مراحل احداث باغ انار را یاد بگیرید 0

احداث باغ انار

آیا شما هم زمینی دارید که نمی‌دانید برای احداث باغ انار مناسب است یا نه؟ در این نوشته از نهالیاب قصد داریم به این موضوع بپردازیم که شرایط احداث باغ انار چیست و چه مراحلی را باید طی کنید تا یک باغ انار پر بار داشته باشید. با ما همراه باشید.  

اصول فنی احداث باغ انار      

کشت انار در طیف وسیعی از خاک انجام می‌پذیرد؛ ولی دقت در انتخاب زمین و نوع خاک موفقیت در تولید را به نحوه چشمگیری افزایش می‌دهد. انار به تهویه و تنفس کافی و مناسب نیاز دارد؛ لذا در خاک‌های سنگین هنگام کاشت باید مقداری ماسه در قسمت کف گود ریخته شود تا نفوذ آب را به پایین فراهم سازد به‌نحوی‌که ریشه آسیب نبیند.

مراحل احداث باغ انار

برای اینکه مراحل احداث باغ انار را طی کنید لازم است چهار عامل مهم در رشد انار یا هر نهال دیگری را بررسی کنید. این چهار عامل عبارت‌اند از:

پیشنهاد ویژه نهالیاب

اگر به دنبال رقمی از انار هستید که میوه بسیار بزرگ و آبدار با رنگ قرمز و طعم ملس به همراه دانه‌های درشت و قرمز داشته باشد و همچنین مقاومت به آفات و بیماری‌ها داشته باشد، نهالیاب به شما انار واندرفول را معرفی می‌کند.

  • بررسی عوامل محیطی
  • بررسی عوامل اقتصادی
  • گزینش رقم و تهیه نهال
  • آماده ساختن زمین و کاشت نهال
مراحل احداث باغ انار
مراحل احداث باغ انار

شرایط احداث باغ انار

در ادامه شرایط احداث باغ انار را به تفکیک موضوع برای شما توضیح می‌دهیم.

آب و هوای مناسب انار

 آب و هوای مناسب برای انار، هوای گرم معتدل و گرمای خشک کویری را به‌خوبی تحمل می‌کند. چنانچه گرما با وزش باد همراه باشد باعث ترکیدگی و سوختگی انار می‌شود و از مرغوبیت آن می‌کاهد. در واقع محدوده کشت انار تا عرض ۴۱ درجه شمالی و جنوبی همراه با کشت زیتون و انجیر است. بالاترین رشد آن تا ارتفاع ۱۶۰۰ متری از سطح دریا است.

مهم‌ترین عامل آب‌وهوایی که کشت انار را محدود می‌کند، سرمای زمستانه است. سرمای کمتر از منفی ۱۵ سانتی‌گراد باعث سرمازدگی و ازبین‌رفتن درختان می‌شود. خوب است بدانید حساسیت انارهای شیرین نسبت به انارهای ترش بیشتر است. البته برای شکستن دوره خواب، گیاه به ۲۰۰ الی ۴۰۰ ساعت دمای زیر ۷ سانتی‌گراد نیازمند است.

انار در نواحی گرم و مرطوب و زمستان معتدل تقریباً همیشه سبز و در نقاطی با زمستان سرد و خشک، خزان پذیر است. اهوای خنک و اختلاف درجه حرارت در شب و روز روی رنگ‌بندی پوست و حبه‌های میوه تاثیر گذار است.

شرایط آبیاری انار

انار نسبت به رطوبت کمی مقاوم اما به شرایط غرقابی حساس است و در صورت بالابودن سطح آب‌های زیرزمینی نمی‌توانید تولید مناسبی داشته باشید. پس می‌توانیم بگوییم میانگین برداشت انار در هکتار به شرایط آب‌دهی انار بستگی دارد. اگر نمی‌دانید کدام روش آبیاری انار بهتر است این نوشته را ببینید: آموزش نحوه آبیاری درخت انار

نیاز سرمایی انار

درختان میوه خزان‌دار باید در طول زمستان به تعداد ساعات معین دمای کمتر از ۷ درجه سانتیگراد دریافت کنند که به نیاز سرمایی معروف است تا از حالت استراحت بیرون‌آمده و آغاز به رشد کنند.

 این امر یکی از مهم‌ترین عوامل محدودکننده مناطق کشت درختان میوه مختلف است به‌این معنی که اگر سرمای لازم تأمین نگردد در اکثر موارد جوانه‌های گل در بهار نمی‌شکفند و محصولی عاید نخواهد شد. اثر مهم دما بر روی درختان میوه سرمازدگی بهاره است. در بسیاری از نقاط با وجود برخورداری از در دامنه دمایی و میزان سرمای مناسب برای کشت درختان میوه به دلیل داشتن سرمای دیررس بهاره که معمولاً پس از شکوفایی جوانه‌ها بروز می‌کند و موجب سرمازدگی گل و گاهی میوه‌ها می‌شود، برای میوه کاری مناسب نیستند از دیگر عوامل دمایی که در میوه کاری مؤثر هستند می‌توان از نوسانات دمایی یا تفاوت زیاد دمای شب و روز و تگرگ نام برد. درخت انار به  200 الی 400 ساعت نیاز سرمایی زیر 7 درجه سانتی‌گراد در زمستان احتیاج دارد.

موقعیت محل

موقعیت یک محل به عرض جغرافیایی، ارتفاع از سطح دریا، موقعیت محل و مواردی این‌چنین بستگی دارد. این موارد روی دمای محیط و شدت نور آن تأثیر می‌گذارند.

هرچه عرض جغرافیایی بیشتر باشد، چون نور با زاویه کمتری به سطح زمین می‌تابد، میزان دمای محیط و شدت نوری که در دسترس گیاه قرار می‌گیرد کمتر می‌شود. زیادشدن ارتفاع از سطح دریا نیز باعث کاهش دمای محیط می‌شود و در نتیجه گاهی مناطق شمالی‌تر ولی کم‌ارتفاع از مناطق جنوبی‌تر ولی مرتفع‌تر گرم‌ترند شیب زمین بر حسب جهت آن می‌تواند بر دما اثر مثبت یا منفی داشته باشد.

در نیمکره شمالی شیب‌های رو به جنوب حداکثر نور خورشید را دریافت می‌کنند. این‌گونه اراضی در بهار گرم،‌ در تابستان گرم‌تر و خشک‌تر و در پاییز دیرتر سرد می‌شوند؛ بنابراین در مناطق سردسیر خطر سرمازدگی زمستانه این اراضی کمتر ولی از نظر سرمازدگی بهاره (سرمازدگی گل‌ها) بیشتر است و در جمع، فصل رشد طولانی‌تر در اختیار گیاه قرار می‌گیرد.

شیب‌های روبه‌شمال درست برعکس شیب‌های رو به جنوب عمل می‌کند و در مناطق گرم‌تر برای کشت درختان خزان‌دار می‌تواند مفید باشد. شیب‌های به شرق یا غرب، حد واسط دو نوع دیگر هستند.

نحوه احداث باغ انار
نحوه احداث باغ انار

احداث باغ انار در اراضی شیب‌دار       

در نقاطی که احتمال بروز سرمای دیررس بهاره زیاد است باید کوشش شود تاحدامکان باغ‌های میوه در زمین‌های شیب‌دار احداث کردند. دلیل این امر سنگین‌تر بودن هوای سرد نسبت به هوای گرم است که بر روی سطح شیب‌دار می‌لغزد و در نقاط گود و گود و کفه‌ها جمع می‌گردد و به گیاهان موجود در آنها آسیب می‌زند.

 جهت دامنه یکی از عوامل مهم در طراحی باغ است. دامنه رو به جنوب و شمال از نظر گرم‌شدن در اوایل بهار و شروع جریان شیره نباتی، بیدارشدن جوانه‌ها و تاریخ گلدهی بسیار مؤثر است. علاوه بر این اگر باغ در زمین‌های شیب‌دار قرار داشته باشد هوای سرد در اثر سنگینی در جهت شیب زمین جریان پیدا می‌کند و به‌جای آن هوای گرم‌تر اطراف جانشین آن می‌شود و این جریان هوای سردوگرم و سرازیرشدن به قسمت‌های پایین دامنه موجب می‌شود که هوای دامنه شیب‌دار در این شرایط هیچ موقع به صفر است. 

پیشنهاد ویژه نهالیاب

اگر به دنبال رقمی از انار هستید که میوه بسیار بزرگ و آبدار با رنگ قرمز و طعم ملس به همراه دانه‌های درشت و قرمز داشته باشد و همچنین مقاومت به آفات و بیماری‌ها داشته باشد، نهالیاب به شما انار واندرفول را معرفی می‌کند.

جهت و رعت وزش باد:

وزش باد در کشور ما معمولاً از طرف شمال و شمال غرب صورت می‌گیرد. چنانچه منطقه کاشت میوه در موقعیتی قرار گیرد که در معرض جریان مستقیم این بادها نباشد خطر سرماخوردگی بهاره کمتر خواهد بود.

خاک مناسب احداث باغ انار:

از نظر شرایط خاک مناسب برای درخت انار قابلیت رویش در انواع خاک‌ها را دارد و نسبت به سایر درختان میوه به محدوده وسیع‌تری از خاک‌ها تطابق نشان می‌دهد؛ اما خاک‌های عمیق رسوبی یا لومی بهترین خاک‌ها برای پرورش انار هستند.

انار در خاک‌های پر آهک و زمین‌های خیلی مرطوب که زهکشی نشده باشد خوب رشد نمی‌کند. احداث باغ انار در خاک‌های سنگین نیز امکان‌پذیر است؛ ولی رشد آن به‌کندی صورت می‌گیرد. درخت در این خاک‌ها با زردی و پژمردگی همراه است و بیشتر مبتلا به پوسیدگی طوقه می‌گردند.

احداث باغ انار در در خاک شنی با بافت سبک باعث می‌شود درختان محصول کمتری تولید کنند و رنگ ‌دانه آن نیز روشن‌تر می‌شود. به‌طور کلی انار در اکثر خاک‌ها تا ph برابر با ۸.۴ به‌خوبی رشد کرده و شوری خاک را تا ۶ دسی زمینس بر متر را تحمل می‌کند. پس اگر در مورد احداث باغ انار در اراضی شور سوال دارید، با ما در نهالیاب تماس بگیرید.

هزینه احداث باغ انار
هزینه احداث باغ انار

کاشت نهال در نحوه احداث باغ انار:

در موقع کندن چاله برای کاشت نهال انار در خاک ابتدا باید سطح الارض و تحت الارض را از یکدیگر جدا نموده تا در موقع کشت و پرنمودن چاله خاک سطح الارض را با کود دامی پوسیده مخلوط و مقداری از آن در ته گودال به صورت کپه ریخته و سپس ریشه نهال را روی آن قرار دهید. عمق کاشت باید طوری باشد که محل پیوند حداقل چند سانتی‌متر بالای سطح قرار گیرد تا از ریشه‌دار شدن پیوندک جلوگیری شود.

 محل پیوندک باید در جهت وزش باد باشد تا نشکند بعد از کاشت و پرکردن چاله نهال خاک اطراف نهال را با پا یا بیل فشار داده شود. دلایل این فشار عبارت‌اند از:

  • محفظه هوای اطراف ریشه باقی نماند
  • مقدار نشست خاک در اثر آبیاری کاهش یابد

بلافاصله بعد از کشت حتماً آنها را آبیاری کنید. در غیر این صورت تعدادی از نهال‌ها خشک می‌شوند. خوب است بدانید فاصله درخت انار از هم از لحاظ طولی ۲.۵ متر و عرضی ۳ متر است. البته بهتر است اطلاعات دقیق‌تر را در طرح توجیهی احداث باغ انار ببینید.

جمع‌بندی

در این نوشته سعی کردیم تمامی نکات را درباره احداث باغ انار با شما در میان بگذاریم. از شرایط احداث و نیاز‌های آبی، خاکی و سرمایی درخت انار با شما صحبت کردیم. امیدواریم این نوشته برای شما مفید باشد. اگر کسی را می‌شناسید که در پی احداث باغ انار است این نوشته را با او به اشتراک بگذارید و تجربیات خود را نیز به ما در نهالیاب بگویید. به نظر شما هزینه احداث باغ انار چه‌قدر است؟

برای خرید نهال انار با کیفیت عالی و قیمت مناسب کلیک کنید: خرید نهال انار

منبع : راهنمای جامع و مصور کشت و پرورش انار از فاطمه خدا بنده لو

سوالات متداول:

هر درخت انار چند کیلو میوه می‌دهد؟

یک درخت انار از ده‌سالگی شروع به باردهی می‌کند. به طور متوسط هر درخت انار ۲۲ تا ۲۵ کیلو بار در سال می‌دهد.

درامد یک هکتار باغ انار  به چه عواملی بستگی دارد؟

درآمد یک هکتار باغ انار به شرایط کاشت و نگهداری از درخت انار بستگی دارد و می‌تواند بسته به قیمت انار در بازار و نحوه توزیع و فروش شما متفاوت باشد.

عضویت در کانال ایتا

باغدار گرامی، در صورت مایل بودن به عضویت در کانال ایتا نهالیاب، لطفا روی دکمه زیر بزنید و عضو شوید.

نویسنده این مقاله

آیا این مقاله مفید بوده است؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 لطفا نظرات و پیشنهاد خود را با ما به اشتراک بگذارید
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها