نیاز آبی درخت انار: به درخت انار چقدر آب بدهیم؟ 39

نیاز آبی درخت انار

نیاز آبی درخت انار به چه صورت است؟ درخت انار یکی از درختان مقاوم در برابر کم‌آبی است. اما این به این معنا نیست که بتواند مدت‌زمان زیادی را بدون آب سپری کند. در واقع درخت انار مانند هر درخت دیگری نیازمند برنامه دقیق آبیاری است.

بدون آب‌ میوه انار کیفیت لازم را نخواهد داشت. پس لازم است که در ابتدا نیاز آبی درخت انار را به طور کامل بدانید و بتوانید برنامه‌ای منظم برای درختان خود داشته باشید. در این مطلب نیاز آبی درخت انار را به طور کامل بررسی می‌کنیم. در ادامه همراه ما باشید.

پیشنهاد ویژه نهالیاب

اگر به دنبال رقمی از انار هستید که میوه بسیار بزرگ و آبدار با رنگ قرمز و طعم ملس به همراه دانه‌های درشت و قرمز داشته باشد و همچنین مقاومت به آفات و بیماری‌ها داشته باشد، نهالیاب به شما انار واندرفول را معرفی می‌کند.

نیاز آبی انار

انار از آن دسته درختانی است که باید برای آبیاری‌اش برنامه داشته باشید و طبق آن عمل کنید. دلیل این موضوع این است که با اشتباهی در برنامه آبیاری باعث نابودی درختان خود می‌شوید. مقدار آبی که برای درخت انار تنظیم می‌کنید نباید کم‌تر از نیاز آبی درخت انار باشد. همچنین زیاد بودن این مقدار باعث می‌شود درخت آسیب ببینید.

چه به‌صورت سنتی و چه به‌صورت روش‌های نوین امروزی به مقدار آبیاری درخت انار را باید دقیق پیش ببرید و دقت بالایی لازم دارد. در نهالیاب نوشته دیگری را برای شما آماده کرده‌ایم که می‌تواند به شما کمک کند: نیاز تغذیه درخت انار

نیاز درخت انار به آب در دوره‌های مختلف

در هر دوره‌ای نیاز آبی درخت انار متفاوت است. بیایید با یکدیگر این دوره‌های را بررسی کنیم.

روز‌های ابتدایی کاشت نهال

در روزهای اولی که نهال انار به کشت می‌رسد، درخت انار نیاز به آبیاری سنگین دارد. در واقع باید دوره‌های آبیاری کوتاه‌تر بشود. این نوع آبیاری از خشک‌شدن نهال انار جلوگیری می‌کند. اما توجه کنید اگر باغی دارید که دارای خاک متوسط است نیازی نیست هر روز آبیاری را برای درخت انار را انجام بدهید چرا که نتیجه عکس می‌دهد و باعث پوسیدگی ریشه می‌شود.

دوره‌های بارندگی کم

در دوره‌هایی که بارندگی کم است تنها کافی است که اطراف ریشه مرطوب باقی بماند. دقت کنید به هنگام آبیاری آب بر روی برگ‌ها و شاخه‌ها نپاشد.

دوره‌های حضور میوه بر درخت

در دوره‌هایی که میوه بر روی درخت است بهترین نوع آبیاری درخت انار این است که خاک همیشه مرطوب باشد. توجه کنید اگر هوا خشک است و آبیاری کم باشد نتیجه این ریزش و کوچک‌شدن میوه می‌شود.

آبیاری درخت انار در زمستان

در فصل زمستان آبیاری غرقابی بهترین انتخاب است. اما به این مسئله دقت کنید که آبیاری زیاد در کنار سرما می‌تواند موجب یخ‌زدگی و خشکیدن درخت شود.

آبیاری درخت انار
آبیاری درخت انار

آبیاری در دوره‌های رشد انار

در اواسط اسفند و زمانی که درخت تمایل به باز شدن دارد، درخت حساس‌تر می‌شود. اگر زمستانی که گذشته با بارندگی کم بوده است پس درخت به آبیاری بیش‎تری نیاز پیدا می‌کند. آبیاری درخت انار در زمستان مهم و نیاز به‌دقت دارد.

در طول دوره رشد به دلیل این‌که تعریق و عرق بیش‌تر اتفاق می‌افتد نیاز آبی درخت انار افزایش پیدا می‌کند. از برنامه مشخصی در این دوره برای درخت نداشته باشید، درخت دچار زردشدن برگ، ریزش میوه و آفتاب‌سوختگی می‌شود.

آبیاری برای درخت انار در اواخر دوره رشد باید دقیق و منظم جلو برود. این نظم کمک می‌کند تا میوه شما آبدار و خوش‌رنگ شود. اگر در این دوره به‌اشتباه نیاز آبی برای درخت انار را تشخیص بدهید خسارت‌هایی مانند ترک‌خوردن میوه و … برای شما اتفاق می‌افتد.

میزان آب موردنیاز درخت انار

میزان آب موردنیاز برای درخت‌های انار هر منطقه متفاوت است و به شرایطی زیر بستگی دارد.

