همه چیز درباره پایه رویشی زردآلو 5

پایه رویشی زردالو

یکی از بهترین انتخاب‌ها در هنگام کشت زردآلو، خرید و استفاده از پایه رویشی زردآلو است. این پایه مقاومت بهتری دارد و زردآلو پایه رویشی میوه باکیفیت‌تری برای شما خواهد داشت. به‌علاوه مشکلاتی که در استفاده از نهال زردآلو وجود دارد از بین رفته و استفاده از آن صرفه اقتصادی بهتری برای باغ‌دار دارد. اگر می‌خواهید با این پایه به طور کامل آشنا شوید در ادامه همراه ما باشید.

اهمیت پایه زردآلو در کاشت

پایه قسمت زیرزمینی درخت است که تکثیر آن اهمیت زیادی در بخش تولید دارد. زیرا برای احداث یک باغ خوب فقط باید از پایه‌های بسیار مرغوب و مناسب استفاده کرد. پایه رویشی زردآلو به دلیل اینکه عامل ارتباط رقم پیوندی با زمین برای تأمین آب و عناصر غذایی است، نقش حیاتی و تعیین‌کننده در طول عمر و باروری رقم پیوندی دارد.

همچنین به دلیل روابط فیزیولوژیکی با پیوندک بر سایر ویژگی‌های رقم‌های پیوندی از قبیل مقاومت به تنش‌های محیطی زیستی و کیفیت میوه تأثیرگذار است. در زردآلو نیز مانند سایر درختان میوه مشکلات گوناگونی وجود دارد که تلاش می‌شود تاحدامکان پاره‌ای از آنها از طریق استفاده از پایه‌های مقاوم رفع شوند. از جمله این مشکلات مسائل مربوط به اقلیم، نوع خاک، آفات، بیماری‌ها و ناسازگاری پایه با نوع پیوندک هستند.

اگر به دنبال خرید این پایه هستید به سایت نهالیاب سری بزنید: خرید پایه رویشی 

پایه رویشی زردالو

مزایای پایه رویشی زردآلو

مطابق تحقیقات در زردآلوهای تولید شده توسط پایه رویشی کیفیت بالاتری مشاهده شده است. به‌شرط انتخاب صحیح یا استفاده از این پایه‌ها امکان دستیابی به مزایای زیر حاصل می‌شود:

  • احداث باغ‌های متراکم و مدرن
  • همگن بودن باغ و سهولت در انجام عملیات داشت و برداشت
  • افزایش بهره‌وری مصرف آب و کاهش هزینه‌های تولید میوه
  • کاهش دوره نونهالی و عملکرد در هکتار بیشتر
  • کاهش عادت سال آوری یا تناوب باردهی در باغ‌های میوه
  • افزایش خصوصیات کیفی میوه مانند شکل، رنگ و زمان رسیدن
  • القای مقاومت یا تحمل به شرایط نامساعد محیطی و آفات و بیماری‌ها

انواع پایه رویشی زردآلو

زردآلو نیز دارای انواع مختلف پایه رویشی است. این پایه‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند که در ادامه به معرفی این پایه‌ها می‌پردازیم. پایه‌های رویشی مهم زردآلو عبارت‌اند از:

پایه GF677

این پایه هیبرید بین هلو و بادام است که منشأ آن فرانسه بوده و پایه‌ای بسیار قوی دارد و به‌صورت کلونی ازدیاد می‌شود و در خاک‌های قلیایی موردتوجه قرار گرفته، زیرا به کلروز مقاوم بوده و تا حدودی به خاک‌های مرطوب و خشک متحمل است.

این پایه تحمل متوسطی به شرایط غرقابی و مقاومت قابل‌توجهی به آهک دارد. شدیداً حساس به نماتد است. برای ارقام هلو، بادام و آلوهای ژاپنی مناسب است. تا حدی با ارقام زردآلو نیز سازگار گزارش شده است. مشکلاتی که از نظر سازگاری در بعضی موارد بروز می‌نماید، می‌توان به شکستگی محل پیوند اشاره کرد.

نهال‌های زردآلو تولید شده بر روی این پایه باردهی بالایی دارند. محصول تولید شده تا حدی کاهش در اندازه و رنگ‌پذیری میوه نشان می‌دهد. بر اساس گزارش‌ها، درختان بر روی این پایه عملکرد بالاتری را در خاک‌های آهکی و شرایط خشکی نشان می‌دهند. پرکاربردترین این پایه برای بعضی از گونه‌های درختان میوه هسته‌دار است. این پایه در حال حاضر نیز در کشور در سطح محدودی در حال تکثیر است.

 پایه GF31

منشأ این پایه فرانسه بوده و پایه‌ای بسیار قوی دارد. البته باید بدانید تحمل آن به شرایط غرقابی کم است. مقاومت متوسطی به آهک دارد. همچنین به کشت مجدد در خاک‌های قبلاً کشت شده توسط این گونه، تحمل متوسطی دارد.

برای ارقام زردآلو مناسب است. سازگاری بسیار مطلوبی از آن با ارقام زردآلو گزارش شده است. میزان باردهی بالا و نسبت به پایه‌های بذری عملکرد بالاتری را نشان می‌دهد. در خاک‌هایی با شرایط مطلوب، پایه مناسبی است.

پایه  میروبالان 29 C

منشأ این پایه آمریکا بوده و پایه‌ای متوسط رشد است. به شرایط غرقابی تقریباً مقاوم است. مقاومت متوسطی به آهک دارد. همچنین مقاومت بالایی به کشت مجدد در خاک‌های قبلاً کشت شده دارد. مقاومت آن به نماتد  Melidogyne بالا است. در حالی که به سایر نماتدها حساس است.

پایه رویشی سی ۲۹ برای ارقام آلو ژاپنی و اروپایی و زردآلو مناسب است. این پایه از نظر باردهی بالا و کیفیت میوه از نظر اندازه، نسبت به میروبالان بذری افزایش نشان داده است. کارایی عملکرد در این پایه خیلی بالاست. در شرایط خاک‌های آهکی و شرایط خشکی، یکی از بهترین پایه‌ها گزارش شده است. به طور کلی استفاده از این پایه در حال گسترش است و اثر خوبی بر عملکرد ارقام نیز نشان داده است.

پایه رویشی ماریانا: 2624

منشأ این پایه فرانسه بوده و دارای پایه‌ای بسیار قوی است. به شرایط غرقابی تقریباً مقاوم است. مقاومت متوسطی به آهک دارد. همچنین مقاومت بالایی به کشت مجدد در خاک‌های قبلاً کشت شده دارد.

مقاومت بالایی به نماتد  Melidogyne دارد. مقاومت متوسطی از آن به بیماری‌های ارمیلاریا، فیتوفترا و آگروباکتریم گزارش شده است. برای ارقام آلو ژاپنی و اروپایی و زردآلو مناسب است. تا حدی با ارقام بادام نیز سازگاری دارد.

مشکلاتی که از نظر ناسازگاری در بعضی موارد بروز می‌نماید، می‌توان به تورم محل پیوند و در بعضی موارد به شکستگی محل پیوند اشاره کرد. باردهی بالا، اندازه و کیفیت میوه شبیه به پایه میروبالان 29C است. پایه مطلوبی برای گونه‌های ذکر شده در شرایط خاک‌های رسی و شرایط غرقابی است.

انواع پایه رویشی زردآلو

خرید پایه رویشی زردآلو از نهالیاب

اگر شما هم نمی‌دانید که برای باغی که دارید چه نهالی تهیه کنید با خواندن این محتوا می‌توانید با انواع ارقام پایه رویشی زردآلو آشنا شوید و تصمیم برای شما آسان شود. البته برای تهیه هر کدام از آن‌ها باید شرایط مختلف باغ خود را در نظر بگیرید. متخصصین نهالیاب به شما کمک می‌کنند تا بهترین انتخاب را داشته باشید و همچنین خرید لذت‌بخشی را تجربه کنید. اگر در این زمینه تجربه‌ای دارید با ما به اشتراک بگذارید.

انواع پایه رویشی زردآلو

سوالات متداول:

بهترین پایه رویشی زردآلو چیست؟

انواع مختلفی از پایه‌های رویشی زردآلو تولید می‌شوند. از جمله آن‌ها می‌توان به میرابالان، ماریانا و جی اف اشاره کرد. در این نوشته می‌توانید ویژگی‌های هر پایه را بخوانید تا بتوانید بهترین نمونه برای زمین خود را انتخاب کنید.

از کجا پایه رویشی زردآلو بخریم؟

مشاوران تیم نهالیاب در کنار شما هستند تا بسته به شرایط زمین خود بتوانید بهترین پایه مناسب را تهیه کنید. برای دریافت مشاوره با شماره 09190650919 تماس بگیرید.

نویسنده این مقاله

آیا این مقاله مفید بوده است؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 لطفا نظرات و پیشنهاد خود را با ما به اشتراک بگذارید
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس

امتیاز بینندگان:۵ ستاره ها