علت ترکیدن میوه انار چیست؟ 6

علت ترکیدن میوه انار

آیا سوال شما هم درباره علت ترکیدن میوه انار است؟ تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان این میوه علاقه دارند این میوه به‌صورت سالم و بدون ترک باشد. بااین‌وجود این میوه در حین رشد ممکن است ترک بخورد و ارزش فروش و قیمت آن کاهش یابد و از سوی دیگر جذابیت خرید کمتری داشته باشد. در این مقاله به علت‌ ترکیدن میوه انار می‌پردازیم تا کشاورزان در حین کشت این علل را در نظر داشته باشند.

مهم‌ترین علت ترکیدن میوه انار

در ادامه لیست مهم‌ترین علت ترکیدن میوه انار را در کنار شما بررسی می‌کنیم:

  • نامنظم‌بودن دوره آبیاری
  • بارندگی بی‌موقع
  • واریته
  • بادهای شدید سوزان
  • هرس درخت انار به‌صورت غیر اصولی
  • کمبود برخی از عناصر بافت و جنس خاک

موارد فوق تقریباً در تمام مناطق انار کاری کشور وجود داشته و میزان خسارت آن بیش از ۲۰ درصد گزارش شده است. در ادامه این دلایل‌ را به‌صورت دقیق بررسی خواهیم کرد:

علت ترکیدن میوه درخت انار
علت ترکیدن میوه درخت انار

آبیاری دیر به دیر

زمانی که در باغی آبیاری دیر انجام می‌گیرد، میوه از رشد طبیعی خود بازمی‌ماند؛ به‌خصوص پوسته میوه که مقداری از رطوبت خود را در اثر خشکی هوا و نرسیدن آب از دست می‌دهد. در چنین وضعیتی هرگاه درخت آبیاری شود در اثر جذب آب، دانه‌ها متورم شده و در اثر نمو بعدی بر حجم دانه‌ها افزوده می‌شود.

درحالی‌که پوست میوه در اثر خشکی و باز ماندن از رشد طبیعی قادر نیست به‌موازات قسمت داخلی به رشد و نمو خود ادامه دهد در نتیجه فشار داخلی باعث شکاف‌خوردن پوست و ترکیدن میوه انار روی درخت می‌گردد.

پیشنهاد ویژه نهالیاب

اگر به دنبال رقمی از انار هستید که میوه بسیار بزرگ و آبدار با رنگ قرمز و طعم ملس به همراه دانه‌های درشت و قرمز داشته باشد و همچنین مقاومت به آفات و بیماری‌ها داشته باشد، نهالیاب به شما انار واندرفول را معرفی می‌کند.

تنظیم فاصله آبیاری نسبت به نیاز آبی درخت انار و جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب به میوه به‌خصوص در واریته‌های حساس مؤثر است و می‌تواند از این علت ترکیدن میوه انار جلوگیری کند. برای اطلاعات بیشتر این نوشته را بخوانید: روش اصولی آبیاری درخت انار

بارندگی بی‌موقع یا سردشدن ناگهانی هوا:

بارندگی‌های بی‌موقع یا سرد شدن ناگهانی هوا تعادل رطوبت موجود در میوه، شاخه و برگ درخت انار را به هم زده و باعث ترکیدگی میوه انار می‌شود. بهترین آب و هوا برای کاشت انار، در مناطق گرمسیری است.

واریته:

 واریته‌های مختلف نسبت به ترکیدن حساسیت‌های متفاوتی دارند؛ مثلاً انارهای پوست‌نازک در اثر کوچک‌ترین تغییر در تعادل حرارت و رطوبت محیط به‌سرعت شکاف برمی‌دارند؛ درحالی‌که انارهای پوست ضخیم نسبت به تغییرات این عوامل حساسیت کمتری دارند. همچنین ارقام دیررسی مانند انار ملس ترش ساوه مقاوم‌تر از ارقام زودرس هستند.

اگر می‌خواهید نهال باکیفیت اناری تهیه کنید که دچار شکستگی پوسته نشود، به این صفحه مراجعه کنید: خرید نهال انار باکیفیت

علت ترکیدگی انار
علت ترکیدگی انار

بادهای شدید، گرم و سوزان:

از دیگر علت ترکیدن میوه انار بادهای گرم و سوزان است؛ زیرا در اثر وزش باد، آب بیشتری است از درخت تبخیر شده، در نتیجه آب کافی به میوه نمی‌رسد و به همان دلیل که در مورد نامرتب بودن دفعات آبیاری گفته شد این مسئله نیز سبب ترکیدن انار می‌گردد.

تغییر ناگهانی درجه حرارت:

 در اواخر تابستان دمای محیط به حدود ۳۵ الی ۴۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد که البته میوه انار به این درجه حرارت عادت کرده است؛ لذا وقتی در پاییز درجه حرارت از ۲۰ درجه بالای صفر پایین‌تر می‌آید علت ترکیدن انار می‌شود.

آفتاب‌سوختگی:

پوست میوه انار در برابر تابش شدید و مداوم نور آفتاب‌سوخته و حالت شادابی خود را از دست می‌دهد. در نتیجه دانه‌های انار در آن قسمت رشد طبیعی نکرده و کوچک، کم آب و تا حدودی بی‌رنگ باقی می‌مانند. این عارضه از مرغوبیت و بازارپسندی انار به نحو چشمگیری کاسته و موجب خسارت سنگینی به باغداران می‌گردد.

یکی از عوامل آفتاب‌سوختگی، طولانی‌بودن دوره آبیاری است که به علت نرسیدن آب به پوست میوه قسمتی که در معرض نور شدید آفتاب به‌خصوص در تابستان قرار دارد آب را ازدست‌داده و قهوه‌ای یا سیاه می‌شود و اغلب به علت کم‌آبی در همان ناحیه نیز می‌ترکد.

ردیف کاشت اشتباه:

انتخاب ردیف‌های کاشت در جهت مناسب و انجام هرس می‌توانند در جلوگیری از آفتاب‌سوختگی مؤثر باشند. بهتر است بدانید کاشت شرقی – غربی آفتاب‌سوختگی بیشتری دارد.

باید دقت نمود که درختان بیش‌از‌حد هرس نشوند و یا به‌اصطلاح زیاد لخت نشوند همچنین باید در موقع احداث باغ انار فاصله درختان را طوری در نظر گرفت که با شرایط اقلیمی منطقه تطابق داشته باشد.

راه‌های پیشگیری از ترکیدن انار:

از آنجایی که ترکیدن میوه انار باعث از بین رفتن کیفیت و قیمت انار در بازار می‌شود، بهتر است از این راهکار‌ها استفاده کنید تا میوه انار درخت شما دچار ترکیدگی نشود.

  • برداشت میوه انار در اوایل پاییز
  • استفاده از واریته‌های مقاوم
  • استفاده از اسید جیبرلیک با غلظت 250 پی‌پی‌ام پس از تشکیل میوه

پیشگیری از ترکیدن میوه انار
پیشگیری از ترکیدن میوه انار

در پایان

امیدواریم با خواندن این مقاله از علت ترکیدن میوه انار آگاه شده باشید و با روش‌های پیشگیری که معرفی کردیم بتوانید این شکستن پوسته انار را مهار کنید. اگر هنوز سوالی در این باره دارید آن را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع : راهنمای جامع و مصور کشت و پرورش انار از فاطمه خدا بنده لو

سوالات متداول:

مهم‌ترین دلایل ترک خوردن میوه انار چه هستند؟

آبیاری نامنظم، تغییر دما و رطوبت در محیط کاشت انار، هرس نامناسب و جنس خاک از عوامل تأثیرگذار در ترک خوردن میوه انار هستند.

چگونه از ترکیدن میوه انار جلوگیری کنیم؟

می‌توانید در فصل پاییز میوه‌های خود را برداشت کنید یا از اسید جیبرلیک با غلظت مناسب استفاده نمایید.

عضویت در کانال ایتا

باغدار گرامی، در صورت مایل بودن به عضویت در کانال ایتا نهالیاب، لطفا روی دکمه زیر بزنید و عضو شوید.

نویسنده این مقاله

آیا این مقاله مفید بوده است؟

4 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 لطفا نظرات و پیشنهاد خود را با ما به اشتراک بگذارید
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فاطمه ایوبی

امتیاز بینندگان:۵ ستاره ها