انواع پایه درختان میوه چیست؟ 26

انواع پایه درختان میوه چیست؟

استفاده از پایه درختان میوه یکی از روش‌هایی است که با استفاده از آن می‌توان رشد درخت و کیفیت محصولات آن را به طرز اعجاب‌آوری بالا برد. در این نوشته از سایت نهالیاب انواع پایه درختان میوه را برای شما توضیح می‌دهیم تا بتوانید بسته به نیاز باغ خود از آن‌ها استفاده کنید.

تاریخچه استفاده از انواع پایه درختان میوه

حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله): هر که درختی بنشاند خدا به اندازه میوه‌ای که آن درخت می‌دهد پاداش برای وی ثبت می‌کند.

از زمان‌های قدیم از نهال‌های بذری به صورت پایه استفاده می‌شد و عمل پیوند به عنوان روش تکثیر غیر جنسی مورد استفاده قرار می‌گرفت و باعث دوام و ازدیاد پیوندک‌های (ارقام) درختان می‌شد.
در اواخر قرن پانزدهم میلادی استفاده از پایه‌ها در اروپا برای پیوندک‌های سیب و گلابی پا کوتاه آغاز شد و اصولاً در محصولات باغی به کار می‌رفته است. با انقلاب صنعتی، پس از قرن هجدهم که میوه کاری و کشت باغ تخصصی شد، علاقه به کنترل اندازه درخت و رابطه پایه و پیوندک افزایش یافت .
امروزه پایه‌ها برای تامین نیازهای ویژه کشت و مدیریت قدرت آن‌ها و برای بررسی سازگاری با اقلیم و شرایط خاک در اولویت خاصی قرار گرفته‌اند. اگر چه هنوز در گونه‌های درختان میوه از نهال‌های بذری استفاده می‌شود، پایه‌های زیادی هستند که به عنوان کلون‌ها به روش غیرجنسی تکثیر یافته اند. در ادامه با انواع پایه درختان میوه به‌صورت تخصصی آشنا می‌شوید.

اگر به دنبال تهیه پایه درختان میوه هستید، از این صفحه دیدن کنید: خرید پایه درختان میوه

انواع پایه درختان میوه

برای آشنایی با پایه درختان میوه ابتدا این نوشته را بخوانید: معرفی مهم‌ترین پایه درختان میوه. با این حال پایه‌های درختان میوه بر اساس بذری، رویشی یا کلونی بودن دسته‌بندی می‌شوند.

انواع پایه درختان میوه

پایه‌ بذری درختان میوه

درختان میوه‌ای که روی پایه‌های بذری پیوند می‌شوند از رشد قوی برخوردار هستند و تاج وسیعی به وجود می‌آورند. این درختان میوه را درختان استاندارد و باغاتی که دارای درختان استاندارد هستند، باغات استاندارد می‌نامند.
تولید پایه‌های بذری اقتصادی است. اکثر این پایه‌ها به علت منشأ بذری، فاقد ویروس هستند و سیستم ریشه پایه‌های آن‌ها عمیق بوده و در نتیجه استقرار گیاه در خاک بهتر می‌شود. این پایه‌ها تفرق صفات و گوناگونی ژنتیکی نشان می‌دهند و قدرت رشد آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد.
از نظر تاریخی معمولی‌ترین پایه مورد استفاده یک نهال بذری از همان گونه پیوندک بوده است. امروزه نیز نهال‌های بذری به طور گسترده برای تولید درختان زینتی و تفننی که در آنها مشخصات ظاهری پیوندک از اهمیت برخوردار است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

باغ‌های جدیدی که به صورت متراکم کشت شده‌اند برای استفاده مطلوب از نور و تولید محصولات زودرس طراحی شده و لذا درختان بزرگ و متفاوت که بر روی پایه‌های بذری تولید می‌شوند، پذیرفته نیستند و فقط در جایی که یک درخت کلونی مناسب برای جایگزینی آن‌ها در دسترس نباشد، مورد استفاده قرار می‌گیرند .

پایه‌ پیوندی درختان میوه

امروزه برای افزایش سطح باروری از سیستم کشت متراکم استفاده می‌شود. برای این منظور از پایه‌های غیرجنسی استفاده می‌کنند؛ چون رشد کمتری دارند در نتیجه تعداد نهال کاشته شده در واحد سطح بیشتر بوده و میزان عملکرد در واحد سطح افزایش می‌یابد. در سیستم کشت متراکم فاصله درختان میوه از هم کمتر بوده و هرس، مبارزه با آفات و امراض، برداشت محصول و استفاده بهینه از وسایل مکانیزه به راحتی انجام می‌گیرد. در ضمن درختان پا کوتاه که روی پایه‌های کلونی پیوند شده‌اند زودتر به مرحله محصول‌دهی می‌رسند.

پایه کلونی درختان میوه

پایه کلونی درختان میوه

این پایه‌ها توسط ازدیاد غیرجنسی مثل روش خوابانیدن شاخه و قلمه زدن تولید می‌شود. پایه‌های تولید شده بر خلاف پایه‌های بذری، گوناگونی ژنتیکی نشان نمی‌دهند. در ضمن متجانس و یک دست بوده و شبیه پایه مادری هستند. در نتیجه اثرات ویژه پایه مادر نظیر مقاومت به بیماری‌ها یا شرایط ویژه محیطی، در پایه‌های تولید شده نیز مشاهده می‌شود.
پایه‌های غیر جنسی را می‌توان توسط بذرهای غیر جنسی نیز تولید نمود.

در پدیده نامیزیدن سلول کیسه جنینی و بافت خورش مرحله تقسیم میوز را نمی‌گذراند و تخم تشکیل شده، از لحاظ ژنتیکی شبیه پایه مادر می‌باشد. به‌طور کلی کارآیی پایه‌های غیر جنسی به‌دست آمده از جنین‌های غیر جنسی به اندازه پایه‌های کلونی پا کوتاه یا نیمه پا کوتاه نیست. قابل ذکر است که پایه‌های غیر جنسی سریع الرشد نیز هستند.
پایه‌ها و میان پایه‌ها در برگ ریزی درختان میوه، پیش رسی و بازدهی محصول
پایه‌ها و استفاده از آن‌ها برای تکثیر کردن درختان میوه معتدله روش آسانی از تکثیر محسوب می‌شود. همچنین اثر قلمه بر رشد، چیدن و قوه سازگاری با شرایط محیطی مختلف، چگونه پرورش دادن درختان میوه و اثر آنها بر روی رشد قلمه و چیدن بسیار حائز اهمیت است.

 خرید انواع پایه درختان میوه از نهالیاب

 خرید انواع پایه درختان میوه از نهالیاب

در این نوشته به بررسی انواع پایه درختان میوه از جمله پایه‌های بذری، رویشی و کلونی پرداختیم. اگر شما هم نمی‌دانید کدام یک از این پایه‌ها برای باغ شما مناسب است، با متخصصان تیم ما در نهالیاب تماس بگیرید: 09190650919

امیدواریم این مطلب برای شما کارآمد بوده باشد. اگر هم‌چنان سوالی درباره قیمت انواع پایه درختان میوه دارید، آن را با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

سوالات متداول:

انواع پایه درختان میوه چگونه دسته‌بندی می‌شوند؟

می‌توان انواع پایه را بر اساس نوع تولید به سه دسته بذری، پیوندی و کلونی تقسیم بندی کرد.

از کجا بفهمیم بهترین نوع پایه درخت میوه برای باغ ما کدام است؟

شما می‌توانید با خواندن این مطلب و بررسی نوع و شرایط باغ خود بهترین پایه درختی را برای باغ میوه خود انتخاب کنید. همچنین با شماره گیری 09190650919 می‌توانید از متخصصان نهالیاب در این باره مشاوره بگیرید.

نویسنده این مقاله

آیا این مقاله مفید بوده است؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 لطفا نظرات و پیشنهاد خود را با ما به اشتراک بگذارید
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد تقی جمشیدی

سلام ، وقت بخیر برای کار پژوهشی روی پایه های درختان میوه نیاز به ۱۰ مورد مقاله جدید دارم . درصورت امکان در این مورد مرا یاری نمایید. با تشکر ۰۹۱۲۵۷۲۵۵۶۴ ایتا و بله فعال است