کود آبیاری (Fertigation) چیست؟ 7

کود آبیاری

استفاده از کود مایع در سیستم های آبیاری را کود آبیاری گویند. در اﻳﻦ روش، ﻛﻮدﻫﺎی ﻣﺤﻠـﻮل جامد و مایع مانند ﻛـﻮد اوره یا UAN را در آب ﺣـﻞ می کنند. سپس ﻣﺤﻠﻮل ﻛﻮد را در آب آﺑﻴـﺎری ﺗﺰرﻳـﻖ کرده و در ﺳـﻄﺢ ﻣﺰرﻋـﻪ ﭘﺨﺶ ‎می کنند.

از این روش بیشتر در مناطق نیمه خشک و خشک استفاده شده و یکی از روش های متداول است. کود آبیاری بیشتر به منظور تامین نیتروژن، فسفر، پتاسیم، گوگرد، روی و آهن مورد استفاده قرار می گیرد.

به طور معمول، سامانه های آبیاری تحت فشار با تاسیسات مجهزتر برای کود آبیاری گزینه ی مناسب تری هستند. علاوه بر کود می توان از سایر مواد شیمیایی مانند علفکش ها نیز همراه با آب آبیاری استفاده کرد.

حل کردن کودها در آب و رساندن آنها به گیاهان به شکل مایع باعث می‌شود که جذب و استفاده سریع‌تر از کودآبیاری نسبت به کودهای سنتی، به خصوص اگر در سطح ریشه از طریق آبیاری قطره‌ای انجام شود. 

کودآبیاری همچنین یک روش معمول در سیستم های کشت هیدروپونیک(hydroponic) یا بدون خاک است، زیرا تا حد زیادی ساده ترین روش برای تجویز دوزهای دقیق از تغذیه مناسب مورد نیاز گیاهان در این سیستم ها است. 

مزایای کود دهی عبارتند از:

  • کار آبیاری و کود دهی به حداقل می رسد.
  • آب و کود کمتری مصرف می شود.
  • از آنجایی که از آب و کود غیرضروری استفاده نمی شود، با اجتناب از نفوذ عمیق و شستشوی مواد مغذی از آلودگی محیط زیست جلوگیری می شود.
  • میزان تبدیل کود و آب به عملکرد بیشتر است.
  • این به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد تا هر زمان و هر طور که می‌خواهند از کود استفاده کنند. بنابراین، هر گونه کمبود مواد مغذی را می توان فورا مداخله کرد.
  • با استفاده از اسید، سیستم آبیاری محافظت می شود و pH محلول به گونه ای تنظیم می شود که از مواد مغذی در بالاترین سطح استفاده شود.

معایب کود دهی عبارتند از

  • نصب و راه اندازی کارآمد سیستم نیازمند دانش و تسلط بر تکنیک است. بنابراین برای دستیابی به نتیجه مطلوب باید به دنبال پشتیبانی فنی بود.
  • هزینه نصب اولیه سیستم تا حدودی زیاد است. با این حال، بازگشت سرمایه نسبتا سریع است.
  • کودها اغلب باعث خوردگی در قطعات فلزی می شوند. این مشکل زمانی که از مواد مقاوم در برابر خوردگی استفاده می شود، به خصوص در مخازن کود و سایر تجهیزاتی که با کود در تماس هستند، برطرف می شود.

نویسنده این مقاله

آیا این مقاله مفید بوده است؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 لطفا نظرات و پیشنهاد خود را با ما به اشتراک بگذارید
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها