتر می‌شود. این نوع بادام برای بارور شدن نیاز به گرده افشانی دارد. بهترین رقم بادام برای گرده افشانی نهال بادام کاغذی، بادام حریر است. کافی است چند درخت بادام حریر هم در کنار بادام‌های کاغذی بکارید تا گرده افشانی به صورت خود به خودی انجام شود و عملکرد درخت بیشتر شود.

همانطور که گفتیم این درخت زودگل است و اگر سرمای بهار شدید باشد، ممکن است به آن آسیب برساند. پس حتما منطقه مناسبی برای کاشت این نوع بادام انتخاب کنید.

نهال بادام یلدا، یکی از بهترین ارقام بادام کاغذی

بادام یلدا که خواستگاه آن به آمریکا برمی‌گردد و غیر بومی است، پوستی کاغذی دارد. این بادامِ اصلاح شده کیفیت خیلی خوبی دارد و محصولی اقتصادی محسوب می‌شود. نهال بادام یلدا سریع رشد می‌کند و عمر مفید آن بین 35-45 سال است.

این نوع بادام به خوبی رشد می‌کند و میان‌گل محسوب می‌شود. پس اگر در مناطق کوهستانی و نیمه کوهستانی کاشته شود و سرمای بهاری دیررس اتفاق بیفتد، شکوفه‌های آن از بین می‌روند. بنابراین بهتر است در مناطق معتدل و کوهپایه‌ای کشت شود. در ضمن کیفیت میوه آن بسیار بالا است و مغز آن، 50% از کل میوه را تشکیل می‌دهد.

بادام فرانیس، بهترین نهال بادام درختی

بادام فرانیس یا فراگنس، ریشه‌ای فرانسوی دارد و گونه‌ای قوی محسوب می‌شود. این نوع بادام دیرگل است و عملکرد خیلی خوبی دارد. همچنین فرآیند برداشت و پوست‌کنی آن راحت است. مغز بادام فرانیس 40% از کل بادام را تشکیل می‌دهد و طعم خیلی خوبی دارد. تقریبا 50% از میوه‌های این بادام دوقلو هستند و از هر درخت، 15 کیلو بادام با پوست چوبی به دست می‌آید.

پوسته بادام فرانیس تقریبا کاغذی است و  هر درخت بادام فرانیس، بین 10-15 کیلو بادام (با پوست چوبی) می‌دهد. بهتر است درختان بادام فرانیس با فاصله 4-5 متری از یکدیگر کاشته شوند.

نهال بادام شکوفه، بهترین نهال بادام ایران

بادام شکوفه که زادگاه آن فرانسه است، از ترکیب و پیوند دو نوع بادام دیگر تشکیل شده است. اینو نوع بادام در مناطق کوهستانی می‌روید و شهرت زیادی در این مناطق دارد. از آنجایی که بادام شکوفه دیرگل است، برای میوه دادن در فصل تابستان به سرمای شدید و طولانی زمستانی نیاز دارد.

نوعی بادام دیرگل و ولی با کیفیت است که معمولا در ایران تولید می‌شود. پوست آن تقریبا سفت ولی طعم آن شیرین بوده و درصد مغز آن به نسبت سایر بادام‌ها، بیشتر است و تقریبا 60% از کل میوه را تشکیل می‌دهد. درخت بادام شکوفه به مدت 35-45 سال میوه می‌دهد.

بادام آذر، دیرگل ترین نهال بادام

بادام آذر به عنوان یکی از بهترین نوع نهال بادام در ایران شناخته می‌شود و کیفیت خیلی خوبی دارد. این بادام ترکیبی از نژادهای ایتالیایی و فرانسوی است و سطح کیفیت تازه‌ای دارد.

خرید نهال بادام آذر برای کشت تجاری انتخاب خوبی است. پوست چوبی بادام آذر تقریبا کاغذی است و می‌توان پوست سبز کرک‌دار آن را به راحتی جدا کرد.

آذر که به عنوان بهترین نهال بادام در ایران شناخته می‌شود، بسیار دیرگل است، مقاومت خوبی در برابر سرمای زمستان و بهار دارد و برای مناطقی که سرمای بهاره دارند مناسب است. همچنین بعد از سال سوم شروع به باردهی می‌کند و از سال پنجم به بعد، بازدهی آن به اوج می‌رسد. عمر مفید آن هم 40 سال است.

نهال بادام پسته ای

بادام پسته‌ای، یکی دیگر از درختان بادامی است که مبدا آن ایران است؛ و البته در کشورهای آسیای غربی هم کشت می‌شود. این نوع بادام در برابر آب و هوای گرم و خشک مقاوم است و توجه به این نکته در زمان خرید نهال اهمیت زیادی دارد. البته می‌توان آن را به صورت دیمی هم پرورش داد.

شکوفه بادام پسته‌ای زود گل و دیررس محسوب می‌شود و میوه آن در ماه‌های مرداد و شهریور می‌رسد. یکی از تفاوت‌های اصلی این نوع بادام با سایر ارقام بادام، عمر مفید آن است که معمولا 20 سال و نهایتا 25 سال است. مغزی شیرین و تیره دارد و پوستی چوبی آن خیلی ضخیم است.

نهال بادام سنگی

بادام سنگی، یکی از محکم‌ترین پوست‌ها را در بین ارقام بادام دارد و گونه‌ای مقاوم محسوب می‌شود. تا جایی که در برابر کم آبی می‌تواند مقاومت خوبی از خود نشان دهد و به صورت دیمی هم پرورش می‌یابد. اگر در مناطق بسیار خشک با بارندگی کم فعالیت می‌کنید، نهال بادام سنگی می‌تواند بهترین انتخاب باشد.

نکته‌ای که در رشد و پرورش این نوع بادام اهمیت دارد، این است که باید در دو سال اول به صورت دستی آبیاری شوند و از سال سوم به بعد آبیاری دیمی برای آن‌ها کافی خواهد بود.

28-40% از کل این میوه، مغز درشت آن است که رنگ تیره‌ای هم دارد و بسیار شیرین است. این نوع بادام هم به خاطر نیاز کم به آب و کیفیت بالایی که دارد، محبوبیت زیادی دارد.

نهال بادام مامایی، یکی از بهترین ارقام بادام ایرانی

این نوع بادام رگ و ریشه ایرانی دارد و یکی از خوشمزه‌ترین ارقام بادام است. مغز آن گاها دو قلو است، 50% از کل بادام را تشکیل می‌دهد و یکی از تجاری‌ترین ارقام بادام محسوب می‌شود. بادام مامایی معمولا در استان‌های چهار محال و بختیاری و آذربایجان غربی تولید می‌شود و بهترین نهال بادام مقاوم به سرما محسوب می‌شود.

شکوفه این نوع بادام دیرگل و گاهی میان گل است و میوه آن تقریبا زود می‌رسد. به همین دلیل زودتر از سایر بادام می‌رسد و راحت به عنوان نوبرانه فروش می‌رود.

درخت بادام مامایی در مناطق سردسیری خیلی خوب عمل می‌آید و بین 30-40 سال هم عمر مفید دارد. مغز درشت و چرب آن در مصارف بهداشتی کاربرد دارد و طعم بی نظیر آن، بادام مامایی را به یکی از محبوب‌ترین بادام‌ها در ظرف آجیل تبدیل کرده است.

بادام سهند، یکی از پربارترین درختان بادام

بادام سهند که به آن بادام جان سخت هم گفته می‌شود، بیشتر از مناطق میاندوآب می‌روید. به این دلیل به آن جان سخت می‌گویند که در برابر سرما، بیماری‌ها و آفات مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. باغداران آن را بیشتر در مناطق کوهستانی و معتدل پرورش می‌دهند.

مغز این نوع بادام تیره و طعم آن شیرین است و از آن در شیرینی‌پزی و صنعت مواد غذایی استفاده می‌شود. مغز بادام سهند تنها 30% از کل بادام را در بر گرفته است و با این حال طرفداران زیادی دارد.

بادام شاهرودی، یکی از بهترین ارقام بادام

بادام شاهرودی در بین سایر ارقام بادام خیلی معروف است و حتی آن را به عنوان بهترین نهال بادام می‌شناسند. این نوع بادام از 21 رقم مختلف تشکیل شده است که همه آن‌ها بومی ایران هستند. نسبت مغز این بادام به کل آن معمولا کمتر از سایر ارقام بادام است، با این وجود محبوبیت زیادی دارد.

چاغاله یا بادام شاهرودی نارس طرفداران زیادی دارد و مغز رسیده آن هم در شیرینی‌پزی کاربرد دارد.

بادام کاغذی یا نجف آبادی، یکی از محبوب‌ترین ارقام مختلف نهال بادام

بادام کاغذی نجف آباد که به آن بادام نازکه هم گفته می‌شود، به عنوان بهترین نهال بادام در مناطق مرکزی ایران شناخته می‌شود. این بادام که زود گل و دیررس محسوب می‌شود، مغزی درشت، شیرین و روشن دارد.

بادام کاغذی مقاومت خوبی در برابر کم آبی دارد. پوسته این نوع بادام خیلی کم حجم و نازک است و مغز آن 55% از کل میوه را تشکیل داده است. بیشترین آمار صادرات بادام در کشور ما مربوط به همین نوع بادام است و در آجیل و خشکبار به صورت خام و بوداده مصرف می‌شود.

بادام تونو، یکی از بهترین نژادهای بادام

بادام تونو در کشور ما هم کشت و تولید می‌شود، اما در اصل مربوط به کشور ایتالیا است. این نوع بادام دیرگل و زودرس بوده و محبوبیت زیادی بین کشاورزان و باغداران دارد. البته عملکرد بالای آن در مناطق کوهپایه‌ای هم دلیل دیگری برای محبوب بودن آن است.

این درخت از سال سوم کاشت شروع به میوه دادن می‌کند و عملکرد تجاری و اقتصادی آن از سال پنجم شروع می‌شود. هر درخت بادام سالانه 60-70 کیلوگرم بادام می‌دهد و عمر مفید آن تا 40 سالگی است.

بادام خوشه‌ای (سوپرنوا)

بادام سوپرنوا یکی دیگر از ارقام بادام بومی ایتالیا است که در ایران هم کشت می‌شود. این نوع بادام در سال‌های اخیر محبوب شده است و برای صادرات هم بسیار اقتصادی و تجاری است.

بادام خوشه ای دیرگل است و در مناطق کوهپایه‌ای عملکرد بهتری دارد. سن بهره‌وری اقتصادی بادام سوپرنوا 9 سالگی است ولی از طرف دیگر 1.5-2 برابر سایر ارقام بادام محصول می‌دهد. تقریبا 50% از بادام‌های این درخت نیز دوقلو هستند که محصول آن را فوق‌العاده‌تر می‌کند.

بالاخره بهترین نهال بادام کدام است ؟

در این مقاله با ارقام بادام و ویژگی‌های هر یک آشنا شدیم. برخی از ارقام بادام باروری و عملکرد بهتری دارند و می‌توانند به عنوان بهترین نهال بادام شناخته شوند، اما باز هم این موضوع به شرایط کاشت، مراقبت و منطقه مورد نظر بستگی دارد. 

برخی از ارقام بادام در مناطق گرمسیر بازدهی بیشتری دارند و برخی دیگر محصول بیشتری در مناطق سردسیری می‌دهند. رسیدگی به درختان، آبیاری به موقع، کوددهی و سمپاشی هم در عملکرد آن‌ها تاثیر دارد. اگر قصد خرید بهترین نهال بادام را دارید و نمی‌دانید چه نوع نژاد و رقمی خریداری کنید، از پشتیبانی نهالیاب کمک بگیرید.

قیمت بهترین نهال بادام چقدر است؟

نهالیاب به عنوان ارائه دهنده ارقام مختلف نهال بادام و سایر میوه‌ها، بهترین، با کیفیت‌ترین نهال‌ها را با قیمت مناسب به فروش می‌رساند. در صورتی که قصد خرید عمده‌ای داشته باشید، می‌توانید نهال مورد نظر خود را با قیمت مناسب‌تر هم تهیه کنید. کافی است به صفحه اصلی نهالیاب بروید و نهال مورد نظر خودتان را جستجو کنید.

 

اطلاعات این مقاله عمومی است و بر اساس اقلیم، شرایط جغرافیایی، آب و هوایی و پروفیل خاک، تصمیم‌گیری متفاوت خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر فرم زیر را تکمیل فرمایید تا مشاورین ما بعد از بررسی شرایط منطقه‌ای شما و ارزیابی آن، شما را راهنمایی کنند. 

 

منبع: paliznahal | ariyanahal   

 

نویسنده این مقاله

آیا این مقاله مفید بوده است؟

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 لطفا نظرات و پیشنهاد خود را با ما به اشتراک بگذارید
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سلام و خدا قوت

سپاس فراوان بخاطر این مطلب آموزنده،
موفق و سلامت باشید.