احداث تجاری باغ درخت گردو 8

احداث تجاری باغ گردو
جهت خرید و مشاهده قیمت از سایت نهالیاب بر روی “خرید و مشاهده” بزنید

گردو درختی بزرگ و گسترده است و بیشتر از هر درخت دیگر به نور نیاز دارد.

گردو در سن بلوغ میوه می‌دهد و در قسمت‌هایی از درخت که نور بیشتری می‌تابد از باردهی بهتری برخوردار است و در قسمت‌های داخلی که نور به آن نمی‌تابد گردوها ریز و کوچک می‌شوند.

چون این درخت تاج بزرگی دارد بعد از چند سال که از رشد آن گذشت شاخه‌ها مزاحم همدیگر می‌شوند و شاخ و برگشان در هم می‌پیچد که باعث ریزش برگ‌های درخت می‌شود پس در همان ابتدای کاشت باید طبق رقم انتخابی و ویژگی‌های آن فاصله بین درختان به‌درستی انتخاب شود.

مواردی مثل نوع نهال، کیفیت خاک و همین‌طور اقلیم آب‌وهوایی محیط کشت برای این درخت اهمیت زیادی دارد.

اصولاً گردو در مناطق سرد و معتدل رشد خوبی دارد. کاشت درخت گردو و تکثیر آن از طریق بذر گردو صورت می‌گیرد و باید در دوسالگی به‌وسیله پیوند وصله‌ای پیوند زده شوند. (همان‌طور که بارها در فصل‌های مختلف کتاب گفته شده) بهترین روش برای کاشت گردو تهیه نهال است، در اینجا شروع کار از ابتدا گفته شده است.

با پیوندزدن نهال‌ها، حاصل باغ گردو یکدست می‌شود بعد از آنکه گردو کاشته شد و شروع به رشد کرد (به اندازهای رسید که بتوان آن را جابه‌جا کرد) نهال گردو را باریشه از خاک درآورده و در چاله‌های عمیق حفر شده در زمینی که خاکش از نظر کوددهی آماده شده است کاشته می‌شود و با خاک اطرافش را می‌پوشانند تا برای آبیاری درخت مشکلی پیش نیاید بهترین فصل کاشت درخت گرده اوایل بهار است.

در کاشت درخت گردو باید دقت کرد که درخت ۲۰-۳۰ سانتیمتر بالاتر از کف جوی کاشته شود تا در آینده به بیماری آب‌سیاه مبتلا نشود در احداث باغ‌های جدید باید سعی کرد حتماً از نهال پیوندی استفاده شود.

نقشه کاشت

در زمین مسطح سیستم کاشت به‌صورت مربع‌مستطیل با آرایش پنج‌تایی بوده؛ ولی در زمین‌های شیب‌دار در روی خطوط تراز و تراس‌ها صورت می‌گیرد در سیستم کاشت مربع فاصله کاشت درختان و فاصله ردیف‌های کاشت مساوی است.

درحالی‌که در آرایش پنج‌تایی یک درخت در مرکز چهار درخت کاشته می‌شود در سیستم مستطیل فاصله ردیف‌ها از فاصله بین درخت‌ها بیشتر است روش کاشت مربع به علت سادگی و مناسب‌بودن از نظر عملیات زراعی و تنک کردن در باغات گردو بسیار معمول است درصورتی‌که کشت در زمین‌های شیب‌دار باشد و شیب زمین بیشتر از ۱۰ درصد باشد کاشت بر روی خطوط تراز صورت می‌گیرد با این روش روی ردیف‌های کاشت تمامی درختان در یک سطح قرار می‌گیرند فاصله ردیف‌های کاشت در شیب‌های تند کمتر و بر عکس در شیب‌های کم بیشتر است.

در خاک‌های رسی و خاک‌های غیر حاصلخیز ابتدا گودال‌هایی به ابعاد یک متر کنده شده سپس داخل آن به‌وسیله خاک و کود دامی پوسیده به نسبت دو به یک در آبان‌ماه پر شود کلیه علف‌های هرز و بقایای گیاهان باید قبل از کاشت از زمین خارج شود اگر لایه سختی در چاله باشد باید شکسته شود.

نهالها را در یک گودال قرار داده روی ریشهها را با خاک مرطوب می پوشانند تا از خشک شده آنها جلوگیری شود. در اواخر دوره خواب یا اوایل بهار گودالی ایجاد میکنند که سیستم ریشه بطور کامل در داخل آن قرار گیرد نهال را در داخل گودال قرارداد و ریشهها را به هر طرف پخش می.کنند و سپس آنرا با خاک پر می کنند و با پا فشار داده و بلافاصله آبیاری می.کنند نهالها پس از کاشت باید از فاصله ۴۰ تا ۵۰ سانتی متری بالای محل پیوند سربرداری شوند.

آبیاری در سال اول خیلی مهم است طی تابستان آبیاری مداوم از ضروریات است.

ولی هنگام بارندگی از غرقابی شدن خاک باید جلوگیری شود تنه نهالها برای جلوگیری از آفتاب سوختگی با رنگ سفید رنگ آمیزی شود. در صورت وجود باد شدید نهالها به قیم نیز نیاز دارند علفهای هرز پس از ظهور باید از بین بروند و درختان در مقابل آفات و بیماریها محافظت شوند.

 

نویسنده این مقاله

آیا این مقاله مفید بوده است؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 لطفا نظرات و پیشنهاد خود را با ما به اشتراک بگذارید
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها