انواع پایه رویشی و بررسی تفاوت‌های آن با پایه بذری 17

انواع پایه رویشی

جهت خرید و مشاهده قیمت از سایت نهالیاب بر روی “خرید و مشاهده” بزنید

این روزها شاهد تغییر علم و دانش در هر زمینه‌ای هستیم. این مسئله برای علوم و دانش گیاهی و باغداری نیز صدق می‌کند. با پیشرفت علم باغداری نهال‌هایی که به بازار عرضه می‌شوند کیفیت بسیار بالایی دارند. این کیفیت خودش را در میزان باردهی نهال و مقاومتی که نسبت به شرایط سخت مثل آفات، سرما و… دارد، نشان می‌دهد. نهال‌های پیوندی از این دسته نهال‌ها هستند که کیفیت را برای باغ شما به ارمغان می‌آورند. در این مطلب سعی داریم نهال پیوندی که شامل انواع پایه رویشی و بذری می‌شود را بررسی کنیم و به این سؤال پاسخ بدهیم که پایه رویشی یعنی چه. در ادامه همراه ما باشید.

نهال پیوندی چیست؟

برای‌آنکه بتوانیم انواع پایه‌های رویشی و بذری را بررسی کنیم در ابتدا باید به این سؤال پاسخ بدهیم که نهال پیوندی چیست و انواع آن را بررسی کنیم.

یکی از مزایای نهال پیوندی که باید به آن اشاره کنیم این است که در نهال پیوندی می‌توان ویژگی‌ها دو یا چند نهال را قرار داد.

یک نهال پیوندی از دو بخش تشکیل شده است: پایه و پیوندک.

پایه در واقع بخش تحتانی و پایینی گیاه را شامل می‌شود مثل ریشه. اما در قسمت پیوندک بخش موردنظر در قسمت‌های بالایی و اندام هوایی به‌حساب می‌آید، مثل: شاخه سار، اندام‌های بارده گیاه.

بنابراین همان‌طور که در قسمت بالا گفتیم در یک نهال پیوندی می‌توانیم ویژگی‌های چند نهال را داشته باشیم.

نهال پیوندی چیست؟
نهال پیوندی چیست؟

چرا نهال پیوندی؟

هنگام استفاده از نهال پیوندی دست ما برای داشتن یک نهال خوب باز است و محدودیتی نخواهیم داشت. در عمل پیوند ما می‌توانیم از یک درختی که ریشه‌های مقاومی دارد و یک درختی که باردهی خوبی دارد برای نهال استفاده کنیم و عمل پیوندزنی از پایه‌هایی استفاده می‌شود که در مقابل آفات، سرما و آلودگی‌ها مقاوم باشند و بتوانند شرایط سخت را تحمل کنند.

در عوض به هنگام پیوندزنی برای بخش پیوندک از درختانی بهره گرفته می‌شود که میوه‌هایی بسیار باکیفیت داشته‌اند. مثلاً میوه آنها آبدار، بزرگ و مقاوم در برابر آفات باشند.

با ترکیب این دو بخش می‌توان به یک نهال پیوندی باکیفیت رسید. البته در بازار نهال‌های غیرپیوندی پیدا می‌شوند که از روش‌هایی مثل قلمه‌زنی گرفته شده‌اند و دارای ویژگی‌های نهال پیوندی نیستند.

در ادامه به مزایای نهال پیوندی می‌پردازیم و سپس انواع پایه رویشی و بذری را بررسی می‌کنیم.

مزایای نهال پیوندی

نهال پیوندی مقاومت بهتری نسبت به سایر نهال‌ها دارد و این قضیه باعث می‌شود تا در مقابل آفات و بیماری‌های قوی‌تر باشند. باردهی در این نوع نهال بیش‌تر و کیفیت بهتری به چشم می‌خورد.

عمر اقتصادی این نهال‌ها بالاتر است و بازده زودتری دارند. اگر در فکر احداث باغ هستید این نهال‌ها توجیه اقتصادی بهتری دارند.

اما حالا بیایید بررسی کنیم که نهال پیوندی چند نمونه دارد و مزایای انواع پایه‌های رویشی و بذری چیست.

انواع نهال پایه

نهال پایه به دودسته انواع پایه رویشی و بذری تقسیم می‌شود. این تقسیم‌بندی بر اساس نوع پایه استفاده شده انجام می‌پذیرد.

انواع پایه رویشی و بذری

اگر این سؤال برای شما هم ایجاد شده که پایه رویشی چیست و چه تفاوتی با پایه بذری دارد در ادامه همراه ما باشید.

انواع پایه رویشی و بذری
انواع پایه رویشی و بذری

نهال‌های پایه بذری

نهال‌های پایه بذری نهال‌هایی هستند که پایه استفاده شده در آن‌ها ناشی از جوانه‌زنی بذر یک گیاه است.

انواع پایه رویشی

اما در نهال‌های رویشی پایه استفاده شده از روش‌هایی مثل روش کشت بافت گیاهی، قلمه و روش‌هایی ازاین‌دست تولید شده است.

در میان تمامی روش‌هایی که وجود دارند روش پایه‌های رویشی کشت بافتی جدیدترین و قابل‌توجه‌ترین درختان هستند.

اگر بخواهیم نگاهی به نهال پیوندی بیندازیم این نهال می‌تواند دارای یک یا چند پیوندک باشد. درختانی که دارای چند پیوندک هستند، بسته به نوع پایه‌ای که دارند، می‌توانند یک یا چند نوع میوه را هم‌زمان تولید نمایند. برای مثال درخت مرکباتی که پرتقال، نارنج و… تولید می‌کند. اما در نهایت این نوع درخت‌ها برای باغ‌های تجاری صرفه اقتصادی ندارند و به‌صورت باغچه‌ای هستند.

پایه بذری

پایه بذری در مقایسه با انواع پایه رویشی تفاوت‌هایی دارند. تفاوت پایه رویشی و بذری این است که در درختان با پایه بذری معمولاً ریشه‌ها عمودی و بسیار عمیق‌تر هستند و در مقایسه با انواع پایه رویشی دیرتر بار می‌دهند.

به این درختان، درختان پیوندی سنتی نیز گفته می‌شود. ارتفاع درختان با پایه رویشی بلند بوده و این موضوع کمک می‌کند در مقابل بیماری‌ها و آفات مقاوم‌تر شوند.

در انتخاب پایه بذری سعی می‌شود از بذر گیاهانی استفاده شود که مقامت خوبی در برابر شرایط سخت، بیماری‌ها و آفات دارند. در بعضی از موارد از ارقامم وحشی همان گیاه استفاده می‌شود.

مثلاً برای درخت بادام از بادام تلخ استفاده می‌شود و این بادام تلخ مقاومت بهتری نسبت به بادام معمولی دارد.

پایه بذری
پایه بذری

درختان انواع پایه‌های رویشی

همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، پایه این درختان از روش‌های رویشی تولید می‌شود که جدیدترین و مدرن‌ترین آن روش رویشی کشت بافت است.

در این روش تکه‌ای از بافت گیاه را برمی‌دارند و آن را در آزمایشگاه روی محیط کشت مخصوص پرورش می‌دهند. پس از تشکیل پایه در آزمایشگاه و انتقال به زمین زراعی عمل پیوند صورت می‌گیرد.

در این روش از روش‌هایی مثل قلمه‌زدن و خوابانیدن در تولید پایه استفاده می‌شود. انواع پایه رویشی در مقایسه با بذری دارای ریشه‌های سطحی‌تری و افشان‌تری هستند. اما حجمی که این ریشه‌ها دارند در مقایسه با بذری حجیم‌تر است.

معمولاً انواع پایه رویشی به‌صورت پاکوتاه هستند و برای تولید میوه به کار برده می‌شوند. عمری که این محصولات در برابر آفات، بیماری‌ها و شرایط سخت دارند بسیار بیش‌تر است و مقاومت بسیار بالایی دارند.

مزایای انواع پایه رویشی

  • با استفاده از پایه رویشی می‌توان سرعت باردهی را افزایش داد. این سرعت به‌گونه‌ای است که در سال سوم باردهی اقتصادی آغاز می‌شود.
  • انتخاب بسیار مناسبی هستند برای خاک‌های نامناسبی مثل: شور، آهکی، قلیایی و رسی.
  • احداث باغ‌های متراکم برای ما ایجاد می‌شود و این اتفاق باعث افزایش بهره‌وری از منابع آبی و زمین‌ها می‌شود.
  • به دلیل این‌که در این نهال‌ها ریشه‌های سطحی وجود دارد، این نهال‌ها در مقابل کم‌آبی مقاوم‌تر هستند و نیاز آبی بسیار پایینی دارند.
  • مقاومت به سرمای دیررس بهاره و محافظت از شکوفه‌های ایجاد شده از طریق درخت.
  • انواع پایه رویشی در مقایسه با پایه بذری ارتفاع کم‌تری دارد و این کم‌بودن ارتفاع، کاهش مصرف نهاده‌های کشاورزی و آسان‌شدن برداشت میوه را در پی دارد.
  • عملیات پیوند در این نوع پایه بسیار آسان می‌شود. چرا که پوست‌دهی بیش‌تر و بهتر اتفاق می‌افتد.

سعی کردیم در این قسمت انواع پایه رویشی را با بذری مقایسه کنیم. برای خرید پایه رویشی و حتی فروش پایه رویشی می‌توانید به سایت نهالیاب مراجعه کنید.

دسته‌بندی انواع پایه رویشی

نهال پایه رویشی انواع مختلفی دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. خرید اینترنتی نهال های پایه رویشی بسیار آسان‌تر است و می‌توانید از طریق سایت نهالیاب این خرید را انجام بدهید.

دسته‌بندی انواع پایه رویشی
دسته‌بندی انواع پایه رویشی

پایه رویشی جی اف

پایه رویشی gf یکی از پایه‌ها با رشد بسیار زیاد است که برای ارقامی مثل هلو، شلیل و بادام کاربرد دارد. هیبرید این پایه بین هلو و بادام است و از طریق کشور فرانسه معرفی گردیده است.

  • سیستم ریشه‌ای در این پایه بسیار قوی و مقاوم است.
  • در برابر کمبود آهن بسیار مقاوم است.
  • مقاومت خوبی در برابر غرقابی و خفگی دارد.
  • سازگار با انواع اقلیم‌های مختلف کشور
  • مقاومت بالایی در برابر آفات دارد.
  • تولید میوه در این نوع پایه بسیار باکیفیت و یکدست انجام می٬شود
  • بازدهی بسیار بالا
  • باردهی بسیار سریع
  • در مقابل خشکی و کم‌آبی مقاومت بالایی دارد.
  • برای تهیه این پایه، اینجا کلیک کنید: خرید پایه رویشی جی اف

پایه رویشی جی ان

این پایه رویشی نیز برای انواع هلو، شلیل و بادام مناسب است و توسط کشور ایتالیا برای نوسازی و اصطلاح باغ‌ها صورت‌گرفته است. در ادامه به ویژگی‌های این پایه از انواع پایه رویشی می‌پردازیم.

  • این پایه دارای برگ‌های ارغوانی‌رنگ است.
  • قدرت رشد این پایه در مقایسه با پایه جی اف بیش‌تر است و نیازمند سرمای کم‌تری است.
  • مقاومت بسیار بالایی به نماتد خاک دارد.
  • این پایه را می‌توان در زمین‌هایی که در آن‌ها هلو و بادام کاشته شده، کاشت.
  • زود به باردهی می‌رسد.
  • پربار ده نیز هست.
  • حذف تناوب باردهی
  • کیفیت محصول نهایی در این پایه بسیار زیاد است و محصول یک‌شکل و یکدست و به یک اندازه است.
  • برای احداث باغ‌های متراکم مناسب است.
  • مقاومت بسیار بالا در برابر شور، آفات و انواع بیماری‌ها
  • قدرت رشد در این نوع پایه بسیار زیاد و سیستم ریشه‌بندی بسیار مقاوم
  • مقاومت به شرایط خشکی خاک

پایه رویشی کوئینس

این پایه رویشی از ارقام اصلاح شده گلابی است که محصول از سال اول به بار می‌نشیند. این پایه بسیار زودبازده است و در مقابل سرما مقاومت بالایی دارد.

پایه رویشی گزیلا

این پایه رویشی برای نهال گیلاس کاربرد دارد. باردهی این پایه نیز سریع اتفاق می‌افتد و در برابر سرما بسیار مقاوم است.

پایه رویشی میرابالان

این پایه آلو اصلاح شده در کشور آمریکا است و در دسته‌بندی پایه‌های نیمه پا کوتاه‌کننده قرار می‌گیرد. رشد در این پایه سریع است و همچنین در مقابل سرما و آفات بسیار قوی است. سیستم ریشه در این نوع پایه بسیار عمیق است. با بسیاری از خاک‌ها سازگار است و برای خاک‌هایی که زهکشی مناسبی ندارند مناسب است. این پایه از انواع پایه‌های رویشی بسیار پربازده و پرمحصول است.

اگر به دنبال تهیه پایه رویشی میرابالان هستید، از این صفحه دیدن کنید: خرید پایه رویشی میرابالان

پایه رویشی ماکسیما

این پایه رویشی گیلاس است و اصلاح شده توسط کشور آمریکاست. قدرت رشد در این پایه قوی است. محصول نیاز سریع به باردهی می‌رسد. همچنین متناسب با ارقام گیلاس و آلبالو است. برای خاک‌های سنگین می‌توان از این پایه استفاده کرد.

سخن پایانی

کاشت نهال یک کار بسیار دقیق و حساس است که اگر اشتباهی صورت بگیرید، می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد. در این مطلب سعی کردیم انواع پایه‌های رویشی را به طور کامل توضیح بدهیم و نکات آن را بیان کنیم. اگر شما هم در این زمینه تجربه‌ای دارید با ما به اشتراک بگذارید. از سایت نهالیاب می‌توانید انواع قیمت پایه رویشی را مشاهده کنید.

سوالات متداول:

پایه های رویشی درختان میوه چه چیز‌هایی هستند؟

میرابالان، جی‌اف، جی‌ان، ماکسیما از انواع پر‌طرفدار پایه رویشی نهال‌ها هستند.

خرید پایه رویشی را از کجا انجام دهیم؟

سایت نهالیاب با افتخار فروش پایه رویشی با بهترین کیفیت و قیمت را به‌‌صورت اینترنتی انجام می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۱۹۰۶۵۰۹۱۹ تماس بگیرید.

نویسنده این مقاله

آیا این مقاله مفید بوده است؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 لطفا نظرات و پیشنهاد خود را با ما به اشتراک بگذارید
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس

امتیاز بینندگان:۵ ستاره ها

[…] اگر به دنبال آشنایی با پایه‌های رویشی دیگر هستید این نوشته را از دست ندهید: انواع پایه رویشی و تفاوت آن با پایه بذری […]