خاک مناسب برای درخت انار: درخت انار به چه خاکی نیاز دارد؟ 6

خاک مناسب برای درخت انار

خاک مناسب برای درخت انار چیست؟ خاک یکی از عوامل مهم در رشد هر درخت و گیاهی است. شاید شما هم به این مشکل برخورده باشید که درخت انار شما رشد کافی نداشته باشد و یا نتیجه دلخواه شما را نداشته باشد، یکی از عوامل مؤثر در به‌وجودآمدن این مشکل نبود خاک مناسب است.  خاک بستر زندگی درخت است  اگر برای هر نوعی از درخت خاک مناسبی انتخاب نشود، مشکلاتی برای درخت پیش می‌آید. برای اثربخشی بهتر و دانه‌های بلورین میوه انار در این مطلب قصد داریم خاک مناسب برای درخت انار  را به‌صورت جزئی بررسی کنیم.

پیشنهاد ویژه نهالیاب

اگر به دنبال رقمی از انار هستید که میوه بسیار بزرگ و آبدار با رنگ قرمز و طعم ملس به همراه دانه‌های درشت و قرمز داشته باشد و همچنین مقاومت به آفات و بیماری‌ها داشته باشد، نهالیاب به شما انار واندرفول را معرفی می‌کند.

خاک مناسب برای درخت انار

انار از لحاظ آب‌وهوایی در شرایط مختلفی می‌تواند رشد داشته باشد اما از آب‌وهوا که بگذریم باید نوع خاک در نظر گرفته شود. برای انتخاب باغی که قصد کشت درخت انار را در آن دارید باید عوامل زیر را برای خاک مناسب انار در نظر بگیرید.

  1. نوع خاک
  2. بافت مناسب
  3. عمق خاک
  4. شیب زمین
  5. روش کشت
  6. فاصله کشت
  7. جهت کشت

بعد از درنظرگرفتن این شرایط بهترین خاک برای درخت انار آماده می‌شود.

یکی از مهم‌ترین عوامل در رشد درخت انار، خرید نهال با کیفیت است. برای خرید نهال باکیفیت انار اینجا را ببینید: خرید نهال انار

خاک مناسب برای انار
خاک مناسب برای انار

خاک مورد نیاز انار

انار در خاک‌های شنی – رسی دارای عمق و تهویه مناسب به‌خوبی رشد می‌کند. برای خاک موردنیاز درخت انار علاوه بر خاکه‌ای ذکر شده می‌توان در زمین‌های شور درخت انار را کاشت.

به‌منظور تغذیه مناسب باید این خاک را تقویت نمود که مصرف کود حیوانی علاوه بر تأمین مواد غذایی موجب تهویه خاک نیز می‌گردد و به یک خاک مناسب کاشت انار تبدیل می‌شود. این کودها به خاک کمک می‌کنند و حجم ریشه افزایش می‌یابد.

 در زمین‌های مسطح برای احداث باغ نیازی به جابه‌جایی خاک و تسطیح وجود ندارد؛ ولی اگر زمین به‌صورت تپه‌ماهور و روش آبیاری کشتی باشد باید آنها را بر روی خطوط تراز با شیب حداکثر دو درصد کشت نمود.

گودبرداری خاک انار

اگر خاکی دارید که شرایط مناسب کاشت درخت انار را ندارد، چاله‌ای به طول و عرض ۱ متر در خاک آماده کنید. سپس خاک مرغوب موردنظر و انواع مواد آلی را به آن اضافه کنید.

اما اگر دارای خاک مناسب است چاله‌ای به طول و عرض شصت سانتی‌متر آماده کنید و نهال انار را درون آن بکارید. می‌توانید درون چاله مقداری کود دامی کاملاً پوسیده به آن اضافه کنید و خاک اطراف نهال را لگدکوب کنید.

این کار باعث می‌شود که خاک اطراف نهال فشرده شود و ریشه را به محکمی نگه دارد. ممکن است بعد از آبیاری مقداری خاک نشست پیدا کند؛ اما می‌توانید مجدداً به آن خاک اضافه کنید. در این صورت شما یک خاک مناسب برای درخت انار دارید.

نهالیاب

فاصله مناسب کشت

در ابتدای امر شما باید تعداد نهال خود را مشخص سازید. تعداد نهال‌هایی که دارید در فاصله کاشت مؤثر است. فاصله برای کاشت درخت انار در کم‌ترین حالت باید 5/3 × 5/2   باشد. و در بیش‌ترین حالت 4 × 4 برای رشد رویشی درخت مناسب است. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید از اطلاعات این مقاله از نهالیاب استفاده کنید: روش احداث باغ انار

شخم خاک انار

برای داشتن خاک مناسب برای درخت انار در سال به طور منظم باید زمین را شخم بزنید. بهترین زمان شخم‌زدن زمین از اوایل پاییز تا اواخر بهار است.

عمق مناسب برای شخم‌زدن زمین 40 در -25 سانتی‌متر است که بهترین بازدهی را دارد. برای زمین‌های بزرگ می‌توانید از تراکتور کمک بگیرید اما در زمین‌های کوچک به‌واسطه بیل می‌توانید این کار را انجام بدهید.

بهترین خاک برای درخت انار

این سؤال مطرح است که درخت انار به چه خاکی نیاز دارد؟ از خاکه‌ای آهکی و قلیایی هم می‌توان برای کاشت درخت انار استفاده کرد. البته خوب است بدانید که خاکه‌ای اسیدی جلوی رشد درخت را نمی‌گیرند. خاک اگر عمیق باشد برای درخت انار مناسب است و اگر خاکی سنگینی زهکشی خوبی داشته باشد می‌تواند تحمل کند.

اگر از خاک سبک برای درخت انار استفاده می‌کنید باید بدانید مانند هر گیاه دیگری احتمال آلوده‌شدن ریشه بالا می‌رود. درخت انار حتی در خاک‌های شور نیز مقاومت بالایی دارند.

بهترین خاک برای درخت انار
بهترین خاک برای درخت انار

کود مناسب خاک انار

از کود شیمیایی و کود آلی برای تقویت خاک انار می‌توانید استفاده کنید. این کودها کمک می‌کنند تا رشد درخت انار شما بهتر شود. در ادامه به مزایای کود آلی و شیمیایی می‌پردازیم.

مزایای کود آلی برای انار

  • بهبود ساختمان خاک سطحی
  • کاهش تبخیر سطحی
  • افزایش کیفیت میوه

مزایای کود شیمیایی برای انار

  • تحریک رشد رویشی
  • مناسب برای استفاده همراه با کود دامی
  • در نوشته‌ای جداگانه بهترین کود برای درخت انار را به شما معرفی کرده‌ایم: برنامه کامل تغذیه درخت انار

آبیاری خاک مناسب برای درخت انار

در این زمین اگر روش آبیاری قطره‌ای باشد مشکل کمتر است و نیازی به جابه‌جایی خاک نیست. استفاده از زیرشکن قبل از کاشت در یکنواختی باغات انار و پایایی درخت بسیار مفید و قابل توصیه است. برای اینکه روش آبیاری اصولی درخت انار را یاد بگیرید مقالات ما در این زمینه را در سایت نهالیاب بخوانید.

سخن پایانی

انتخاب خاک مناسب برای انار بسیار مهم است. اگر همه شرایط برای درخت فراهم باشد اما خاک مناسب درخت انار نباشد به نتیجه دلخواه خود نمی‌رسید. در این مطلب سعی کردیم تمامی آن چیزی که راجع به خاک مناسب انار زینتی و دیگر انارها مهم است را مورد بررسی قرار بدهیم. از طریق سایت نهالیاب می‌توانید مشکلات درختان و گیاهان خود را حل کنید.

منبع : راهنمای جامع و مصور کشت و پرورش انار از فاطمه خدا بنده لو

سؤالات متداول:

خاک مناسب برای درخت انار چیست؟

خاک‌های شنی و رسی بهترین نوع خاک برای کاشت انار هستند.

کودهای شیمایی و آلی به خاک انار کمک می‌کنند؟

بله. استفاده از این کودها در رشد گیاه بسیار مؤثر است.

 

عضویت در کانال ایتا

باغدار گرامی، در صورت مایل بودن به عضویت در کانال ایتا نهالیاب، لطفا روی دکمه زیر بزنید و عضو شوید.

نویسنده این مقاله

آیا این مقاله مفید بوده است؟

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 لطفا نظرات و پیشنهاد خود را با ما به اشتراک بگذارید
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فاطمه ایوبی

امتیاز بینندگان:۵ ستاره ها

حسین خاتمی

سلام در روستای چوپانان شهرستان نائین باغ انار از قدیم بوده وبومی شده ولی اغلب میوه انار این منطقه کم آب وخشک است آیا نهالی که با آب و هوای این جا سازگار باشد ومیوه قابل قبولی داشته باشد موجود است.من حدود۱۰۰تا نهال می‌خوام

فاطمه ایوبی

سپاس