آب و هوای مناسب برای کاشت انار را بشناسید. 6

آب و هوای مناسب برای کاشت انار

آیا با شرایط و آب و هوای مناسب برای کاشت انار آشنایی دارید؟ انار یکی از درخت‌های محبوب در میان باغداران است. این درخت مانند هر درخت دیگری باید در فصل مناسب خودش کشت شود. اما واقعاً بهترین اب و هوای مناسب برای درخت انار چه زمانی است؟ اگر شما هم یک باغ‌دار هستید که سردرگمی دچار شما شده است در این مقاله از نهالیاب بررسی می‌کنیم که انار در چه آب و هوایی رشد می‌کند و نیازهای آن چیست. پس در ادامه همراه ما باشید.

پیشنهاد ویژه نهالیاب

اگر به دنبال رقمی از انار هستید که میوه بسیار بزرگ و آبدار با رنگ قرمز و طعم ملس به همراه دانه‌های درشت و قرمز داشته باشد و همچنین مقاومت به آفات و بیماری‌ها داشته باشد، نهالیاب به شما انار واندرفول را معرفی می‌کند.

آب و هوای مناسب برای درخت انار

انار به طور طبیعی در دامنه وسیعی از شرایط آب‌وهوایی رشد می‌نماید؛ پس دیگر نیازی نیست درگیر این موضوع بشوید که آب و هوای مناسب کاشت انار چه زمانی است. بهترین آب و هوای مناسب برای کشت انار در مناطقی است که زمستانی نسبتاً معتدل دارند. برای رشد ایدئال این درخت آب و هوای گرمی که مرطوب نباشد و همچنین زمستان معتدل بهترین گزینه است.

بهترین زمان برای رشد درخت انار
بهترین زمان برای رشد درخت انار

خاک مناسب برای کاشت انار

از آب و هوای مناسب برای کاشت انار که بگذریم خاک آن اهمیت پیدا می‌کند. این درخت به انواع خاک‌ها سازگاری نشان می‌دهد؛ ولی به خاک‌هایی که دارای زهکشی کمی باشند حساس است. بهترین خاک جهت کشت انار خاک‌های رسی شنی یا شنی رسی با ph بین 7.5 تا ۸ است. چرا که بافت شنی رشد ریشه و تهویه آن را آسان می‌کند و بافت رسی رطوبت خاک را بهتر نگه می‌دارد.

در خاک‌های شنی تولید محصول کمتر و با رنگ روشن‌تر است. در خاک‌های رسی سنگین گیاه رشد و نمو و بسیار کمی داشته و همیشه ضعیف، زرد و پژمرده باقی می‌ماند.

اگر آب و هوای مناسب برای کاشت انار در کنار خاک فراهم باشد، بهترین بازدهی محصول را خواهید داشت.  انار بیشترین رشد و تولید محصول را در مناطقی با تابستان‌های گرم و طولانی دارد.

اگر می‌خواهید در این باره بیشتر بدانید، این نوشته را از دست ندهید: خاک مناسب برای درخت انار

ارتفاع باغ انار از سطح دریا

حداکثر ارتفاع رویش آن ۲۶۰۰ متر از سطح دریا است. بعضی از واریته‌ها در ارتفاعات پایین‌تر و برخی در ارتفاعات بالاتر رشد مناسب دارند.

به‌طورکلی ارتفاع از سطح دریا آن‌طوری که درباره درختان میوه سردسیری و از جمله سیب موردتوجه است درباره انار مطرح نیست و موید آن رشد انار در اقصی‌نقاط نیمه‌گرمسیری ایران اعم از نواحی مرتفع و نواحی کویر است. بهتر است با شرایط احداث باغ انار از پیش آشنا شوید.

دمای مناسب برای انار

البته باید توجه داشت که انار میوه اختصاصی مناطق نیمه‌گرمسیری درجه حرارت منفی ۵ تا مثبت ۴۰ درجه سانتیگراد است. زیرا گرمای زیاد باعث سوختگی و سرمای زیاد سبب ترکیدگی آن گشته و از لطافت پوست و مرغوبیت میوه می‌کاهد.

 در مناطق مربوط برای شکستن دوره خواب به ۲۰۰ تا ۴۰۰ ساعت درجه حرارت زیر ۷ درجه سانتی‌گراد نیاز دارد و میوه برای رسیدن کامل به تابستان‌های گرم و طولانی و پاییز خشک و بدون باران احتیاج دارد زیرا بارندگی فصل پاییز و سرمای زودرس علت ترکیدن میوه انار می‌شود و ضایعات زیادی به بار می‌آورد.

نهالیاب

سرمازدگی درخت انار

 یکی از محدودیت‌های کشت انار حساسیت آن به سرما است انار در سرمای کمتر از ۵ درجه سانتیگراد صدمه می‌بیند و از این بابت حساسیت‌های انار شیرین انارهای ترش بیشتر است سرما در سه مرحله از سال ایجاد خسارت می‌کند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

خسارت سرمای دیررس بهاره:

در این حالت سرمای زیر صفر به جوانه‌ها و شاخه‌های جوان درختان که درحال‌رشد هستند صدمه می‌زند. در چنین حالتی به دلیل صدمه دیدن شکوفه‌های اولیه انارهای ریز جایگزین انارهای درشت و معمولی می‌گردد گاهی اوقات در اردیبهشت‌ماه باوجوداینکه انارها از گل درآمده و به‌اندازه گردو شدن در اثر سرمای بهار سیاه شده و از بین می‌روند. پس باید به آب و هوای مناسب برای کاشت انار توجه کنید.

سرمازدگی درخت انار
سرمازدگی درخت انار

خسارت سرمای دیررس پاییزه:

چنین سرمایی به‌خصوص اگر در صبح زود توأم با ریزش باران باشد خطرناک‌ترین سرما برای میوه انار از حساب می‌آید و در این حالت اکثر انارها تولید و خسارت بسیار سنگینی به باغداران وارد می‌گردد. این شرایط آب و هوای مناسب برای کاشت انار نیست.

این سرما به میوه برداشت نشده انار روی درخت خسارت وارد می‌آورد تاحدی‌که اگر شدت سرما به یخ‌زدن میوه منجر شود بافت داخلی قسمت گوشتی میوه یخ‌زده و میوه غیرقابل‌مصرف می‌گردد.

خسارت سرمای زمستانه:

اگر سرمای زمستانه ناگهانی بود و به دو تا پنج درجه زیر صفر برسد باعث خشکیدگی قسمت‌های هوایی درخت خواهد شد به‌طوری‌که بعضی مواقع چاره‌ای جز کف بر کردن درخت وجود ندارد و در مناطقی که سرمای زمستانی شدید وجود دارد هرچند سال یکبار درختان انار را کف بر می‌کنند و در صورت شدت بیشتر سرما ریشه‌های درختان انار هم خشک می‌شود.

بلافاصله بعد از کشت حتماً آنها را آبیاری کنید. در غیر این صورت تعدادی از نهال‌ها خشک می‌شوند.

اگر به دنبال خرید نهال انار باکیفیت هستید اینجا کلید کنید: خرید نهال انار

سخن پایانی

توجه به جزئیات برای کاشت هر درختی بسیار حائز اهمیت است. اگر به این جزئیات اهمیت ندهید، درخت شما آن‌طور که می‌خواهید برای شما میوه نخواهد داد. در این مطلب آب و هوای مناسب برای کاشت انار را بررسی کردیم و به‌تمامی جزئیات پرداختیم. اگر شما هم تجربه‌ای در این زمینه دارید با ما به اشتراک بگذارید.

منبع : راهنمای جامع و مصور کشت و پرورش انار از فاطمه خدا بنده لو

سؤالات متداول

بهترین زمان برای کاشت درخت انار چه زمانی است؟

در فصل‌هایی که هوا نه آن‌قدر سرد و خشک است و نه گرم و مرطوب.

انواع خسارت به درخت انار چیست؟

خسارت سرمای دیررس بهاره، خسارت سرمای دیررس پاییزه، خسارت سرمای زمستانه.

عضویت در کانال ایتا

باغدار گرامی، در صورت مایل بودن به عضویت در کانال ایتا نهالیاب، لطفا روی دکمه زیر بزنید و عضو شوید.

نویسنده این مقاله

آیا این مقاله مفید بوده است؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 لطفا نظرات و پیشنهاد خود را با ما به اشتراک بگذارید
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فاطمه ایوبی

عالی