شرایط آب‌و‌هوایی

اگر در مناطقی هستید که میزان بارش در زمستان و بهار کم است پس نیاز آبی انار افزایش می‌یابد. اما در مناطقی که بارندگی خوب است نیاز آبی درخت انار کم‌تر می‌شود. برای آشنایی با بهترین دما و شرایط محیطی برای درخت انار این نوشته را بخوانید: آب و هوای مناسب برای درخت انار

نوع خاک

اگر زمین شما دارای خاک شنی و سبک است پس آب کم‌تری را درون خود نگه می‌دارد و مقدار آبیاری باید بیش‌تر شود. اما برای خاک‌های رسی و سنگین مقدار آب کم‌تری نیاز است. برای آشنایی با خاک مناسب برای درخت انار نوشته ما را در سایت نهالیاب بخوانید.

سن درخت

اگر دارای نهالی هستید که سن ۲ الی ۳ سال دارد پس در سال‌های اول نیاز آبی انار بیش‌تر است. این آبیاری کمک می‌کند تا ریشه‌های درخت به‌خوبی رشد کنند. هرچه سن درت بیش‌تر می‌شود می‌توان حجم و دفعات آبیاری را کم کرد.

روش آبیاری

در روش‌های سنتی معمولاً میزان آب بیش‌تری نیاز است. البته در روش‌های نوین امروزی آب زیادی نیاز نیست و با حجم آب کم و کنترل شده‌ای می‌توان نیاز آبی درخت انار را رفع کرد.

بهترین موقع آبیاری درخت انار

بهتر است که درختان انار خود را اول صبح آبیاری کنید. اگر در اواخر عصر یا شب این کار را انجام بدهید احتمال ابتلا به قارچ افزایش می‌یابد.

بهترین موقع آبیاری درخت انار
بهترین موقع آبیاری درخت انار

نکات تکمیلی آبیاری انار

درخت انار را تا نیمه دوم اردیبهشت آب نمی‌دهند تا گل‌های بار دهنده بیش‌تری به روی درخت ظاهر شده و ریشه‌های جدید به فعالیت بیشتری وادار شوند علاوه بر این از رویش شاخ‌وبرگ اضافی نیز جلوگیری می‌گردد.

در آبیاری نوبت اول و دوم باید سعی شود که درختان انار کاملاً سیراب شوند چون این نوبت مهم‌ترین و مؤثرترین آبیاری از لحاظ تشکیل تعداد میوه روی درخت است. پس از این دو نوبت آبیاری در زمین‌های سبک هفته‌ای یک‌بار و در زمین‌های سنگین هر ده روز یکبار باید عملیات آبیاری را ادامه داد.

نهالیاب

نیاز انار به آب از اغلب درختان کم‌تر و مقاومت آن به کم‌آبی بیش‌تر از سایر درختان میوه است ولی باید به‌خاطر داشت که درختان را باید به کمی یا زیاد آب دادن عادت داد. آبیاری نامنظم به‌خصوص اگر درخت میوه داشته باشد خطرناک و اغلب علت ترکیدن میوه انار می‌شود.

در زمان گلدهی باید آبیاری را قطع کرد تا انار ببندد و در حین آبیاری باید از زیر آب‌کردن طوقه درخت خودداری کرد.

در بعضی از منابع در مورد آبیاری باغات انار چنین آمده است در فواصل معین و مرتب که بستگی به سن درختان دارد باید عملیات آبیاری را انجام داد به این صورت که در دوالی سه سال اول هر ۷ روز، بعد از شروع باردهی به فواصل بیشتر و گاهی تا ۵ روز یک‌بار در مناطقی که دوره آبیاری ۲ تا ۸ روز است. کیفیت میوه بهتر و ترک‌خوردگی آن کم‌تر است.

در کنار آبیاری مناسب درخت انار لازم است نهالی با کیفیت هم تهیه کنید تا میوه خوبی را برداشت کنید. برای خرید نهال انار درجه یک کلیک کنید: خرید نهال انار درجه یک

منبع : راهنمای جامع و مصور کشت و پرورش انار از فاطمه خدا بنده لو

سخن پایانی

با آبیاری منظم و با بررسی این‌که درخت انار چقدر آب نیاز دارد می‌توانید میوه‌های باکیفیت و آبداری را  برداشت کنید. قبل از تنظیم برنامه وقت آبیاری درخت انار، شرایط منطقه خود را در نظر بگیرید. نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول:

بهترین زمان آبیاری درخت انار چه زمانی در روز است؟

بهترین زمان آبیاری درخت انار اول صبح است. اگر در اواخر عصر یا شب این کار را انجام بدهید احتمال ابتلا به قارچ افزایش می‌یابد.

میزان آبدهی به درخت انار چقدر است؟

این میزان به شرایط مختلفی مثل منطقه، آب‌وهوا، فاصله درختان و… بستگی دارد.

عضویت در کانال ایتا

باغدار گرامی، در صورت مایل بودن به عضویت در کانال ایتا نهالیاب، لطفا روی دکمه زیر بزنید و عضو شوید.

نویسنده این مقاله

آیا این مقاله مفید بوده است؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 لطفا نظرات و پیشنهاد خود را با ما به اشتراک بگذارید
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فاطمه ایوبی

امتیاز بینندگان:۵ ستاره ها