نیاز تغذیه درخت انار؛ کود مناسب درخت انار را بشناسید 5

تغذیه درخت انار

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

برنامه تغذیه درخت انار باید چگونه باشد؟ هر درخت و گیاهی نیاز به مراقبت‌های خاص خودش را دارد. از کوددهی گرفته تا آبیاری و نیاز به نور. با رفع نیاز هر درخت یا گاهی می‌توان از آن برداشت محصول خوبی داشت. باغ انار یکی از باغ‌هایی است که نیاز به مراقبت اصولی و صحیح دارد. با این مراقبت‌ها می‌توان میوه‌ای آبدار و باطراوت داشت. در ادامه به نوع تغذیه انار می‌پردازیم.

پیشنهاد ویژه نهالیاب

اگر به دنبال رقمی از انار هستید که میوه بسیار بزرگ و آبدار با رنگ قرمز و طعم ملس به همراه دانه‌های درشت و قرمز داشته باشد و همچنین مقاومت به آفات و بیماری‌ها داشته باشد، نهالیاب به شما انار واندرفول را معرفی می‌کند.

تشخیص وضعیت تغذیه درخت انار

محققین برای تشخیص وضعیت تغذیه انار تجزیه برگ را بهترین روش می‌دانند. به عقیده آنها مناسب‌ترین نمونه، برگ هشتم از نوک شاخه بوده و بهترین زمان برای نمونه‌برداری برگ اردیبهشت‌ماه است.

 همچنین برخی معتقدند که ‌برگ‌های هفت‌ماهه بهترین نمونه‌ها برای وضعیت تغذیه ازت، فسفر، پتاسیم، کلسیم، منیزیوم و برگ‌های چهار‌ماهه بهترین نمونه برای بررسی وضعیت تغذیه آهن و روی در درختان به شمار می‌روند. در ادامه همچنین به زمان محلول‌پاشی درخت انار می‌پردازیم.

برای خرید نهال درجه یک انار کلیک کنید: خرید نهال انار

تأثیر کود حیوانی بر درخت انار
تأثیر کود حیوانی بر درخت انار

بهترین کود برای درخت انار

در تغذیه انار و نگهداری این درخت‌ها کود نقش اساسی دارد. توصیه در زمینه مصرف کود بر اساس بافت خاک، درصد کربن آلی در خاک وpH   قابل‌تغییر است.

باتوجه‌به اینکه اغلب باغ‌های انار در مناطق گرم و خشک  قرار دارند و انارکاران نیز کودهای آلی، ازته، فسفر، را به روش غیراصولی مورداستفاده قرار می‌دهند. مصرف مواد آلی به علت گرمای زیاد، رطوبت کم، تجزیه سریع، نمی‌تواند تمام نیازهای درختان انار به عناصر کم‌مصرف را تأمین نماید؛ لذا استفاده از عناصر کم‌مصرف امری ضروری است.

بنابراین توصیه می‌شود کودهای حاوی عناصر ریزمغذی در پاییز یا زمستان همراه با کودهای شیمیایی پوسیده و کود دامی در سایه‌انداز درخت به‌صورت کانال کود یا چال کود مورداستفاده قرار گیرد.

چالکود درخت انار

غالب ریشه‌های فعال برای جذب عناصر در درختان انار در عمق ۳۰ سانتیمتری خاک متمرکز شده است و جذب عناصر غذایی و آب توسط آنها صورت می‌گیرد.

مصرف کودهای دامی و مواد عالی به‌صورت چالکود یا کانال کود به‌صورت سالانه یکی از مهم‌ترین عوامل در افزایش کمی و کیفی انار به‌حساب می‌آید.

تأثیر پتاسیم بر انار
تأثیر پتاسیم بر انار

 علل استفاده از کودهای شیمیایی:

کمبود مواد غذایی در درختان انار باعث می‌شود میوه ما کیفیت خوبی را نداشته باشد یا درخت ما پربار نباشد. در این مورد باید به تغذیه انار توجه کنیم و مواد غذایی لازم را به آن برسانیم. دو عامل مهم استفاده از کودهای شیمایی در قسمت زیر آورده شده است:

کمبود مواد غذایی در خاک

بالارفتن سطح زیر کشت محصولات کشاورزی

جذب کم در درختان انار

عوامل زیادی در جذب کم مواد غذایی در درختان انار مؤثر هستند؛ اما به‌طورکلی موارد زیر از مهم‌ترین عوامل آن هستند:

  • فرسایش
  • شست‌وشو
  • برداشت محصول

عناصر موردنیاز در تغذیه درخت انار

عناصری که به رشد و افزایش محصول درخت انار کمک می‌کنند به سه دسته تقسیم می‌شوند که استفاده از آن‌ها به رشد درخت انار کمک می‌کند:

  • عناصر غذایی پرمصرف: شامل ازت، فسفر، پتاسیم و منیزیم
  • عناصر غذایی میان مصرف: مصرف کلسیم و گوگرد که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در افزایش عملکرد انار تأثیر دارد.
  • عناصر غذایی کم‌مصرف: آهن، روی، منگنز، مس

عناصر غذایی پرمصرف:

از فواید کود پتاس برای درخت انار می‌توان به درشت‌تر شدن میوه اشاره کرد. به‌طورکلی بر اساس انجام آزمون خاک صورت‌گرفته می‌توان ۱.۳ کود ازته و تمام کود فسفاته و پتاسیمی را همراه با کودهای دامی حداکثر یک ماه قبل از تورم جوانه‌ها (بعد از ریزش برگ‌ها) مصرف کرد. ۱.۳ ازت پس از ریزش کامل گلبرگ‌ها و ۱.۳ ازت باقیمانده به فاصله دو ماه پس از مرحله دوم مصرف می‌گردد.

به‌منظور استفاده از کودهای مصرفی بهتر است کودها را در نیمه خارجی سایه‌انداز تاج درخت به‌صورت چالکود یا کانال کود استفاده کرد. کود ازته نباید در اواخر فصل رشد به‌صورت سرک در خاک مصرف شود زیرا این عمل باعث تحریک رشد رویشی و آبکی شدن شاخه‌ها شده و مقاومت گیاه را در برابر سرمازدگی کاهش می‌دهد.

عناصر غذایی میان مصرف:

 باتوجه‌به آهکی بودن و گاهی شور بودن خاک باغ‌های انار و نیز بالابودن درجه شوری و وجود بی‌کربنات فراوان در اثر مناطق تحت کشت انار به‌منظور اصلاح ph خاک و تأمین نیاز غذایی گوگرد و پتاسیم استفاده از کودهای گوگردی همراه با مواد آلی و سولفات کلسیم به‌صورت کانال کود در باغات توصیه می‌شود که میزان مصرف این عناصر بر اساس آزمون خاک صورت می‌گیرد. از خواص گوگرد برای درخت انار می‌توان به ضدعفونی‌کردن خاک اشاره کرد.

عناصر غذایی مورد نیاز انار
عناصر غذایی مورد نیاز انار

عناصر غذایی کم‌مصرف:

 عناصر غذایی کم‌مصرف نقش مهمی در افزایش عملکرد و ارتقا و کیفیت انار (جلوگیری از ترکیدگی پوست خارجی انار) دارند. استفاده از کودهای آلی موجب کاهش ph و در نتیجه اسیدی شدن خاک و علاوه بر بهبود خواص فیزیکی و شیمیایی خاک حلالیت تعدادی از عناصر غذایی به‌ویژه فسفر، آهن، روی، منگنز، برو مس را افزایش می‌دهد.

 مطالعات انجام شده در کشورهای مختلف مانند مصر نشان می‌دهد که کشت هم‌زمان یونجه در بین ردیف‌های درختان انار به طور معنی‌داری آهن و منگنز را در برگ‌های انار افزایش می‌دهد و در تأمین این عناصر برای درختان مؤثر است.

نهالیاب

بهترین کود حیوانی برای درخت انار

درصورتی‌که بخواهیم در موقع احداث، به باغ انار کودهای حیوانی بدهیم، باید آن را همراه با شخم پاییزه با خاک مخلوط کنیم تا در زمستان بپوسد. در سال‌های بعد کود حیوانی را باید قبل از شخم در داخل جوی‌ها و وسط ردیف درختان پخش نمود تا پس از شخم زیر خاک فروبرود.

در صورت نیاز به کودهای شیمیایی می‌توان از کود اوره برای درخت انار در بهار و در دو نوبت و فسفات آمونیوم در پاییز یا اوایل زمستان استفاده کرد. میزان مصرف این کودها به سن درختان، میزان رشد و آب موجود بستگی دارد. توصیه می‌شود برای درختان جوان ۳۰۰ تا ۵۰۰ گرم اوره ۳۰۰ تا ۵۰۰ گرم فسفات در هرسال به زمین داده شود که عمل کوددهی را می‌توان به دو روش انجام داد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

برنامه تغذیه درخت انار

از کودهای مختلفی می‌توان برای تغذیه انار استفاده کرد. این کودهای حیوانی و شیمایی به رشد درخت انار کمک می‌کند.

کود اوره:

درختان هر جوی را شمرده و سپس سهم کودی درختان را زیر آنها و محل آبیاری می‌پاشند و با نوک بیل خاک را برمی‌گرداند، سپس آبیاری می‌کند. برای دیدن راهنمای آبیاری درخت انار این نوشته را ببینید: نیاز آبی درخت انار

خواص کود اوره بر درخت انار
خواص کود اوره بر درخت انار

کودهای فسفاته:

دور سایه اندازه درخت شیاری ایجاد کرده و مقدار کود لازم را در شیار ریخته و روی آن را با خاک می‌پوشانند. لازم است همه‌ساله در پاییز یا هر دو سال یکبار در هر هکتار باغ انار ۲۰ تا ۳۰ تن کود دامی توزیع گردد تا باغات از رشد طبیعی برخوردار بوده و میوه باکیفیت مطلوب و مناسب صادرات تولید کنند.

نمک برای درخت انار:

اگر بخواهیم از لحاظ شیمایی ph نمک را بررسی کنیم باید به این نکته اشاره کنیم که نمک خاصیتی خنثی دارد و قابلیت این را دارد قابلیت قلیایی یا اسیدی را خنثی کند. نمک می‌تواند خاک انار را خنثی نگه دارد.

میزان مصرف مواد غذایی

چنانچه بدون توجه به نسبت عناصر در خاک اقدام به افزایش کمی تعداد از عناصر نمایم نه‌تنها تأثیری بر عملکرد درخت نخواهد داشت بلکه در مواردی به نتایج معکوس منجر خواهد شد اطلاع از نسبت عناصر موجود در خاک مناسب درختان انار از راه تجزیه ماده خشک آن حاصل می‌گردد که می‌تواند در مدیریت تغذیه گیاه راهگشا باشد در جدول زیر نسبت به عناصر در ماده خشک انار آورده شده است.

میزان و حد مطلوب عناصر موجود در آزمون برگ انار

عنصر

ازت

پتاسیم

کلسیم

منیزیم

فسفر

گوگرد

آهن

منگنز

بر

روی

مس

میزان

۲ الی ۲.۵

۱.۵ الی ۰.۶

۲ الی ۰.۷

۰.۲الی ۰.۱

۰.۲ الی ۰.۱

۲۰۰ الی ۷۰

۷۰ الی ۱۵

۶۰ الی ۲۵

۷۰ الی ۱۵

۷۰ الی ۳۰

میزان و حد مطلوب عناصر موجود در آزمون خاک برای انارهای پرورشی

عنصر

کربن

ازت

فسفر

پتاسیم

منیزیم

گوگرد

آهن

منگنز

روی

مس

بر

مقدار قابل‌جذب

بیشاز ۱

بیش از ۰.۵

۱۵

۲۲۰

۶۰۰

بیش از ۱۵

۶

۵

۰.۵

۱.۰

۱.۰

اگر نمی‌دانید باغ انار خود را در چه زمینی احداث کنید تا رشد بهتری داشته باشد، این نوشته را از دست ندهید: خاک مناسب برای درخت انار

تغذیه باغ انار:

روش علمی در تعیین نیاز به کودی درختان انار با استفاده از نتایج خاک و برگ است که در صورت نبود امکانات تجزیه خاک و برگ توصیه عمومی به شرح ذیل برای باغات انارمی باشد:

درصد نیتروژن کل اوره (کیلوگرم در هکتار)

درصد نیتروژن کل

اوره (کیلوگرم در هکتار)

کم‌تر از ۰.۴۵

۴۰۰ – ۴۵۰

۰.۴۶ – ۰.۶۰

۳۵۰ – ۴۰۰

۱.۰ – ۰.۶

۲۵۰ – ۳۵۰

بیش‌تر از ۱.۰

۲۵۰

توصیه کود اوره بر اساس درصد نیتروژن کل خاک

نکته: اگر برای تأمین نیتروژن موردنیاز از کود سولفات آمونیوم استفاده شود، مناسب‌تر خواهد بود.

مصرف صحیح (جای‌گذاری عمقی) مواد آلی به‌صورت سالانه یکی از بهترین عوامل در تولید بالا و مرغوبیت محصول انار در باغ‌های انار به‌حساب می‌آید.

 مواد آلی علاوه بر تأمین عناصر غذایی به علت بهبود ساختمان خاک سطحی، کاهش تبخیر سطحی و جلوگیری از تمرکز نمک در سطح خاک، در افزایش عملکرد و بهبود کیفیت میوه انار مؤثر است.

فسفر قابل‌جذب (میلی‌گرم در کیلوگرم)

فسفات آمونیوم (کیلوگرم در هکتار)

کمتر از 5

100 – 150

5 – 10

75 – 100

10 – 15      

75 – 50

بیشتر از 15

صفر

کود فسفاته در تغذیه انار

این مقادیر به‌صورت توصیه‌های عمومی مصرف کود هستند و میزان آنها بر اساس نوع بافت خاک، درصد کربن آلی در خاک و ph قابل‌تغییر است.

تحقیقات نشان می‌دهد که در غالب خاک‌هایی که باغ انار در آنها احداث شده است به میزان کافی پتاسیم وجود دارد و محققان معتقد هستند که در صورت سبک بودن خاک و کاهش ماده آلی و همچنین پایین‌بودن غلظت پتاسیم در خاک (کمتر از ۲۵۰ میلی‌گرم در کیلوگرم) می‌توان نسبت به مصرف سولفات پتاسیم به میزان نیم الی یک کیلوگرم به‌ازای هر درخت بارده اقدام کرد.

به طور عمومی می‌توان یک‌سوم کود نیتروژنی و تمام کود فسفاته و پتاسیمی را همراه با کود دامی، حداکثر یک ماه قبل از تورم جوانه‌ها مصرف کرد. یک‌سوم نیتروژن پس از ریزش کامل گلبرگ‌ها و یک‌سوم نیتروژن باقی‌مانده به فاصله دو ماه پس از تقسیط دوم مصرف شود. کودها را می‌توان در نیمه خارجی سایه‌انداز تاج درخت به‌صورت چالکود و یا کانال باتوجه‌به آهکی و آگاه شده بودند.

عنصر

کود غذایی

به‌ازای هر درخت بارده ۴ سال یکبار

آهن

سولفات آهن

500 – 1000 گرم

منگنز

سولفات منگنز

250 گرم

روی

سولفات روی

500 – 1000 گرم

مس

سولفات مس

150 – 200 گرم

مصرف عناصر ریزمغذی برای باغ‌های انار

مطالعات نشان می‌دهد که کشت یونجه در بین ردیف درختان انار به طور معنی‌داری غلظت آهن و منگنز را در برگ‌های انار افزایش می‌دهد و در تأمین این عناصر برای درخت مؤثر است. بهتر است احداث باغ انار را بعد از خواندن این نوشته انجام دهید: نکات مهم احداث باغ انار

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم به طور جامع در مورد تغذیه انار و موارد مهم در نگهداری این درخت در فصل‌های مختلف صحبت کنیم. هر درختی مراقب‌های خاص خودش را نیاز دارد. برای به‌ثمررسیدن درختان انار نیاز به خاک مناسب درخت انار، آب کافی و برنامه اصولی باید داشت. برنامه تغذیه درخت انار به شما کمک می‌کند تا از درخت خود نتیجه بهتری بگیرید. در سایت نهالیاب می‌توانید هر چیزی راجع به باغ‌داری، کشاورزی و گل و گیاهان نیاز دارید را تهیه کنید.

منبع : راهنمای جامع و مصور کشت و پرورش انار از فاطمه خدا بنده‌لو

سوالات متداول:

نگهداری درخت انار در زمستان چگونه باید باشد؟

کودهای محتوی عناصر ریزمغذی بهتر است در پاییز و یا زمستان همراه با کودهای شیمیایی اصلی و کود دامی در نیمه خارجی سایه‌انداز درخت در عمق ریشه‌های فعال در زیر خاک به‌صورت کانال کود و چالکود قرار گیرند.

اثر خاکستر برای رشد درخت انار چگونه است؟

خاکستر برای درخت انار به این درختان کمک می‌کند تا باروری بهتری داشته باشند و گیاه رشد بهتری خواهد داشت.

عضویت در کانال ایتا

باغدار گرامی، در صورت مایل بودن به عضویت در کانال ایتا نهالیاب، لطفا روی دکمه زیر بزنید و عضو شوید.

نویسنده این مقاله

آیا این مقاله مفید بوده است؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 لطفا نظرات و پیشنهاد خود را با ما به اشتراک بگذارید
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس

امتیاز بینندگان:۱ ستاره

فاطمه ایوبی

امتیاز بینندگان:۵ ستاره ها